Kom och följ mig
16–22 december. Jul: ’Bud om en stor glädje’


”16–22 december. Jul: ’Bud om en stor glädje’” Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 (2019)

”16–22 december. Jul”, Kom och följ mig – för Primär: 2019

Bild
Jesusbarnet i en krubba

Trygg i ett stall, av Dan Burr

16–22 december

Jul

”Bud om en stor glädje”

Den här lektionen är en möjlighet att hjälpa barnen du undervisar att fira Frälsarens födelse, liv och mission under julen. Tänk på det när du förbereder lektionen.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Visa bilden i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer och be barnen berätta vad de vet om Frälsarens födelse.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Yngre barn

Matteus 2:1–12; Lukas 2:1–14

Jesus Kristus kom till jorden som ett litet barn.

Berättelser om Jesu Kristi födelse tilltalar barn. Vilka doktrinära sanningar ser du i den här berättelsen som du känner att barnen bör förstå?

Möjliga aktiviteter

  • Läs Lukas 2:1–14 för barnen, eller beskriv händelserna i de här verserna genom att läsa ”Kapitel 5: Jesus Kristus föds”, Berättelser ur Nya testamentet, s. 13–15, eller motsvarande video på LDS.org. Be barnen rita bilder av de här händelserna och använda bilderna för att själva återge berättelsen. Varför är ni glada att Jesus kom till jorden som ett litet barn?

  • Be barnen återge berättelsen för dig om de vise männen som följde stjärnan för att hitta Jesus. Om de behöver påminnas om berättelsen, se Matteus 2:1–12 eller ”Kapitel 7: De vise männen”, Berättelser ur Nya testamentet, s. 18, eller motsvarande video på LDS.org. Göm en bild av Jesus i rummet. Rita eller klipp ut en pappersstjärna och håll upp den i luften. Be barnen låtsas vara de vise männen som bär på gåvor, och led dem runt i rummet för att finna Jesus. Vad finns det för gåvor som vi kan ge Jesus i våra liv i dag?

  • Sjung några julsånger med barnen, till exempel ”Gläd dig, o jord” och ”Stilla natt” (Psalmer, nr 139, 144) eller ”Herdar sov i vinternatten”, ”Se här uti stallet” och ”Nu lyssna, min lilla” (Barnens sångbok, 24, 26–27, 30–31).

Johannes 3:16

Jesus Kristus gjorde det möjligt för mig att leva med min himmelske Fader igen en dag.

Förstår barnen du undervisar varför Jesus Kristus kom till jorden? Ta tid att begrunda vad Frälsaren har gjort för dig personligen och hur du kan hjälpa barnen förstå vad han har gjort för dem.

Möjliga aktiviteter

  • Ta med en presentinslagen bild av Jesus till lektionen. Sätt en etikett på paketet som det står ”Johannes 3:16” på, och säg till barnen att den är en ledtråd till vad paketet innehåller. Läs Johannes 3:16 med barnen och låt dem gissa vad gåvan är och öppna den. Varför sände Gud sin Son till oss?

  • Välj ut bilder från Evangeliebilder (exempelvis nr 1, 30, 35–6684) som åskådliggör några sätt på vilka Jesus välsignade andra människor när han levde på jorden. Låt barnen hålla upp bilderna medan du återger berättelserna. Välj gärna ut bilder som passar texten till ”Han sände sin Son” och ”Låt mig få höra om Jesus” (Barnens sångbok, s. 20–21, 36) och låt barnen hålla upp bilderna medan de sjunger de här sångerna.

  • Fråga om barnen vill berätta sina favoritberättelser om Jesus. Efter varje berättelse hjälper du barnen avsluta den här meningen: ”Jesus Kristus kom till jorden för att .” Visa sedan bilder som hör samman med Frälsarens försoningsoffer, död och uppståndelse (se Evangeliebilder, nr 56, 57, 58, 59) och berätta kortfattat om de här händelserna. Bär ditt vittnesbörd om att Jesus Kristus kom till jorden för att dö för oss och uppstå så att vi kan återvända till vår himmelske Fader.

    Bild
    Jesus knäböjer i bön i Getsemane trädgård

    Getsemane, av J. Kirk Richards

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Äldre barn

Matteus 1:18–25; 2:1–12; Lukas 1:26–38; 2:1–20

Jesus Kristus kom till jorden som ett litet barn.

Hur kan du hjälpa barnen fokusera på Jesus Kristus under julen?

Möjliga aktiviteter

  • Be ett av barnen läsa om händelserna kring Frälsarens födelse i Matteus 1:18–25; 2:1–12; Lukas 1:26–38; 2:1–20. Be de andra barnen turas om att rita bilder på tavlan av det som skrifterna beskriver. Vad lär de här berättelserna oss om Jesus Kristus?

  • Visa videon ”Bud till oss om en stor glädje: Jesu Kristi födelse” (LDS.org). Be barnen skriva ner något som de hör som kan hjälpa dem fokusera på Jesus Kristus under julen. Efter videon ber du dem berätta vad de skrev.

  • Låt barnen skriva på flera pappersremsor sådant som de kan göra för att kunna fokusera på Frälsaren under julens högtid. Sätt deras pappersremsor i påsar eller andra behållare så att de kan ta med dem hem. Några förslag kan vara att läsa skrifterna, sjunga julsånger och utföra uppriktiga kärleksgärningar.

  • Sjung julsånger om Frälsaren (se Barnens sångbok, s. 20–33; Psalmer, nr 132–147) och be barnen dela med sig av favoritmeningar eller -ord från de här sångerna.

Johannes 3:16

Jesus Kristus gjorde det möjligt för mig att leva med min himmelske Fader igen en dag.

Hur kan du hjälpa barnen se tillbaka på vad de har lärt sig i år och förstå varför de behöver Jesus Kristus?

Möjliga aktiviteter

  • Märk två papperslappar med Vem är Jesus Kristus? och Varför kom han till jorden? och fäst dem på två olika väggar i klassrummet. Be vart och ett av barnen att läsa följande skriftställen: Matteus 16:15–16; Johannes 3:16; 1 Nephi 10:4; Mosiah 3:8; Alma 7:10–13; 3 Nephi 27:14–15. Be barnen titta efter svar på de två frågorna på väggarna i skriftställena de läser. Be dem skriva sina svar på papperslappar och fästa dem på väggen bredvid motsvarande fråga. Hur kan vi visa vår tacksamhet för det som Jesus Kristus har gjort för oss?

  • Be barnen att på tavlan skriva upp namn eller titlar på Jesus som de kan komma på. Vad lär de här namnen oss om Jesus Kristus och hans mission? Varför behöver vi Jesus Kristus i våra liv? Visa videon ”Varför vi behöver en Frälsare – ett julbudskap om vår Frälsare Jesus Kristus” (LDS.org).

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att komma på åtminstone ett sätt att tjäna någon annan eller komma närmare Jesus Kristus den här julen.

Förbättra vår undervisning

Barn tycker om att berätta vad de lär sig. Även små barn kan stärka sina familjemedlemmar. Uppmuntra barnen du undervisar att berätta något för sina familjer som de lärt sig i Primär. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 29–30.)