Kom och följ mig
22–28 juli. Apostlagärningarna 16–21: ’Gud hade kallat oss att förkunna evangeliet’


”22–28 juli. Apostlagärningarna 16–21: ’Gud hade kallat oss att förkunna evangeliet’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”22–28 juli. Apostlagärningarna 16–21”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Paulus på Areopagen

22–28 juli

Apostlagärningarna 16–21

”Gud hade kallat oss att förkunna evangeliet”

När ni läser om Paulus arbete med att predika evangeliet kan Anden ge maningar via tankar och känslor. Skriv ner de här maningarna och planera att handla efter dem.

Skriv ner dina intryck

Bland Herrens slutord till apostlarna finns befallningen: ”Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt som jag befallt er” (Matt. 28:19–20). Apostlarna nådde inte ut till riktigt alla folk, men Apostlagärningarna 16–21 visar ändå att Paulus och hans medarbetare gjorde häpnadsväckande framsteg i att etablera kyrkan. De undervisade, döpte och förlänade den Helige Andens gåva. De utförde under, uppväckte till och med en man från de döda och förutsade det stora avfallet (Apg. 20:7–12; 20:28–31). Och arbetet de påbörjade fortsätter med levande apostlar i dag, tillsammans med lärjungar som ni, som hjälper till att genomföra Frälsarens uppdrag på sätt som Paulus aldrig kunde ha anat. Du kanske känner några som inte känner till vare sig sin himmelske Fader eller hans evangelium. Kanske har du känt dig ”upprörd i [din] ande” och velat berätta vad du vet om honom (Apg. 17:16). Om du följer Paulus exempel på ödmjukhet och djärvhet i att sprida evangeliet, kanske du hittar någon vars hjärta Herren öppnat (se Apg. 16:14).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Apostlagärningarna 16–21

Anden ska leda mig i min strävan att sprida evangeliet.

Alla behöver Jesu Kristi evangelium, men vissa människor är mer förberedda för att ta emot det. De är ett skäl till att vi behöver den Helige Anden när vi talar om evangeliet – att leda oss till dem som är redo. När du läser Apostlagärningarna 16–21 kan du lägga märke till tillfällen när Anden ledde Paulus och hans kamrater. Vilka välsignelser kom genom att de följde Anden? När har du känt Andens maningar i dina försök att sprida evangeliet?

Se även Alma 7:17–20; Dallin H. Oaks, ”Att sprida det återställda evangeliet”, Liahona, nov. 2016, s. 57–60; Predika mitt evangelium, s. 92–93.

Apostlagärningarna 16–21

Jag kan förkunna evangeliet under alla omständigheter.

Att bli kastad i fängelse för att man predikat evangeliet kan verka som ett förståeligt skäl till att sluta predika. Men för Paulus och Silas blev det ett tillfälle att omvända en fångvaktare (se Apg. 16:16–34). I hela Apostlagärningarna 16–21 kan ni söka andra exempel på Paulus villighet att dela sitt vittnesbörd med alla. Varför tror du han var så djärv och modig? Vad lär du av Paulus exempel?

Det finns många fler budskap om att sprida evangeliet i kapitel 16–21. Om du söker noggrant, kan du hitta några som kan tillämpas på just dig. Försök läsa de här kapitlen med tanke på detta. Vad hittar du?

Apostlagärningarna 17:16–34

”Vi är av [Guds] släkt.”

I Aten fann Paulus människor med olika åsikter och religiös tro. De sökte alltid ”lyssna till det som var senaste nytt” och det som Paulus hade att erbjuda var verkligen nytt för dem (se Apg. 17:19–21). De tillbad många gudar, däribland en som de kallade ”en okänd gud” (Apg. 17:23), men de trodde att gudarna var makter eller krafter och inte levande, personliga varelser och verkligen inte vår Fader. Läs vad Paulus sa för att hjälpa dem lära känna Gud, och lägg märke till de gudomliga egenskaper du finner. Vad innebär det för dig att du är ”av [Guds] släkt”? (Apg. 17:29.) På vilket sätt är enligt din åsikt att vara Guds barn något annat än att bara vara en av hans skapelser? Om du hade stått bredvid Paulus när han vittnade, vad skulle du ha sagt till de gamla grekerna om vår himmelske Fader? Känner du någon som skulle ha nytta av att höra ditt vittnesbörd?

Bild
Jesus håller en liten pojke

En själs värde, av Liz Lemon Swindle

Se även Romarbrevet 8:16; 1 Johannesbrevet 5:2; ”Vi är av [Guds] släkt” (video, LDS.org).

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Apostlagärningarna 16–21

För att hjälpa familjen visualisera det som händer i de här kapitlen vore det kanske roligt att, medan ni läser tillsammans, på en karta märka ut de städer som Paulus besökte (se kartan i slutet av det här förslaget).

Apostlagärningarna 17:11; 18:24–28

Hur kan vi bli mer som de heliga i de här skriftställena? Hur hjälper dagliga skriftstudier oss att bli ”öppnare”? (Apg. 17:11.) Vad kan vi göra för att bli ”kunniga i skrifterna”? (Se Apg. 18:24.)

Apostlagärningarna 19:1–7

Följande lärdomar från profeten Joseph Smith kan hjälpa er familj tala om Apostlagärningarna 19:1–7: ”Dopet i vatten är bara ett halvt dop och är till ingen nytta, om det inte åtföljs av den andra hälften – det vill säga dopet av den Helige Anden. … ’Att [bli] född av vatten och Ande’ betydde att nedsänkas i vatten till syndernas förlåtelse och därefter få den Helige Andens gåva. … Den gavs genom handpåläggning av någon som fått fullmakt av Gud” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 95). Vilka välsignelser har kommit till oss genom den Helige Andens gåva?

Apostlagärningarna 19:13–20

Vad inspirerade människorna i de här verserna att bränna sina böcker, värda ”femtio tusen silverdrakmer”? (Apg. 19:19.) Finns det världsliga ägodelar eller handlingar som vi behöver avstå från för att få himmelska välsignelser?

Apostlagärningarna 20:32–35

När har er familj upplevt Kristi lärdom att ”Det är saligare att ge än att [få]”? (Apg. 20:35.) Finns det någon som kan ha glädje av tjänande, tid eller gåvor som er familj kan ge? Som familj kan ni prata om några idéer och planera att tjäna någon. Hur känns det när vi tjänar andra? Varför är det saligare att ge än att få?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Skriv ner intryck. När ni upplever intryck eller insikter, skriv ner dem. Ni kan till exempel skriva ner era intryck i marginalen i skrifterna, i appen Evangeliebiblioteket eller i er studiedagbok. ”När du skriver ner andliga intryck visar du Herren att du värdesätter hans vägledning och han välsignar dig då med att oftare få uppenbarelser” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 12; se även s. 30).

Bild
karta över Paulus missionsresor

Aposteln Paulus missionsresor.