Oppi ja liitot 2021
29. maaliskuuta – 4. huhtikuuta. Pääsiäinen: ”Minä olen hän, joka elää, minä olen hän, joka teurastettiin”


”29. maaliskuuta – 4. huhtikuuta. Pääsiäinen: ’Minä olen hän, joka elää, minä olen hän, joka teurastettiin’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Oppi ja liitot 2021, 2020

”29. maaliskuuta – 4. huhtikuuta. Pääsiäinen”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2021

Kuva
Kristus-patsas

29. maaliskuuta – 4. huhtikuuta

Pääsiäinen

”Minä olen hän, joka elää, minä olen hän, joka teurastettiin”

Mikään ei ole meille tärkeämpää ymmärtää kuin Jeesuksen Kristuksen sovitus. Ajattele ihmisiä, jotka osallistuvat luokkaanne. Mikä auttaa heitä syventämään uskoaan Jeesukseen Kristukseen?

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kun luokkanne jäsenet ovat tänä vuonna tutkineet Oppia ja liittoja, he ovat saattaneet löytää Vapahtajasta kertovia kohtia, jotka ovat heille merkityksellisiä. Aloita oppitunti antamalla heille mahdollisuuksia kertoa näistä kohdista. Kuinka se, että olemme tutkineet Oppia ja liittoja, on tähän mennessä syventänyt uskoamme Jeesukseen Kristukseen?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Jeesus Kristus toteutti ”täydellisen sovituksen”.

  • Koska Jeesuksen Kristuksen sovitus on niin keskeinen oppi, käytä riittävästi aikaa sen varmistamiseen, että luokan jäsenet ymmärtävät sen. Voit tehdä tämän kirjoittamalla taululle seuraavanlaisia kysymyksiä: Mikä on Jeesuksen Kristuksen sovitus? Kuinka se vaikuttaa päivittäiseen elämääni? Kuinka se vaikuttaa iankaikkiseen elämääni? Kuinka saan elämääni Vapahtajan lunastavan voiman? Anna luokan jäsenille muutama minuutti aikaa pohtia näitä kysymyksiä ja etsiä pyhien kirjoitusten kohtia, joiden avulla he voivat vastata niihin. Luokan jäsenet voisivat kirjoittaa valitsemansa pyhien kirjoitusten viitteet taululle, ja voisitte keskustella muutamista niistä yhdessä. Tässä on muutamia esimerkkejä: Luuk. 22:39–44; 1. Joh. 1:7; 2. Nefi 2:6–9; Moosia 3:5–13, 17–18; Alma 7:11–14; Moroni 10:32–33; OL 19:16–19; 45:3–5.

  • Luokan jäsenistä voisi olla merkityksellistä katsoa video ”The Savior Suffers in Gethsemane” [Vapahtaja kärsii Getsemanessa] (churchofjesuschrist.org), ennen kuin he lukevat jakeista OL 19:16–19, mitä Vapahtaja on itse sanonut kärsimyksestään. Kuinka nämä jakeet syventävät kiitollisuuttamme Jeesuksen Kristuksen uhrista? Muita pääsiäisvideoita, joita voisit näyttää, on kohdassa ”Lisäaineistoa”.

    Kuva
    Jeesus rukoilemassa

    Rukouksen Herra, Yongsung Kim

OL 76:11–14, 20–24; 110:1–10

Profeetta Joseph Smith todisti, että Jeesus Kristus elää.

  • Joseph Smith näki ylösnousseen Vapahtajan ja lausui voimallisen todistuksen siitä, että Jeesus Kristus elää. Voisit auttaa luokan jäseniä tarkastelemaan Joseph Smithin todistusta jakamalla luokan kahteen ryhmään ja antamalla toiselle ryhmälle luettavaksi OL 76:11–14, 20–24 ja toiselle OL 110:1–10. Kehota jokaista luokan jäsentä etsimään näistä jakeista ainakin yksi sana, joka kuvailee Vapahtajaa. Luokan jäsenet voivat vuorotellen kirjoittaa löytämiään sanoja taululle, ja voisit näiden sanojen avulla ohjata keskustelua Vapahtajan ominaisuuksista ja voimasta. Kuinka Joseph Smithin todistus vahvistaa meidän uskoamme Jeesuksen Kristuksen jumalallisuuteen ja palvelutehtävään?

  • Jotkut luokan jäsenet ovat saattaneet yhdistää Opin ja liittojen opetuksia sanoihin ja periaatteisiin, joita on laulussa ”Hän elää, Vapahtajani” (MAP-lauluja, 82; ks. aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotus). Kenties he haluavat kertoa, mitä he ovat huomanneet. Voisitte myös yhdessä laulaa tämän laulun tai lukea sen sanat ja panna merkille yhteyksiä seuraaviin pyhien kirjoitusten kohtiin: OL 6:34; 45:3–5; 84:77; 98:18; 138:23. Kuinka olemme tulleet tietämään, että Lunastajamme elää?

OL 29:26–27; 42:45–46; 63:49; 88:14–17, 27–31; 93:33–34

Jeesuksen Kristuksen ansiosta me kaikki nousemme kuolleista.

  • Voisit auttaa luokan jäseniä keskustelemaan siitä, mitä Opissa ja liitoissa opetetaan ylösnousemuksesta, kehottamalla heitä kuvittelemaan, että joku ystävä tai perheenjäsen kysyy, mitä nouseminen ylös kuolleista tarkoittaa. Kuinka voisimme auttaa tätä henkilöä ymmärtämään, mitä ylösnousemus on? Kannusta luokan jäseniä etsimään jakeista OL 88:14–17, 27–31 jotakin, mistä voisi olla apua. Muita hyödyllisiä pyhien kirjoitusten viitteitä: Alma 11:40–45 ja Alma 40:21–23. Mitä kertoisimme auttaaksemme ystäväämme tai perheemme jäsentä tuntemaan iloa ja toivoa, joka tulee ylösnousemuksen opista?

  • Kuinka voisit auttaa luokkanne jäseniä pohtimaan Vapahtajan antamaa ylösnousemuksen lahjaa? Ehkäpä voisit kirjoittaa taululle Jeesuksen Kristuksen ansiosta… ja kehottaa luokan jäseniä etsimään seuraavista kohdista sanoja, joilla tämän lauseen voisi täydentää: OL 29:26–27; 42:45–46; 63:49; 93:33–34. Kuinka näiden jakeiden totuudet vaikuttavat siihen, kuinka suhtaudumme kuolemaan? Kuinka ne vaikuttavat meidän jokapäiväiseen elämäämme?

Kuva
lisäaineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Pääsiäisvideoita sivustolla churchofjesuschrist.org.

”Hän elää: todistuksia Jeesuksesta Kristuksesta”

”Koska Hän elää”

”Hänen ansiostaan”

”Halleluja – pääsiäissanoma Jeesuksesta Kristuksesta”

”Hänen pyhässä nimessään – pääsiäisjulistus”

Näin kehitymme opettamisessa

Auta luokan jäseniä tutkimaan pyhiä kirjoituksia. ”Esitä – – kysymyksiä, jotka vaativat oppijoita etsimään vastauksia pyhistä kirjoituksista. – – Auta heitä näkemään, että vaikka pyhät kirjoitukset kirjoitettiin kauan sitten, ne sisältävät Herran vastaukset niihin kysymyksiin ja haasteisiin, joita me kaikki kohtaamme.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 30.)