Kom och följ mig
9–15 december. Uppenbarelseboken 1–11: ’Lammet tillhör härligheten och makten i evigheters evighet’


”9–15 december. Uppenbarelseboken 1–11: ’Lammet tillhör härligheten och makten i evigheters evighet’” Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 (2019)

”9–15 december. Uppenbarelseboken 1–11”, Kom och följ mig – för Primär: 2019

Bild
Kristus vakar över en fårhjord

Den gode herden, av Del Parson

9–15 december

Uppenbarelseboken 1–11

”Lammet tillhör härligheten och makten i evigheters evighet”

Symboliken i Uppenbarelseboken kan vara svår för barnen att förstå, men Uppenbarelseboken innehåller viktiga lärdomar som är vackra och enkla.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be barnen berätta hur det skulle kännas om de såg Jesus Kristus i en syn. Förklara att i Uppenbarelseboken beskrev Johannes en syn där han såg Jesus och mycket som var viktigt angående det förgångna och framtiden.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Yngre barn

Uppenbarelseboken 3:20

Jag kan bjuda in Jesus Kristus i mitt liv.

Den symboliska bilden av Jesus som står vid dörren och knackar kan hjälpa barnen förstå att han vill vara nära dem.

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilden i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer och läs Uppenbarelseboken 3:20. Be barnen föreställa sig att Jesus knackar på dörren till deras hem. Skulle de släppa in honom? Vad tror de att han skulle säga eller göra?

  • Be barnen berätta för dig om tillfällen när de väntade på att någon som de längtade efter skulle besöka dem. Hur var det att vänta på att den personen skulle knacka på dörren? Hur skulle det ha varit om de aldrig hade släppt in den personen? Läs Uppenbarelseboken 3:20 och låt barnen turas om att hålla bilden av Jesus och låtsas knacka på en dörr. De andra klassdeltagarna får låtsas öppna dörren. Vad kan vi göra för att låta Jesus vara nära oss, fastän vi inte kan se honom? Ge gärna vart och ett av barnen en bild av Jesus att ta med sig hem.

Uppenbarelseboken 5:1–10

Jesus Kristus är den ende som är värdig att vara min Frälsare.

Johannes fick i sin syn veta att endast Jesus Kristus (som representeras av ett lamm) kunde bli vår Frälsare och uppfylla Faderns plan (som representeras av en förseglad bok).

Möjliga aktiviteter

  • Ta innan lektionen fram bilder som representerar välsignelser som är tillgängliga tack vare Jesu Kristi försoning (som templet, dop och familjer) och placera dem i en bok som du slår in i papper eller binder ihop med snöre. Beskriv synen som Johannes såg med hjälp av några nyckelfraser i Uppenbarelseboken 5:1–10. Visa boken för barnen och säg till dem att det enda sättet att öppna boken är att hitta bilden av Jesus som du har gömt i rummet. När de hittar bilden öppnar du boken och visar barnen bilderna i boken. Vittna om att Frälsaren var den ende som kunde göra de här sakerna möjliga.

  • Sammanfatta synen som beskrivs i Uppenbarelseboken 5:1–10 och be barnen spela upp hur Johannes och andra kände sig under olika delar av synen. De kan till exempel låtsas gråta när ingen kunde öppna boken, eller hurra när Frälsaren öppnade den.

Uppenbarelseboken 7:9, 13–14

Jesus Kristus hjälper mig att bli ren från synd.

Johannes såg många människor som ”tvättat sina kläder och gjort dem vita i Lammets blod” (v. 14). Fundera över hur den här synen kan hjälpa barnen förstå vikten av att bli renad från våra synder genom Jesu Kristi försoning.

Möjliga aktiviteter

  • Visa barnen några dopkläder eller andra vita kläder och en bild av Jesus. Läs Uppenbarelseboken 7:9, 13–14 för barnen och be dem peka på bilden och kläderna varje gång de hör ordet vita. Förklara att vita kläder symboliserar renlighet och påminner oss om att Jesus Kristus kan rena oss från våra misstag.

  • Visa barnen en vitt tygstycke och låt dem smutsa ner det genom att kladda på det med en penna eller sätta jord på det. Förklara att våra synder smutsar ner våra andar. Visa en bild av Jesus i Getsemane (till exempel Evangeliebilder, nr 56), ta bort det smutsiga tyget och visa dem ett rent, vitt tygstycke. Vittna om att vi kan bli rena genom Jesu Kristi försoning.

  • Sjung en sång om dop, till exempel ”Ibland kan jag se regnbågen” (Barnens sångbok, s. 53) och samtala om hur Jesus hjälper oss bli rena när vi döps.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Äldre barn

Uppenbarelseboken 3:20

Jag kan välja att låta Jesus Kristus vara en del av mitt liv.

Hur kan du hjälpa barnen du undervisar att öppna sina hjärtan och liv för kraften och inflytandet från Jesus Kristus?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen titta på bilden i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer medan du läser Uppenbarelseboken 3:20. För att bilden ska bli meningsfull för dem ber du dem arbeta i par med att besvara frågor som de här: Varför tror du att Jesus knackar på dörren? Varför finns det inget handtag på utsidan av dörren? Vad betyder det att släppa in Jesus i våra liv?

  • Be barnen skriva upp olika sätt att ”öppna dörren” för Jesus. De kan till exempel vara att tjäna andra, läsa skrifterna och ta del av sakramentet.

Uppenbarelseboken 5:1–10

Jesus Kristus är den ende som är värdig att vara min Frälsare.

Synen som beskrivs i Uppenbarelseboken 5 lär oss att endast Jesus Kristus var värdig och kapabel att utföra försoningen och frälsa oss från synd.

Möjliga aktiviteter

  • Fråga barnen om de kan berätta om ett tillfälle när de behövde hjälp av någon med att göra något de inte själva kunde göra. Be dem läsa Uppenbarelseboken 5:1–10 och titta efter vad som behövde göras som bara en enda person kunde göra (förklara att lammet är Jesus Kristus och boken är en symbol för Guds plan). Vad gjorde Jesus för oss som ingen annan kunde göra?

  • Be barnen leta fram en psalm eller primärsång som vittnar om Jesus Kristus (som till exempel ”Jesus vår Herre”, Lilla Stjärnan, okt. 1998, s. 4–5). Vad lär vi oss om Jesus Kristus av orden i sången? Hur kan den här sången vara som lovsången som sjöngs om Jesus Kristus i Uppenbarelseboken 5:9–10?

Uppenbarelseboken 9:1–2

Evangeliet kan hjälpa mig övervinna frestelser.

Röken som förmörkade luften i Uppenbarelseboken 9:2 kan liknas vid frestelser (se 1 Ne. 12:17).

Möjliga aktiviteter

  • Rita bilder av en sol och ett mörkt moln och klipp ut dem. Be barnen läsa Uppenbarelseboken 9:2 och 1 Nephi 12:7 och skriv på det mörka molnet vad röken och dimman i de här verserna representerar. Sätt upp det mörka molnet på tavlan och be barnen göra en lista över frestelser som barn i deras ålder ställs inför. Sätt sedan upp solen på tavlan och be dem göra en lista över verktyg som vår himmelske Fader har gett oss så att vi kan övervinna mörkret i världen.

  • Hur kan barnen hjälpa andra som befinner sig i ett andligt mörker? För att hjälpa dem med den här frågan visar du videon ”Välj ljuset” (LDS.org) och låter dem prata om cyklisten.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmana barnen att berätta för sina familjer på vilka sätt de kan inbjuda Frälsarens inflytande i hemmet.

Förbättra vår undervisning

Uppmuntra till vördnad En viktig aspekt av vördnad är att tänka på vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Påminn gärna barnen om att vara vördnadsfulla genom att stillsamt sjunga eller nynna på en sång, eller sätt upp en bild av Jesus.