Kom, følg med meg
7.-13. januar. Matteus 1; Lukas 1: ‘Det skje meg etter ditt ord’


“7.-13. januar. Matteus 1; Lukas 1: ‘Det skje meg etter ditt ord’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“7.-13. januar. Matteus 1; Lukas 1,” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Maria og Elisabet

7.-13. januar

Matteus 1; Lukas 1

“Det skje meg etter ditt ord”

Før du leser ytterligere studiestoff, kan du lese og grunne på Matteus 1 og Lukas 1 og skrive ned åndelige tilskyndelser. La Ånden veilede dine forberedelser. Utforsk så forslagene i denne oversikten og i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Gi klassen noen minutter til å gjennomgå Matteus 1 eller Lukas 1, og be dem dele sitt favorittvers og forklare hvilke doktrinære sannheter de lærte. Du vil kanskje finne det nyttig å kort gjennomgå hendelsene i disse kapitlene først for å gi litt bakgrunnsinformasjon for versene som deles.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Matteus 1:18-25; Lukas 1:5-80

Vår himmelske Fader virker gjennom sine trofaste barn for å oppnå sine hensikter.

  • Det er større sannsynlighet for at elevene vil få meningsfylte opplevelser mens de studerer Det nye testamente i år, hvis de kan hente lærdommer fra erfaringene til dem de leser om. For å hjelpe dem å gjøre dette kan du skrive navnene på personene i Matteus 1 og Lukas 1 på tavlen, sammen med skriftstedshenvisninger om disse personene, som følger:

    Be elevene velge en person som de ønsker å lære mer om, lese versene som er oppført, og dele det de har lært av denne personens erfaring med en i klassen. Hva kan vi gjøre for å følge den personens trofaste eksempel?

    Bilde
    Gabriel viser seg for Maria

    Bebudelsen, av John Scott

  • For å hjelpe elevene å tenke dypere på Marias karakter og rolle i Faderens plan, kan dere sammen lese Lukas 1:26-38, 46-56, og se etter ting Maria sa som viser noe om hennes karakter. Hva annet lærer vi om Maria? Hva kan hun lære oss om å godta Guds vilje for oss?

Lukas 1:5-25

Guds velsignelser kommer når han finner det gagnlig.

  • Det kan være noen i klassen som, i likhet med Elisabet og Sakarias, lever rettferdig og likevel ikke har mottatt en velsignelse som de har håpet på. Hvordan kan du hjelpe dem å lære av Elisabets og Sakarias’ eksempel? Du kan begynne med å be elevene skrive ned velsignelser de håper på. Så kan de granske Lukas 1:5-25 og se etter hva de kan lære av Elisabet og Sakarias om å vente på Herren. De kan også lese og grunne på sitatene i “Ytterligere ressurser”. Be dem skrive det de lærer, ved siden av velsignelsen de håper på, og dele sine tanker hvis det er passende.

  • Hvilke andre eksempler på å vente på Herrens tidsplan kan elevene dele fra sitt eget liv eller fra beretninger i Skriftene? Hva kan vi lære av disse eksemplene?

Lukas 1:26-38

“Ingenting er umulig for Gud.”

  • Elevene kan til tider undre seg – slik Maria gjorde – over hvordan Guds planer for dem eller løfter til dem kan bli oppfylt. For å hjelpe elevene å forstå at alt er mulig med Guds kraft, kan du vise bildet Bebudelsen – engelen Gabriel viser seg for Maria (Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 28), og be dem sammen lese Lukas 1:26-38. Hva kan vi lære om å overvinne det som tilsynelatende er umulig, ved å studere Marias ord og handlinger? Be elevene fortelle om egne erfaringer der Gud hjalp dem å oppnå noe de trodde var umulig.

  • Frelserens liv viste sannheten som Gabriel erklærte: “Ingenting er umulig for Gud” (Lukas 1:37). For å illustrere dette prinsippet, kan du be elevene tenke på tilfeller da Frelseren utførte tilsynelatende umulige ting når han gjorde sin Faders vilje (se for eksempel Johannes 9:1-7). For å hjelpe elevene å se hvordan dette prinsippet virker i deres liv, kan du be dem grunne på spørsmål som disse: Hvilken forskjell gjør det for deg å vite at ingenting er umulig for Gud? Hvordan påvirker det din tjeneste i Kirken eller hvordan du omgås med familien din? Det kan også hjelpe å sammenligne Lukas 1:37 med Frelserens ord i Markus 14:36.

Matteus 1:18-25; Lukas 1:26-55

Jesus Kristus er Guds Sønn.

  • Et hovedmål for Matteus og Lukas og de andre evangelieforfatterne var å vitne om at Jesus Kristus er Guds Sønn. Hvordan kan du hjelpe elevene å se denne hensikten i de aller første kapitlene de leser i Det nye testamente? Her er et forslag: Del klassen i grupper eller par, og gi hver gruppe noen vers fra Matteus 1 eller Lukas 1. Be dem se etter hendelser eller ord som styrker deres tro på Jesu Kristi guddommelige misjon som Guds Sønn, og dele det de finner med klassen. Noen skriftsteder du kan foreslå, er Matteus 1:18-25 og Lukas 1:26-38, 39-45, 46-55. Foreslå for klassen at når de studerer Det nye testamente i år, kan de føre en liste over skriftsteder som vitner om at Jesus Kristus er Guds Sønn. Dere kan også føre denne listen som klasse.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

For å oppmuntre elevene til å lese Matteus 2 og Lukas 2 til neste ukes leksjon, kan du foreslå at hvis de leser beretningen om Frelserens fødsel i ydmyk bønn, vil de få ny innsikt, selv om de har lest den mange ganger før.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Matteus 1; Lukas 1

Vi må vente på Herren.

Eldste Neal A. Maxwell sa: “Tro innbefatter også tillit til Guds timeplan, for han har sagt: ‘Alle ting må skje i rett tid.’ (L&p 64:32.)” (“Så I ikke skal gå trett og bli motløse i eders sjeler”, Lys over Norge, juli 1991, 84).

President Dieter F. Uchtdorf har sagt:

“Vi må alle vente på vår egen måte. Vi venter på bønnesvar. Vi venter på ting som i øyeblikket virker så riktige og så gode for oss, at vi ikke kan fatte hvorfor vår himmelske Fader vil utsette svaret.

Jeg husker da jeg forberedte meg til min opplæring som jagerpilot. Mye av vår grunnleggende militære opplæring besto av fysisk trening… Vi løp og løp, og så løp vi enda litt til.

Mens jeg løp, begynte jeg å legge merke til noe som, ærlig talt, plaget meg. Gang på gang ble jeg forbiløpt av menn som røkte, drakk og gjorde alt mulig rart som var i strid med evangeliet, og – ikke minst – Visdomsordet.

Jeg husker at jeg tenkte: ‘Vent nå litt! Skal ikke jeg kunne løpe og ikke bli trett?’ Men jeg var trett, og jeg ble forbiløpt av personer som avgjort ikke etterlevde Visdomsordet. Jeg må innrømme at det plaget meg den gangen. Jeg spurte meg selv om løftet var sant eller ikke.

Svaret kom ikke med en gang. Men til slutt lærte jeg at Guds løfter ikke alltid oppfylles like raskt eller på den måten vi kanskje håper. De kommer i hans tid og på hans egen måte. Mange år senere kunne jeg klart se de timelige velsignelsene som kommer til dem som adlyder Visdomsordet – i tillegg til de åndelige velsignelsene som kommer umiddelbart ved å adlyde enhver Guds lov” (“Fortsett i tålmodighet”, Ensign eller Liahona, mai 2010, 58).

Vi kan forbedre vår undervisning

Oppfordre elevene til å studere Skriftene hjemme. Én måte du kan oppmuntre til skriftstudium hjemme på er ved å sette av tid til at elevene kan få dele oppdagelser og innsikt fra sitt eget og familiens studium. (Se Undervisning på Frelserens måte, 29.)