Kom och följ mig
8–14 juli. Apostlagärningarna 6–9: ’Vad ska jag göra, Herre?’


”8–14 juli. Apostlagärningarna 6–9: ’Vad ska jag göra, Herre?’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”8–14 juli. Apostlagärningarna 6–9”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Paulus på vägen till Damaskus

Må vi så leva, av Sam Lawlor

8–14 juli

Apostlagärningarna 6–9

”Vad ska jag göra, Herre?”

Börja med att läsa Apostlagärningarna 6–9. Förslagen i det här lektionsförslaget kan hjälpa dig hitta viktiga principer i de här kapitlen, men du kan också hitta egna medan du studerar.

Skriv ner dina intryck

Om det verkade osannolikt att någon människa skulle omvända sig så var det väl Saulus – en farisé som hade rykte om sig att förfölja kristna. Så när Herren sa åt en lärjunge som hette Ananias att söka upp Saulus och erbjuda honom en välsignelse, är det förståeligt att Ananias var tveksam. ”Herre”, sa han, ”jag har hört av många hur mycket ont den mannen har gjort mot dina heliga” (Apg. 9:13). Men Herren kände Saulus hjärta och potential, och han hade ett uppdrag åt Saulus: ”Han är mitt utvalda redskap för att bära fram mitt namn inför hedningar och kungar och Israels barn” (Apg. 9:15). Så Ananias lydde, och när han fann sin forne förföljare, kallade han honom ”Saul, min broder” (Apg. 9:17). Om Saulus kunde förändras så fullständigt och Ananias välkomna honom så generöst, borde vi då se någon som en osannolik kandidat för förändring – ens oss själva?

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Apostlagärningarna 6–8

Mitt hjärta behöver vara ”uppriktigt inför Gud”.

En växande kyrka innebar ett växande behov av lärjungar till att tjäna i riket. Vilka egenskaper sökte de tolv apostlarna, enligt Apostlagärningarna 6:1–15, hos dem som skulle tjäna med dem? När du läser Apostlagärningarna 6–8 kan du märka hur de här egenskaperna och andra uppvisades av personer som Stefanus och Filippus. Vad var det som Simon saknade och vad kan vi lära av honom om villighet att förändras?

Finns det något du känner dig manad att förändra så att ditt hjärta ska bli ”uppriktigt inför Gud”? (Apg. 8:21–22.) Hur kan en sådan förändring välsigna dig när du tjänar Gud?

Apostlagärningarna 6–7

Att stå emot den Helige Anden kan leda oss till att förkasta Frälsaren och hans profeter.

Fastän de judiska ledarna hade uppdraget att förbereda folket för Messias ankomst, förkastade de Jesus och krävde hans korsfästelse, på grund av sin stolthet och maktlystnad. Hur kunde det ske? Stefanus förkunnade för dem: ”Ständigt gör ni motstånd mot den helige Ande” (Apg. 7:51). Vad tror du det betyder att göra motstånd mot den Helige Anden? Varför leder motstånd mot den Helige Anden oss till att förkasta Frälsaren och hans profeter?

När du läser Apostlagärningarna 6–7 kan du söka andra budskap som Stefanus gav judarna. Vilka inställningar varnade han för? Finner du liknande inställningar hos dig själv? Vad lär oss Stefanus ord om följderna av att stå emot den Helige Anden? Hur kan du bli mer känslig och följsam mot den Helige Andens maningar i ditt liv?

Se även videon ”Stefanus martyrdöd” (LDS.org).

Apostlagärningarna 7:54–60

Vilka, förutom Stefanus, blev martyrer för sitt vittnesbörd om Jesus Kristus?

Stefanus är den första kända kristna martyren (någon som dödas för sin tro) efter Jesu uppståndelse. Många andra heliga har genom historien också dödats för att de inte ville förneka sitt vittnesbörd om Jesus Kristus. Några av dessa nämns i 2 Krönikeboken 24:20–21; Markus 6:17–29; Apostlagärningarna 12:1–2; Uppenbarelseboken 6:9–11; Mosiah 17:20; Alma 14:8–11; Helaman 13:24–26; L&F 109:47–49; 135:1–7 och Abraham 1:11. Det är troligt att alla apostlarna utom Johannes led martyrdöden efter Frälsarens korsfästelse.

Apostlagärningarna 8:26–39

Den Helige Anden hjälper mig vägleda andra till Jesus Kristus.

Vad lär du om att sprida evangeliet av berättelsen i Apostlagärningarna 8:26–39? Hur hjälpte den Helige Anden Filippus? På vilket sätt är vi vägvisare när vi delar evangeliet med andra? (Se Apg. 8:31.)

Apostlagärningarna 9:1–31

När jag underkastar mig Herrens vilja kan jag bli ett redskap i hans händer.

Saulus omvändelse verkar mycket plötslig. Han gick ”genast” från att fängsla kristna till att predika om Kristus i synagogorna (Apg. 9:20). När du läser berättelsen kan du begrunda varför han var så villig att förändras. (Saulus egen beskrivning av sin omvändelse läser du i Apostlagärningarna 22:1–16 och 26:9–18. Lägg märke till att Saulus namn i de här berättelserna är ändrat till Paulus.)

Saulus upplevelse är ju ovanlig – för de flesta är omvändelsen en mycket längre process – men finns det något du kan lära av Saulus om omvändelse? Vad lär du dig av hur Ananias och andra lärjungar reagerade på Saulus omvändelse? Vad tänker du göra för att tillämpa dessa lärdomar i ditt liv? Du kan börja med att liksom Paulus fråga i bön: ”Vad ska jag göra, Herre?” Eller så kan du skriva den här frågan som rubrik i din dagbok och skriva ner intryck som kommer efter hand.

Se även Dieter F. Uchtdorf: ”Att stå på vägen till Damaskus och vänta” Liahona, maj 2011, s. 70–77; ”Vägen till Damaskus” (video, LDS.org).

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Apostlagärningarna 6:8–7:60

Jämför berättelserna om Stefanus i Apostlagärningarna 6:8 och Apostlagärningarna 7:51–60 med berättelserna om Frälsaren i Lukas 23:1–46. Hur följde Stefanus Frälsarens exempel?

Apostlagärningarna 7:51–60

Hur välsignade den Helige Anden Stefanus när han blev förföljd? När har vi fått styrka genom den Helige Anden under svåra tider?

Apostlagärningarna 9:5

Vet er familj vad ”sparka mot udden” betyder? En udd var en skarp spets som användes för att driva boskap med. Ofta ville djuren sparka bakåt när man stack dem, men de fick bara spetsen djupare in i köttet. På vilka sätt kan det vara en liknelse för oss?

Bild
Petrus uppväcker Tabita från de döda

Tabita, stå upp, av Sandy Freckleton Gagon

Apostlagärningarna 9:32–43

Du kan låta familjemedlemmarna rita bilder av berättelserna i Apostlagärningarna 9:32–43. Vad lär de sig om lärjungeskap av Eneas, Tabita och änkorna i Joppe? Hur kan någon som är ”rik på goda gärningar” hjälpa andra tro på Herren? (Se Apg. 9:36, 42; Kapitel 60: Petrus kallar Tabita tillbaka till livet”, Berättelser ur Nya testamentet, eller motsvarande video på LDS.org).

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Tillämpa skrifterna på ditt eget liv. När du läser kan du fundera på hur berättelserna och lärdomarna i skrifterna kan tillämpas på ditt eget liv. Till exempel, när har du känt dig ”fylld av den helige Ande” i tider av prövning eller förföljelse? (Apg. 7:55.)

Bild
Stefanus stenas

Jag ser Människosonen stå på Guds högra sida, av Walter Rane