Kom och följ mig
23–29 december. Uppenbarelseboken 12–22: ’Den som segrar ska få detta i arv’


”23–29 december. Uppenbarelseboken 12–22: ’Den som segrar ska få detta i arv’” Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 (2019)

”23–29 december. Uppenbarelseboken 12–22”, Kom och följ mig – för Primär: 2019

Bild
Jesus Kristus hälsar på människor vid sin andra ankomst

Den eviga staden, av Keith Larson

23–29 december

Uppenbarelseboken 12–22

”Den som segrar ska få detta i arv”

När du förbereder din undervisning har du nytta av din egen upplevelse av att studera Uppenbarelseboken 12–22 själv eller med din familj. Vad gjorde speciellt intryck på dig? Vilka maningar fick du? Kom ihåg att aktiviteterna som föreslås här kan anpassas efter barn i alla åldrar.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be barnen berätta varför de vill leva med vår himmelske Fader igen. Under hela lektionen hjälper du dem att titta efter sådant som de kan göra för att förbereda sig för att återvända till honom.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Yngre barn

Uppenbarelseboken 12:7–11

Jag visade tro på Jesus Kristus i föruttillvaron.

I striden i himlen övervann Guds trofasta barn Satan genom ”sitt vittnesbörds ord” och genom att visa tro på Jesus Kristus (Upp. 12:11).

Möjliga aktiviteter

  • För att hjälpa barnen förstå vad det innebär att följa någons exempel utser du ett barn till ”ledare” och ber de andra följa honom eller henne genom att göra precis som han eller hon gör. Låt sedan andra barn vara ledare. Läs Uppenbarelseboken 12:7–11 för barnen och förklara att innan vi föddes valde vi att följa Jesus och inte Satan.

  • Sjung en sång tillsammans om livet i föruttillvaron, till exempel ”Jag bodde i himlen” eller ”Jag kan följa Guds plan” (Liahona, apr. 1999, LS, s. 5, Barnens sångbok, s. 86–87). Ställ frågor som: Vad hände i himlen innan vi föddes? Vad valde vi att göra? (Se även ”Inledning: Vår himmelske Faders plan”, Berättelser ur Nya testamentet, s. 1–5, eller motsvarande video på LDS.org.)

Uppenbarelseboken 19:7

Jag kan förbereda mig för Jesu Kristi andra ankomst genom att välja det rätta.

Hur kan du hjälpa barnen förstå att Kristi andra ankomst blir en glädjerik händelse för oss om vi följer hans bud?

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilden i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer och läs Uppenbarelseboken 19:7. Förklara att ”Lammets bröllop” symboliserar Jesu Kristi andra ankomst. Varför ville människorna ”glädjas”? Fråga barnen om de någonsin har varit på ett bröllop. Hur var det? Varför var människorna glada?

  • Berätta för barnen varför du ser fram emot Jesu andra ankomst. Ni kan sjunga en sång tillsammans om Kristi andra ankomst, som till exempel ”När Jesus kommer hit” (Barnens sångbok, s. 46–47).

  • Be barnen berätta hur de förbereder sig för kyrkan på söndagen. Varför gör vi det här innan vi kommer till kyrkan? Varför bör vi förbereda oss för Kristi andra ankomst? På veckans aktivitetssida låter du barnen rita vad de kan göra för att förbereda sig för Kristi andra ankomst.

Uppenbarelseboken 21:1, 3–4, 22–27; 22:1–2

Jag kan få leva i det celestiala riket med min himmelske Fader och människorna jag älskar.

I de sista två kapitlen i Uppenbarelseboken använde Paulus ett vackert språk för att beskriva den celestiala härligheten som de trofasta får uppleva.

Möjliga aktiviteter

  • Låt barnen rita trädet som beskrivs i Uppenbarelseboken 22:2 på tavlan. Förklara att det här trädet är livets träd, och dess frukter är en symbol för Guds kärlek (se 1 Ne. 11:21–22). Ge barnen papperslappar som är formade som frukter och be dem rita något på papperet som hjälper dem att känna vår himmelske Faders kärlek. Förklara att de som är trofasta kommer att få leva med vår himmelske Fader i det celestiala riket.

  • Berätta för barnen om några bilder eller detaljer som Johannes använde för att beskriva celestial härlighet (se Upp. 21:1, 3–4, 22–27; 22:1–2) och låt barnen rita bilder av de här sakerna.

  • Sjung en sång tillsammans om Guds plan, till exempel ”Jag kan följa Guds plan” (Barnens Sångbok, s. 86–87). Låt barnen tänka på vad de kan göra för att få leva tillsammans med sin himmelske Fader igen.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Äldre barn

Uppenbarelseboken 12:7–11

Jag visade tro på Jesus Kristus i föruttillvaron.

Barnen du undervisar är på jorden därför att de hade tro på Jesus Kristus i föruttillvaron och valde att följa honom.

Möjliga aktiviteter

  • Läs Uppenbarelseboken 12:7–11 tillsammans och skriv orden drake, strid i himlen, nerkastad, vittnesbörd och Lamm på tavlan. Be barnen sammanfatta de här verserna med hjälp av orden på tavlan. Vad lär vi oss om Jesus Kristus (Lammet) i de här verserna? Vad lär vi oss om de val vi gjorde i föruttillvaron?

  • Rita tre kolumner på tavlan och ge dem rubrikerna Innan det här livet, Under det här livet och Båda. Förbered pappersremsor med sanningar om det förjordiska livet och om livet i dödligheten, såsom Vi har kroppar, Vi har inte kroppar, Vi lever hos Gud, Vi strider mot Satan, Vi utövar tro på Jesus Kristus och Vi följer Guds plan. Låt barnen turas om att dra en pappersremsa och avgöra vilken kolumn den tillhör. Uttryck ditt förtroende för att barnen kan fortsätta visa tro på Kristus.

Uppenbarelseboken 19:7–8

Jag kan förbereda mig för Jesu Kristi andra ankomst genom att välja det rätta.

Hur kan du hjälpa barnen du undervisar förstå att Jesu Kristi andra ankomst blir en glädjerik händelse för de rättfärdiga?

Möjliga aktiviteter

  • Läs Uppenbarelseboken 19:7–8 tillsammans och hjälp barnen förstå symboliken i de här verserna – bröllopet är Frälsarens andra ankomst, Lammet är Frälsaren och hans brud är kyrkan (eller alla vi). Hur förbereder sig människor för ett bröllop? Vad kan vi göra för att förbereda oss för att Frälsaren ska komma tillbaka?

  • Gå tillsammans igenom och lär er Trosartiklarna 1:10 utantill. Förklara att den här trosartikeln beskriver underbara och spännande händelser som kommer att inträffa när Jesus kommer tillbaka. Visa bilden av Jesu andra ankomst i Kom och följ mig – för enskilda och familjer och be barnen rita hur de tror att Jesu andra ankomst kommer att vara.

Uppenbarelseboken 21:1, 3–4, 22–27; 22:1–2, 17

Jag kan leva i det celestiala riket tillsammans med min himmelske Fader och de människor jag älskar.

När du förbereder din undervisning om det celestiala riket, fundera då över vad det celestiala riket betyder för dig. Hur kan du dela med dig av ditt vittnesbörd med barnen du undervisar?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen söka i följande verser efter några bilder och detaljer som Johannes använde för att beskriva celestial härlighet: Uppenbarelseboken 21:1, 3–4, 22–27; 22:1–2. Låt dem välja en bild eller detalj som de skulle vilja rita. Sedan kan de berätta om sina teckningar för klassen. Uppmuntra dem att visa sin teckning för familjen hemma.

  • Läs tillsammans Uppenbarelseboken 22:17 och förklara att bruden som säger ”Kom!” är kyrkan. Vad vill vi inbjuda andra att komma till? Vad finns det för bra sätt att bjuda in folk att komma?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Hjälp barnen förbereda sig för att läsa Mormons bok nästa år genom att uppmana dem att be en familjemedlem eller vän dela med sig av en favoritvers eller favoritberättelse i Mormons bok.

Förbättra vår undervisning

Lär barnen att skriva ner andliga intryck. Om barnen tar till vana att skriva ner andliga intryck hjälper det dem att känna igen och följa Anden. Barn kan skriva ner andliga intryck genom att markera i skrifterna, rita bilder eller skriva enkla dagboksanteckningar. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 30.)