Oppi ja liitot 2021
12.–18. huhtikuuta. Oppi ja liitot 37–40: ”Ellette te ole yhtä, te ette ole minun”


”12.–18. huhtikuuta. Oppi ja liitot 37–40: ’Ellette te ole yhtä, te ette ole minun’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Oppi ja liitot 2021, 2020

”12.–18. huhtikuuta. Oppi ja liitot 37–40”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2021

Kuva
Pyhät valmistautuvat muuttamaan

Pyhät muuttavat Kirtlandiin, Sam Lawlor

12.–18. huhtikuuta

Oppi ja liitot 37–40

”Ellette te ole yhtä, te ette ole minun”

Ennen kuin suunnittelet, mitä aiot tehdä oppitunnilla, tutki rukoillen lukuja OL 37–40. Saat todennäköisemmin Hengen johdatusta valmistautuessasi opettamaan, jos sinulla on ensin merkityksellisiä henkilökohtaisia kokemuksia näiden pyhien kirjoitusten lukujen parissa.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Voisit kirjoittaa taululle Kun luin lukuja OL 37–40, tunsin Herran kertovan minulle . Luokan jäsenet voisivat kertoa, kuinka he täydentäisivät virkkeen. Kannusta heitä osana vastauksiaan lukemaan jakeita lukualueesta.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

OL 37–38

Jumala kokoaa meitä siunatakseen meitä.

  • Toisinaan on helpompaa oppia Opin ja liittojen ilmoitusten pohjalta, kun kuvittelemme itsemme niiden ihmisten sijaan, joille ilmoitukset alun perin annettiin. Voisit auttaa luokan jäseniä tekemään niin lukujen 37–38 kanssa kehottamalla heitä kuvittelemaan, että he elävät Fayettessä New Yorkin osavaltiossa vuonna 1831. Yksi luokan jäsen voisi esittää olevansa Joseph Smith ja lukea heille luvun 37. Kuinka me olisimme mahtaneet suhtautua tähän käskyyn? Kenties luokan jäsenet voisivat kuvitella, että heillä on ystävä, joka ei halua kokoontua Ohioon. He voisivat etsiä luvusta 38 periaatteita, jotka voisivat kannustaa heidän ystäväänsä olemaan uskollinen käskylle kokoontua. (Tarvittaessa voisit ohjata heidät katsomaan nimenomaan jakeita 1–4, 11–12, 17–22 ja 27–33.) Luokan jäsenet kertoisivat myös ehkä mielellään, kuinka samanlaiset periaatteet ovat auttaneet heitä, kun heidän on pitänyt olla kuuliaisia jollekin vaikealta tuntuvalle käskylle.

  • Myöhempien aikojen pyhiä ei enää käsketä kokoontumaan muuttamalla yhteen paikkaan, mutta me kokoonnumme yhä perheinä, seurakuntina ja vaarnoina. Jotta voitte keskustella siitä, kuinka tämä kokoontuminen siunaa meitä nykyään, voisit jakaa luokan kahteen ryhmään. Pyydä yhtä ryhmää tutkimaan jakeita OL 38:31–33 ja panemaan merkille siunauksia, jotka koskevat kokoontumista perheinä, ja pyydä toista ryhmää tutkimaan samoja jakeita ja panemaan merkille siunauksia, jotka koskevat kokoontumista seurakuntina ja vaarnoina. He voisivat sitten kertoa ajatuksistaan luokalle. Kuinka meitä siunataan, kun kokoonnumme yhteen pyhäkoululuokkana?

OL 38:24–27

Jumalan kansan täytyy olla yhtä.

  • Ohioon kokoontuneet pyhät tulivat monenlaisista olosuhteista, mutta Herra käski heitä voittamaan erimielisyytensä ja ”olemaan yhtä” (ks. jae 27). Miksi emme joskus pysty näkemään muita ihmisiä itsemme veroisina? Kannusta luokan jäseniä jakeita OL 38:24–27 lukiessaan pohtimaan, kuinka he kohtelevat muita. Mitä tarkoittaa se, että pidämme veljiämme ja sisariamme itsemme veroisina? Miksi meidän on mahdotonta olla todella Jumalan kansaa, ellemme ole yhtä?

  • Jakeiden OL 38:24–27 lukeminen voi herättää keskustelun ykseydestä ihmissuhteissa – seurakunnan jäseninä, perheinä ja niin edelleen. Videot ”A Friend to All” [Kaikkien ystävä] ja ”Love in Our Hearts” [Rakkaus sydämessämme] sivustolla churchofjesuschrist.org voisivat olla avuksi. Luokan jäsenet voisivat esimerkiksi kertoa, mitkä lausumat tai vaikutelmat videossa auttavat heitä ymmärtämään paremmin jakeiden 24–27 periaatteita. He voisivat myös pohtia kysymystä kuten ”Mitä minä voin tehdä auttaakseni seurakuntaamme tuntemaan enemmän yhteenkuuluvuutta?” sekä kertoa ajatuksiaan siitä.

OL 38:39; 39–40

Isä haluaa antaa meille iankaikkisuuden rikkaudet.

  • Kaavion laatiminen voisi auttaa luokan jäseniä keskustelemaan jakeesta OL 38:39. Yhteen sarakkeeseen luokan jäsenet voisivat kirjoittaa ”maan rikkauksia” eli asioita, joita pidetään arvokkaina täällä mutta jotka eivät säily seuraavaan elämään. Toiseen sarakkeeseen he voisivat kirjoittaa ”iankaikkisuuden rikkauksia” eli asioita, joita Jumala arvostaa ja jotka voivat säilyä ikuisesti. Mitkä kokemukset ovat opettaneet meille, että iankaikkisuuden rikkaudet ovat arvokkaampia kuin maailman rikkaudet?

  • Kuten monilla meistä James Covelilla oli vanhurskaita haluja. Mutta se, että hän jätti noudattamatta Jumalan käskyä, on tärkeänä varoituksena meille kaikille. Voisit auttaa luokan jäseniä oppimaan Covelin kokemuksesta kehottamalla muutamia heistä etsimään luvusta 39 asioita, joita Herra pyysi häntä tekemään. Muut voisivat etsiä siunauksia, joita hänelle luvattiin, jos hän olisi kuuliainen. He voisivat myös tutkia lukua 40 saadakseen selville, miksi James Covel ei saanut näitä siunauksia. Kuinka hänen kokemuksensa voi soveltua meihin? Mitkä ”maailman huolet” joskus estävät meitä vastaanottamasta Jumalan sanaa ”iloiten”? (OL 40:2.)

Näin kehitymme opettamisessa

Älä pyri opettamaan kaikkea. ”Jokaisessa oppiaiheessa on paljon käsiteltävää, mutta kaikkea ei ole tarpeen käydä läpi yhden oppitunnin aikana jonkun oppilaan sydämen koskettamiseksi – usein yksi tai kaksi tärkeintä asiaa riittää” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 7). Pyhä Henki, luokan jäsenten huomiot ja tämän opetusehdotuksen ideat voivat auttaa sinua tietämään, mihin keskittyä.