Kom och följ mig
29 juli–4 augusti. Apostlagärningarna 22–28: ’Tjänare och vittne’


”29 juli–4 augusti. Apostlagärningarna 22–28: ’Tjänare och vittne’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”29 juli–4 augusti. Apostlagärningarna 22–28”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Paulus i fängelset

29 juli–4 augusti

Apostlagärningarna 22–28

”Tjänare och vittne”

Intryck från den Helige Anden är ofta svaga och ibland övergående. Om du skriver ner intrycken kan du tänka djupare på dem. När du läser Apostlagärningarna 22–28 bör du skriva ner de tankar och känslor som kommer till dig och ta dig tid att begrunda dem.

Skriv ner dina intryck

”När vi går Herrens ärenden”, lovade president Thomas S. Monson, ”är vi berättigade till Herrens hjälp”. (”Att lära, att göra, att vara”, Liahona, nov. 2008, s. 62). Men vi har ingen rätt till en jämn väg och en ändlös räcka framgångar. Som bevis på det behöver vi inte se längre än till aposteln Paulus. Hans uppdrag från Frälsaren var ”att bära fram mitt namn inför hedningar och kungar och Israels barn” (Apg. 9:15). I kapitel 22–28 i Apostlagärningarna ser vi Paulus utföra sitt uppdrag och ställas inför stora svårigheter – kedjor, fängelse, misshandel, skeppsbrott och till och med angrepp av ormar. Men vi ser också att Jesus var hos honom och sa: ”Var frimodig!” (Apg. 23:11.) Paulus upplevelser är en inspirerande påminnelse om att när Herrens tjänare tar emot hans kallelse att ”gå … och gör alla folk till lärjungar” så uppfyller han sitt löfte till dem: ”Och se, jag är med er alla dagar till tidens slut” (Matt. 28:19–20).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Apostlagärningarna 22:1–21; 26:1–29

Jesu Kristi lärjungar bär modigt sina vittnesbörd.

När Paulus bar sina mäktiga vittnesbörd som finns i Apostlagärningarna 22 och 26, hölls han fängslad av romerska soldater. De människor han talade till hade makten att döma honom till döden. Ändå valde han att modigt vittna om Jesus Kristus och ”den himmelska synen” (Apg. 26:19) som han hade fått. Vad är det i hans ord som inspirerar dig? Tänk på de möjligheter du har att bära ditt vittnesbörd. När, till exempel, berättade du senast för din familj eller andra om hur du fick ditt vittnesbörd om evangeliet?

Apostlagärningarna 22:1–21; 26:9–20.

Varför finns det skillnader mellan de tre berättelserna om Paulus syn om Jesus Kristus?

Apostlagärningarna innehåller tre skildringar av Paulus förunderliga syn på vägen till Damaskus (se Apg. 9:3–20; 22:1–21; 26:9–20). Var och en av de här berättelserna är lite olik de andra, och en del ger fler detaljer än de andra. Eftersom skildringarna gavs till olika åhörare av olika skäl, är det tänkbart att Paulus valde att betona olika delar av upplevelsen för olika åhörare.

På samma sätt gav Joseph Smith flera redogörelser för den första synen (se ”Redogörelser för den första synen”, Evangelieämnen, topics.lds.org). De olika skildringarna gavs till olika åhörare av olika skäl och ger kunskap som inte skulle finnas om bara en redogörelse fanns.

Apostlagärningarna 23:10–11; 27:13–25, 40–44

Herren bistår dem som strävar att tjäna honom.

Som Paulus verksamhet tydligt visar, är svårigheter i våra liv inget tecken på att Gud är missnöjd med det arbete vi utför. Nej, ibland är det under svårigheter som vi känner hans stöd allra starkast. Det kan vara intressant att se igenom det vi läst nyligen om Paulus verksamhet och skriva ner några av de svårigheter han utstod (se till exempel Apg. 14:19–20; 16:19–27; 21:31–34; 23:10–11; 27:13–25, 40–44). Hur bistod Herren honom och vad lär detta dig om ditt eget arbete i Herrens tjänst?

Apostlagärningarna 24:24–27; 26:1–3, 24–2927

Jag kan välja att ta emot eller förkasta Guds tjänares ord.

Under hela sin verksamhet bar Paulus mäktigt vittnesbörd om Jesus Kristus och hans evangelium. Många tog emot hans vittnesbörd, men inte alla gjorde det. När ni läser Apostlagärningarna 24:24–27 och 26:1–3, 24–29 kan ni skriva ner ord och uttryck som visar hur följande romerska styresmän i Judeen reagerade på Paulus undervisning:

Felix

Festus

Kung Agrippa

Under färden till Rom för att ställas inför kejsaren, profeterade Paulus att ”skada och stor förlust” skulle drabba skeppet och dess passagerare (Apg. 27:10). Läs kapitel 27 för att se hur Paulus skeppskamrater reagerade på hans varningar. Hittar du någon lärdom för egen del i deras upplevelse?

Har du någon gång reagerat som någon av de här personerna när du hört kyrkans ledares undervisning? Vad kan vara tänkbara följder av att reagera på det sättet? Vad kan vi lära oss av dessa skildringar om att följa råden från Herren genom hans tjänare?

Se även 2 Nephi 33:1–2; Joseph Smith – Historien 1:24–25; D. Todd Christofferson, ”Den varnande rösten”, Liahona, maj 2017, s. 108–111.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Apostlagärningarna 24:16

Före sin omvändelse hade Paulus en lång historia av försyndelser mot Gud. Men tack vare sin vilja till omvändelse kunde han säga: ”Därför strävar jag också själv efter att alltid ha ett gott samvete inför Gud och människor” (se även L&F 135:4). Hur kan vi befria våra samveten från synd mot Gud och andra?

Apostlagärningarna 26:16–18

Vad kallade Herren Paulus att göra i de här verserna? Vilka möjligheter har vi att göra liknande saker?

Apostlagärningarna 28:1–9

Tycker någon i er familj om ormar? Du kan be den personen eller någon annan i familjen återge berättelsen i Apostlagärningarna 28:1–9. Era barn kanske vill rita bilder av händelserna eller spela upp dem. Vilka lärdomar kan vi lära oss av de här berättelserna? En kan vara att Herren uppfyller sina löften till sina tjänare. Ni kan till exempel jämföra löftena som gavs i Markus 16:18 med deras uppfyllelse i Paulus upplevelser. Ni kan också i ett nyligen hållet tal vid en generalkonferens finna ett löfte från en av Herrens tjänare – kanske ett som är meningsfullt för er familj – och sätta upp det i hemmet. Hur kan vi visa vår tro på att löftet ska bli uppfyllt?

Bild
orm

Gud beskyddade Paulus när en giftig orm bet honom.

Apostlagärningarna 28:22–24

Liksom kyrkan på Paulus tid (kallad ”sekt” i v. 22), blir kyrkan i dag ”motsagd överallt”. När människor talade mot Frälsaren och kyrkan, hur svarade Paulus? Vad kan vi lära oss av Paulus upplevelse?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Fokusera på principer som är till hjälp för er familj. Medan du studerar skrifterna frågar du dig själv: ”Vad hittar jag här som kan vara särskilt meningsfullt för min familj?” (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 17.)

Bild
Paulus inför kung Agrippa.

Ståndaktiga i vittnesbördet om Jesus Kristus, av Daniel A. Lewis. Paulus inför kung Agrippa.