Kom och följ mig
15–21 juli. Apostlagärningarna 10–15: ’Guds ord hade framgång och spred sig alltmer’


”15–21 juli. Apostlagärningarna 10–15: ’Guds ord hade framgång och spred sig alltmer’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”15–21 juli. Apostlagärningarna 10–15”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Cornelius talar med Petrus

15–21 juli

Apostlagärningarna 10–15

”Guds ord hade framgång och spred sig alltmer”

Läs Apostlagärningarna 10–15 noggrant och ge Anden tid att ge maningar via tankar och känslor. Vad finns det att lära i de här kapitlen?

Skriv ner dina intryck

Under Kristi jordiska verksamhet utmanade hans undervisning ofta människors gamla traditioner och uppfattningar. Det här slutade inte när han uppstigit till himlen – nej, han fortsatte ju leda sin kyrka genom uppenbarelser. Medan Jesus levde predikade hans lärjungar till exempel evangeliet endast till andra judar. Men snart efter att Frälsaren dött och Petrus blivit kyrkans profet, uppenbarade Jesus för Petrus att tiden var inne när evangeliet skulle predikas för icke-judar. Tanken att sprida evangeliet till hedningar verkar inte förvånande i dag, så vad kan vi lära av den här händelsen? En lärdom är kanske att förändringar i policy och sedvänjor – i både den forna och den nutida kyrkan – kommer genom uppenbarelse från Herren till hans utvalda ledare (Amos 3:7; L&F 1:38). Fortsatt uppenbarelse är ett huvudsakligt kännetecken på Jesu Kristi sanna och levande kyrka. Liksom Petrus måste vi vara villiga att ta emot fortsatt uppenbarelse och leva ”inte bara av bröd” utan av Guds ord (Luk. 4:4) och tro ”allt vad Gud har uppenbarat och allt vad han nu uppenbarar”, samt ”att han … kommer att uppenbara många stora och viktiga ting angående sitt rike” (TA 1:9).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Apostlagärningarna 10

Gud gör inte skillnad på människor.

I generationer hade judarna trott att bara Abrahams efterkommande var accepterade (utvalda) av Gud (se Luk. 3:8). Alla andra ansågs vara ”orena” hedningar som inte togs emot av Gud. Vad lärde Herren Petrus i Apostlagärningarna 10 om vem som tas emot av honom? (Apg. 10:35.) Vad finner du i det här kapitlet som visar att Cornelius levde ett rättfärdigt liv som var behagligt för Herren? Varför är det viktigt att veta att ”Gud inte gör skillnad på människor” (v. 34), vilket betyder att alla människor kan få evangeliets välsignelser om de lever efter evangeliet? (Se 1 Ne. 17:35.)

Liksom de judar som såg ner på dem som inte var Abrahams efterkommande, märker du någon gång att du tänker ovänligt eller okunnigt om någon som är annorlunda? Hur kan du övervinna den tendensen? Det kan vara intressant att pröva en enkel aktivitet i några dagar: Varje gång du träffar någon tänker du: ”Den här personen är ett Guds barn”. Vilka förändringar märker du i ditt sätt att tänka på och handla mot andra när du gör det här?

Se även D. Todd Christofferson, ”Förbli i min kärlek”, Liahona, nov. 2016, s. 48–51; 1 Samuelsboken 16:7; ”Petrus uppenbarelse om att föra evangeliet till hedningarna” (video, LDS.org).

Apostlagärningarna 10; 11:1–1815

Min himmelske Fader undervisar mig rad på rad genom uppenbarelse.

När Petrus såg synen som beskrivs i Apostlagärningarna 10, förstod han den inte genast, utan ”undrade inom sig vad synen kunde betyda” (v. 17). Men Herren gav Petrus mer förståelse när han sökte det. När du läser Apostlagärningarna 10, 11 och 15 märker du hur Petrus förstånd om synen växte med tiden. Hur har du sökt och fått större förstånd från Gud när du haft frågor?

I Apostlagärningarna 10, 11 och 15 berättas om tillfällen när Herren ledde sina tjänare genom uppenbarelse. Det kan vara bra att skriva ner det du finner om uppenbarelse när du läser de här kapitlen. Hur talar Anden till dig?

Se även ”Uppenbarelse”, Evangelieämnen, topics.lds.org; Ronald A. Rasband, ”Låt Guds ande leda dig”, Liahona, maj 2017, s. 93–96; ”Mötet i Jerusalem” (video, LDS.org).

Apostlagärningarna 11:26

Jag är kristen eftersom jag tror på och följer Jesus Kristus.

Vad kännetecknar en person som kallas kristen? (Se Apg. 11:26.) Vad innebär det för dig att kallas kristen eller ta på dig Jesu Kristi namn? (Se L&F 20:77.) Tänk på vad ett namn betyder. Vad betyder till exempel ditt efternamn för dig? Varför är kyrkans namn i dag viktigt? (Se L&F 115:4.)

Se även Mosiah 5:7–15; Alma 46:13–15; 3 Nephi 27:3–8; M. Russell Ballard, ”Betydelsen av ett namn”, Liahona, nov. 2011, s. 79–82.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Apostlagärningarna 10:17, 20

Har vi någonsin haft andliga upplevelser och senare tvivlat på det vi känt eller lärt oss? Vilka råd kan vi ge varandra som hjälper oss övervinna våra tvivel? (Se Ronald A. Rasband, ”Så att du inte glömmer”, Liahona, nov. 2016, s. 113–115.)

Apostlagärningarna 12:1–17

När Petrus kastades i fängelse, samlades kyrkans medlemmar och bad för honom. Finns det någon som er familj vill be för, en ledare i kyrkan eller en kär släkting? Vad innebär det att be ”ihärdigt”? (Apg. 12:5.)

Bild
Petrus räddas ur fängelset

Petrus befrias ur fängelset, av A. L. Noakes

Apostlagärningarna 14

När ni läser det här kapitlet tillsammans kan några i familjen notera välsignelser som kom till lärjungarna och till kyrkan, medan andra kan lägga märke till motstånd eller prövningar som lärjungarna upplevde. Varför tillåter Gud att svårigheter drabbar rättfärdiga människor?

Apostlagärningarna 15:1–21

De här verserna beskriver en tvist i kyrkan om huruvida omvända hedningar (icke-judar) skulle behöva omskärelse som tecken på sitt förbund. Tvisten löstes efter att apostlarna sammanträtt och behandlat ämnet och sedan fått ett inspirerat svar. Det här kan också vara ett lämpligt tillfälle att undervisa familjen om att samma mönster gäller i dag. Ni kan i familjen välja en fråga om evangeliet som ni vill få svar på tillsammans. Leta tillsammans efter kunskaper i skrifterna och i nutida profeters och apostlars ord. (HFS och ämnesregistret i konferensnumren av Liahona kan vara till hjälp.)

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Rita en bild. Med hjälp av bilder kan familjen visualisera undervisning och berättelser ur skrifterna. Ni kan läsa några verser och sedan låta familjemedlemmarna rita något som har att göra med det ni läste. Familjemedlemmar kan till exempel rita bilder av Petrus syn i Apostlagärningarna 10.

Bild
Cornelius och Petrus

Officeren Cornelius förunderliga syn och resa för att träffa Petrus visar att ”Gud inte gör skillnad på människor” (Apg. 10:34).