Kom och följ mig
8–14 juli. Apostlagärningarna 6–9: ’Vad ska jag göra, Herre?’


”8–14 juli. Apostlagärningarna 6–9: ’Vad ska jag göra, Herre?’” Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 (2019)

”8–14 juli. Apostlagärningarna 6–9”, Kom och följ mig – för Primär: 2019

Bild
Paulus på vägen till Damaskus

Må vi så leva av Sam Lawlor

8–14 juli

Apostlagärningarna 6–9

”Vad ska jag göra, Herre?”

Börja med att läsa Apostlagärningarna 6–9. Veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer kan hjälpa dig förstå de här kapitlen. Aktiviteterna för yngre barn i det här lektionsförslaget kan anpassas till äldre barn och vice versa.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Skriv upp några namn på personer i Apostlagärningarna 6–9 på tavlan – kanske Saulus eller Stefanus. Be barnen berätta vad de vet om de här personerna.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Yngre barn

Apostlagärningarna 6–7

Jag kan följa Jesus Kristus genom att stå för det rätta.

Vad kan barnen lära sig av Stefanus om att vara en Jesu Kristi efterföljare?

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen hitta på rörelser som passar en sång om att välja det rätta, till exempel ”Var sann, som Guds profet har sagt” (Barnens sångbok, s. 81). Använd Apostlagärningarna 7:51–60 till att berätta för barnen hur Stefanus undervisade om Jesus Kristus trots att det gjorde de judiska ledarna mycket arga (se även ”Kapitel 57: Onda män dödar Stefanus”, Berättelser ur Nya testamentet, s. 150–151, eller motsvarande video på LDS.org). Hur stod Stefanus upp för det rätta?

  • Beskriv ett flertal scenarier för barnen där barn måste välja mellan rätt och fel. Fråga barnen vad de skulle ha gjort för att stå upp för det rätta.

Apostlagärningarna 8:26–39

Den Helige Anden inspirerar mig att sprida evangeliet.

Filippus följde Andens maningar och hjälpte en etiopisk man som hade svårt att förstå skrifterna. Vad kan barnen du undervisar lära sig av den här berättelsen?

Bild
Filippus undervisar den etiopiske mannen

Filippus undervisar den etiopiske mannen, av Robert T. Barrett

Möjliga aktiviteter

  • Skjut ihop två stolar som får föreställa en vagn. Be två barn sätta sig i vagnen, ett får föreställa Filippus och det andra den etiopiske mannen. Berätta sedan om hur Filippus undervisade mannen från Etiopien om evangeliet.

  • Har du någonsin känt den Helige Anden mana dig att berätta för någon om evangeliet, ungefär som Filippus gjorde i Apostlagärningarna 8:29? Berätta om den upplevelsen för barnen.

Apostlagärningarna 9:1–20

När jag gör ett misstag vill min himmelske Fader att jag ska omvända mig och förändras.

När Jesus sa till Saulus att sluta förfölja Herrens kyrka omvände sig Saulus genast och blev förändrad. Hur kan den här redogörelsen hjälpa barnen du undervisar att fort vilja ändra sig när de gör ett misstag?

Möjliga aktiviteter

  • Sammanfatta berättelsen om Saulus omvändelse i Apostlagärningarna 9:1–20 (se även ”Kapitel 59: Saulus får lära sig om Jesus”, Berättelser ur Nya testamentet, s. 154–155, eller motsvarande video på LDS.org).

  • Räkna upp eller visa bilder på saker som kan förändras, till exempel ett grodyngel som utvecklas till groda, eller träd under olika årstider. Hur förändrades Saulus när Jesus Kristus besökte honom?

  • Rita en väg som förgrenar sig på tavlan. Be barnen nämna platser de skulle vilja besöka, och skriv dem längst upp vid en väg. Vad skulle hända om vi svängde in på fel väg? Hur är omvändelse som att återvända till rätt väg?

  • Be barnen upprepa det som Saulus sa till Herren [i Apg. 22:10]: ”Vad ska jag göra, Herre?” Vad vill Herren att vi ska göra?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Äldre barn

Apostlagärningarna 6–7

Jag ska vara ett vittne om Jesus Kristus.

Hur kan du hjälpa barnen du undervisar att lära sig av Stefanus exempel på att stå som vittne om Jesus Kristus?

Möjliga aktiviteter

  • Läs Apostlagärningarna 6:5–15 och 7:51–60 med barnen. Hur var Stefanus ett vittne om Jesus Kristus? Be ett eller flera barn att låtsas vara Stefanus och berätta vad de tror på och varför.

  • Låt barnen turas om att läsa Apostlagärningarna 6:3–10 och söka efter egenskaper Stefanus hade som hjälpte honom att tjäna.

  • Be barnen hjälpa dig komma på situationer där de kan stå som vittnen om Jesus Kristus och hans evangelium. Hjälp dem spela upp några av de här situationerna. Be barnen läsa Mosiah 18:9 Betona att detta att vara ett vittne om Jesus Kristus ingår i det vi lovar när vi döps.

  • Skriv namnen Stefanus och Filippus på tavlan. Under Stefanus namn skriver du hur vi kan vara ett föredöme för andra. Under Filippus namn skriver du hur vi kan dela med oss av evangeliet. Hur blir vi bättre på att sprida evangeliet genom att vara ett exempel på en Jesu Kristi lärjunge?

Apostlagärningarna 8:5–24

Prästadömet är en ovärderlig gåva från Gud.

Satan framhäver budskapet att materiella ting ger oss lycka. Hur kan du använda berättelsen om Simon för att hjälpa barnen värdesätta andliga ting som prästadömet och dess välsignelser?

Möjliga aktiviteter

  • Sammanfatta berättelsen om Simon i Apostlagärningarna 8:5–24 (se även ”Kapitel 58: Simon och prästadömet”, Berättelser ur Nya testamentet, s. 152–153, eller motsvarande video på LDS.org). Varför kan vi inte få prästadömet genom att köpa det? Hur får man egentligen prästadömet? (Se TA 1:5.)

  • Ge barnen leksakspengar och visa bilder på saker som kan köpas för pengar. Fråga barnen hur mycket leksakspengar de skulle betala för de här sakerna. Visa sedan bilder av sakramentet, ett tempel (som representerar templets välsignelser), ett dop och andra välsignelser som vi får genom prästadömet. Förklara att de här gåvorna från Gud är ovärderliga och inte kan köpas för pengar.

Apostlagärningarna 9:1–20

När jag gör ett misstag vill min himmelske Fader att jag ska omvända mig och förändras.

När Jesus sa till Saulus att sluta förfölja Herrens kyrka omvände sig Saulus genast och blev förändrad. Hur kan den här redogörelsen hjälpa barnen du undervisar att vilja förändra sig fort när de gör ett misstag?

Möjliga aktiviteter

  • Låt barnen vika ett papper på mitten. Be dem skriva innan på den ena halvan och efter på den andra halvan. Läs Apostlagärningarna 8:1–3; 9:1–2 och 9:17–22 med barnen och titta efter ord eller meningar som beskriver Saulus innan och efter han såg Herren.

  • Be en församlingsmedlem berätta hur han eller hon blev medlem i kyrkan och hur det har förändrat hans eller hennes liv, liksom Saulus liv förändrades.

  • Rita ”vägen till Damaskus” på tavlan. Be barnen läsa Apostlagärningarna 9:6, 11, 18, 20–22 och söka efter vad Saulus gjorde för att omvända sig och vända sig till Kristus, och skriv de här handlingarna längs vägen. Vad lär vi oss av Saulus om hur vi kan bli mer som Kristus?

  • Be barnen rita sin favoritdel av berättelsen om Saulus omvändelse och visa sin teckning för klassen.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att berätta för sin familj om favoritaktiviteten i dagens lektion och vad de lärde sig av den.

Förbättra vår undervisning

Hjälp barnen lära av skrifterna. Yngre barn kanske inte kan läsa så bra, men du kan ändå engagera dem i att lära sig av skrifterna. Du kan till exempel läsa upp ett stycke och låta dem stå upp eller räcka upp handen när de hör ett visst ord eller uttryck som du vill fokusera på (se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 20).