Kom och följ mig
22–28 juli. Apostlagärningarna 16–21: ’Gud hade kallat oss att förkunna evangeliet’


”22–28 juli. Apostlagärningarna 16–21: ’Gud hade kallat oss att förkunna evangeliet’” Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 (2019)

”22–28 juli. Apostlagärningarna 16–21”, Kom och följ mig – för Primär: 2019

Bild
Paulus predikar på Areopagen

22–28 juli

Apostlagärningarna 16–21

”Gud hade kallat oss att förkunna evangeliet”

Läs Apostlagärningarna 16–21 och begrunda sedan hur Andens maningar och idéerna i det här lektionsförslaget kan vara till hjälp när du förbereder lektionen. Ta ytterligare hjälp av Hur man tillgodoser yngre barns behov i den här lektionsboken.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be barnen berätta för dig hur Paulus är som missionärerna nu för tiden. Fråga: ”Har ni någonsin berättat om evangeliet för någon annan?”

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Yngre barn

Apostlagärningarna 16:25–34

Missionärer undervisar människor om Jesus.

Vet barnen du undervisar vad missionärer gör? Hur kan du hjälpa barnen förstå att de kan berätta om evangeliet för andra?

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen att spela upp Apostlagärningarna 16:25–34 samtidigt som du sammanfattar redogörelsen för hur Paulus och Silas spred evangeliet i fängelset (se även ”Kapitel 61: Paulus och Silas i fängelse”, Berättelser ur Nya testamentet, s. 158–160, eller motsvarande video på LDS.org). Förklara att missionärer nu för tiden också undervisar människor om Jesus och hjälper dem förbereda sig för dopet.

  • Gör missionärsnamnbrickor som barnen kan ha på sig, och hjälp dem skriva sina namn på brickorna. Lär barnen att uttrycka enkla lärdomar som de kan dela med andra, såsom ”Gud är vår kärleksfulle himmelske Fader”, ”Gud talar genom en levande profet” eller ”Jesus Kristus är vår Frälsare”.

  • Uppmuntra barnen att berätta om någon de känner som är på mission. De kan rita en bild eller skriva något som de kan skicka till en missionär.

Apostlagärningarna 17:10–12

Skrifterna vittnar om vår himmelske Fader och Jesus Kristus.

Även om några av barnen du undervisar kanske inte kan läsa än, kan du hjälpa dem att utveckla kärlek till skrifterna och förstå hur de vittnar om Frälsaren.

Möjliga aktiviteter

  • Placera ut några exemplar av skrifterna här och var i rummet och låt barnen hitta dem. Hjälp ett av barnen läsa orden ”De … forskade varje dag i Skrifterna” (Apg. 17:11). Be barnen peka på varje dag i veckan i en kalender medan de upprepar de här orden med dig.

  • För att lära barnen att skrifterna vittnar om vår himmelske Fader och Jesus Kristus, hjälper du dem att slå upp ett kapitel i skrifterna, exempelvis Apostlagärningarna 17 eller 18 för att se var orden Gud eller Herren förekommer. Du kan markera de här orden så att barnen lättare kan hitta dem. Varje gång de hittar ett av de här orden ber du dem säga något som de vet om vår himmelske Fader och Jesus Kristus.

Apostlagärningarna 17:22–31

Jag är Guds lilla barn.

På Areopagen undervisade Paulus om grundläggande sanningar om Gud, bland annat sanningarna att vi är hans barn och att han ”inte är långt borta från någon enda av oss” (Apg. 17:27). Hur kan du hjälpa barnen känna sig nära sin himmelske Fader?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen upprepa orden ”Vi är av Guds släkt” (se Apg. 17:29) och förklara att av Guds släkt betyder barn. Bär ditt vittnesbörd för varje barn, ett efter ett, om att han eller hon är ett barn till Gud. Fråga dem hur det känns när de får höra att de är barn till Gud. Be dem berätta hur de känner för sin himmelske Fader.

  • Visa bilder av barn med sina familjer (om möjligt bilder på barnen i din klass). Förklara att vi är barn till våra mammor och pappor, och vi är alla andebarn till våra himmelska föräldrar.

  • Sjung en sång om vår himmelske Fader, till exempel ”Han lever, Fader vår” (Barnens sångbok, s. 8). Låt barnen hjälpa dig skriva ord eller rita bilder på tavlan som representerar sådant som vi får veta om vår himmelske Fader i sången.

  • Läs de här orden från Apostlagärningarna 17:27 för barnen: ”han är inte långt borta från någon enda av oss”. Berätta om tillfällen när du har känt dig nära din himmelske Fader och låt också barnen göra det.

Bild
man som håller en liten flicka

Alla människor är barn till Gud.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Äldre barn

Apostlagärningarna 16:14–15, 25–34; 18:7–8, 24–28

Jag kan vara missionär nu.

Hur kan du hjälpa barnen att vara som Paulus och berätta för andra vad de lär sig om evangeliet?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen läsa Apostlagärningarna 16:14–15, 25–34; 18:7–8, 24–28 och gör en lista över de personer som Paulus och Apollos delade evangeliet med. Be dem sedan göra en lista över personer som de kan dela evangeliet med. Låt barnen rollspela hur de skulle kunna berätta för de här personerna om Jesus Kristus och bjuda in dem till kyrkan. Du kan också be barnen skriva ner sina vittnesbörd om en evangeliesanning till de här personerna.

  • Be heltidsmissionärer, återvända missionärer eller församlingsmissionärer besöka klassen och berätta om sina upplevelser av att sprida evangeliet. Uppmuntra barnen att ställa frågor om hur de kan dela med sig av evangeliet till andra.

Apostlagärningarna 17:2–4, 10–12; 18:28

Skrifterna vittnar om Jesus Kristus.

Alla profeter vittnar om Jesus Kristus. Hur kan du lära barnen att hitta honom i skrifterna, även när han inte nämns vid namn?

Möjliga aktiviteter

  • Låt barnen läsa Apostlagärningarna 17:2–4, 10–12; 18:28 och be dem titta efter vad de här skriftställena har gemensamt. Vad var det som hjälpte människor att tro på Jesu Kristi evangelium, enligt de här verserna?

  • Be barnen berätta vilka favoritberättelser om Jesus som de har lärt sig från skrifterna det här året. Skriv på pappersremsor skriftställehänvisningar som undervisar om Frälsaren, och göm dem här och där i rummet. Låt sedan barnen leta fram dem. Hjälp barnen slå upp skriftställena de hittar och be dem berätta för varandra vad vart och ett av skriftställena lär dem om Jesus.

  • Be barnen hjälpa dig göra en enkel uppställning som de kan fylla i när de läser eller lär sig något om Jesus i skrifterna. Ställ fram den varje vecka under resten av året och hjälp barnen hitta ställen i skrifterna som undervisar om Jesus.

Apostlagärningarna 17:22–31

Jag är Guds lilla barn.

Hur kan du hjälpa barnen komma ihåg att de är barn till Gud?

Möjliga aktiviteter

  • Visa barnen en sten och förklara att på Paulus tid dyrkade människor gudar som de tillverkade av sten eller andra material. Låt barnen läsa Apostlagärningarna 17:27–29. Vad lär vi oss om Gud i de här verserna? Förklara att av Guds släkt betyder hans barn. Fråga barnen hur de känner sig när de vet att de är barn till Gud.

  • Be barnen läsa Apostlagärningarna 17:27. Be barnen rita bilder av hur de kan ”treva sig fram” eller söka Gud. När har de känt att han inte är ”långt borta från [dem]”?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att titta efter ett skriftställe den här veckan som lär oss om Jesus Kristus (gärna när de studerar skrifterna själva eller med familjen). Nästa vecka ber du dem berätta vad de hittat.

Förbättra vår undervisning

Hjälp barnen bli bättre på att lära. Ditt syfte med att undervisa barn är inte bara att ge dem sanningar. Du bör också hjälpa dem utvecklas till självgående sanningssökare. Exempelvis kan du, i stället för att bara berätta för barnen om hur Paulus predikade på Areopagen, planera aktiviteter liknande dem som föreslås i det här lektionsförslaget, som hjälper dem att själva upptäcka sanningar i berättelsen.