Kom och följ mig
25 november–1 december. 1 och 2 Petrusbrevet: ’Jubla i obeskrivlig, himmelsk glädje’


”25 november–1 december. 1 och 2 Petrusbrevet: ’Jubla i obeskrivlig, himmelsk glädje’” Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 (2019)

”25 november–1 december. 1 och 2 Petrusbrevet”, Kom och följ mig – för Primär: 2019

Bild
Jesus Kristus predikar evangeliet i andevärlden

Kristus predikar i andevärlden, av Robert T. Barrett

25 november–1 december

1 och 2 Petrusbrevet

”Jubla i obeskrivlig himmelsk glädje”

Inled dina studier av 1 och 2 Petrusbrevet med bön. Kom ihåg att det bästa sättet för dig att förbereda din undervisning är dina upplevelser av personliga studier och studier med familjen.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Visa bilden i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer och be barnen berätta något de vet om Petrus för dig. Påminn dem om att Petrus var kyrkans ledare efter Jesus uppståndelse och förklara att 1 och 2 Petrusbrevet är brev från honom till medlemmarna i kyrkan på hans tid.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Yngre barn

1 Petrusbrevet 1:6–7; 3:14

Jag kan vara glad även i tider av prövningar.

Fundera över hur du kan undervisa om de här verserna på ett sätt som hjälper barnen att vända sig till Frälsaren när de möter svårigheter.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen berätta om svåra saker som Jesus utstod, som att han korsfästes. Förklara att vi kommer att få svåra stunder i livet. Läs 1 Petrusbrevet 1:6–7; 3:14 tillsammans och berätta om en upplevelse när din tro prövades. Alternativt kan du berätta om profeten Joseph Smiths bön i Liberty-fängelset och den tröst som Gud gav honom (se L&F 121:1–8; 123:17). Hur hjälper vår tro på Jesus oss att finna glädje i svåra stunder?

    Bild
    Joseph Smith i Liberty-fängelset

    Joseph Smith i Liberty-fängelset, av Greg K. Olsen

  • Sjung en sång tillsammans om att finna glädje, som till exempel ”Jag kan följa Guds plan” (Barnens Sångbok, s. 86–87).

1 Petrusbrevet 2:9–12

Min himmelske Fader vill att jag ska vara ett föredöme för andra.

Petrus lärde att vi är ”Guds eget folk” och att våra goda gärningar kan ”prisa Gud”.

Möjliga aktiviteter

  • Beskriv saker som står ut i sin omgivning, eller visa bilder av sådana saker. Exempelvis utmärker sig ett tempel bland de omkringliggande byggnaderna och ett berg reser sig över en dal. Förklara att när vi håller buden utmärker vi oss, och andra människor kan se att vi är föredömen. Prata om några av de ”goda gärningar” som du sett att barnen gör. Förklara att goda gärningar som dessa ”prisar Gud” – de hjälper andra att känna kärlek till Gud och vilja tjäna honom.

  • Gör färdigt aktivitetssidan med barnen. Hur prisar människorna de hittade i bilden Gud?

1 Petrusbrevet 3:18–20; 4:6

Andar i andevärlden får kunskap om evangeliet.

När Jesus hade dött gick han till andevärlden och sände de rättfärdiga andarna att undervisa andra andar som ännu inte hade tagit emot evangeliet.

Möjliga aktiviteter

  • Berätta för barnen om någon du känner som har dött. Förklara att när människor dör lämnar anden deras kropp och går till andevärlden. Läs upp 1 Petrusbrevet 3:19 och förklara att när Jesus dog gick han för att besöka andevärlden. Där bad han de rättfärdiga andarna att undervisa andra andar som ännu inte tagit emot evangeliet (se L&F 138:30).

  • Ställ en rad med stolar mitt i rummet som en barriär. Be några av barnen att ställa sig på ena sidan och föreställa andar i andevärlden som inte blev döpta i jordelivet. Ge ett av de andra barnen en stor pappersnyckel med orden ”dop för de döda” och be honom eller henne att ta bort barriären. Förklara sedan att medlemmar i kyrkan som är 12 år och äldre kan besöka templet och bli döpta för sina förfäder som inte blev döpta på jorden. Sedan kan de här förfäderna ta emot evangeliet i andevärlden.

  • Hjälp barnen fylla i ett enkelt släktträd.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Äldre barn

1 Petrusbrevet 3:12–17; 4:13–14, 16

Jag kan finna glädje och frid även i svåra stunder.

Barnen du undervisar kan ha upplevt att på något sätt ha blivit retade eller hånade på grund av sin tro. De här verserna kan hjälpa dem i sådana stunder.

Möjliga aktiviteter

  • Sammanfatta några berättelser om hur Jesus förföljdes, eller låt barnen läsa dem – se till exempel Matteus 12:9–14 eller Lukas 22:47–54. Fråga barnen om de någonsin har blivit retade eller hånade för att de lever efter evangeliets lärdomar. Läs sedan 1 Petrusbrevet 3:12–14; 4:13–14, 16 tillsammans och be barnen titta efter vad Petrus sa om att ”lida för det som är rätt”. Hur kan vi fortfarande känna glädje när andra människor hånar oss för att vi gör det som är rätt?

  • Inbjud en församlingsmedlem att berätta om en upplevelse när hon eller han fann glädje eller frid i en prövning, eller berätta hur profeten Joseph Smith fann frid när han var i Liberty-fängelset (se L&F 121:1–8; 123:17). Hur kan vi finna glädje och frid i våra prövningar?

1 Petrusbrevet 3:15

Jag bör alltid vara redo att berätta om evangeliet.

Barnen du undervisar kommer att få många tillfällen i livet att besvara andra människors frågor om deras tro. Fundera över vad du kan göra för att hjälpa dem vara ”ständigt beredda att svara”.

Möjliga aktiviteter

  • Berätta om ett tillfälle när någon frågade dig något om kyrkan och berätta hur beredd du var att svara. Be barnen berätta om tillfällen när människor har ställt frågor till dem om kyrkan. Läs 1 Petrusbrevet 3:15 tillsammans. Hur kan vi följa Petrus råd i den här versen?

  • Ta hjälp av barnen och tänk på några frågor som människor kan ställa om kyrkans lärdomar. Låt barnen turas om att förklara hur de skulle besvara de här frågorna så att de kan vara ”ständigt beredda”.

1 Petrusbrevet 3:18–20; 4:6

Andar i andevärlden får kunskap om evangeliet.

Hjälp barnen förstå att när de rättfärdiga dör går de till andevärlden för att undervisa dem som inte tog emot evangeliet medan de var på jorden.

Möjliga aktiviteter

  • Rita en cirkel på tavlan som delas i mitten av en linje. Skriv Andeparadiset på ena halvan av cirkeln och Andefängelset på den andra halvan. Be ett av barnen läsa 1 Petrusbrevet 3:18–20; 4:6 (se 1 Petrusbrevet 4:6 i JSÖ, HFS). Förklara att när Jesus dog gick han till andeparadiset. Han gav de rättfärdiga andarna där uppdraget att predika evangeliet för andarna i andefängelset.

  • Inbjud en förälder eller ett äldre syskon till ett av barnen att berätta om en upplevelse av att ha besökt templet och utfört arbete för en förfader.

  • Be barnen fylla i ett enkelt släktträd.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmana barnen att visa sitt släktträd för sina familjemedlemmar och be dem om hjälp att lägga till namn på det.

Förbättra vår undervisning

Försök förstå barnen du undervisar. Du känner barnen du undervisar, så anpassa idéerna i det här lektionsförslaget efter deras behov. Du kan använda vilka aktiviteter som helst i det här lektionsförslaget, inte bara dem som anges för dina barns åldersgrupp. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 7.)