Kom och följ mig
12–18 augusti. Romarbrevet 7–16: ’Besegra det onda med det goda’


”12–18 augusti. Romarbrevet 7–16: ’Besegra det onda med det goda’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”12–18 augusti. Romarbrevet 7–16”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Rom

12–18 augusti

Romarbrevet 7–16

”Besegra det onda med det goda”

Bara några få evangelieprinciper i Romarbrevet 7–16 kan tas upp i det här lektionsförslaget, så var inte begränsad till det som nämns här. Var uppmärksam på de intryck du får under dina studier.

Skriv ner dina intryck

I inledningen till sitt brev till romarna hälsade Paulus de romerska medlemmarna och kallade dem ”Guds älskade, hans kallade och heliga”. Han påpekade att ”hela världen talar om [deras] tro” (Rom. 1:7–8). Även om Paulus använder mycket av brevet till att rätta falska uppfattningar och felaktigt beteende, verkar det som om han också ville försäkra dessa nyomvända kristna att de var heliga och älskade av Gud. Paulus är här öppen och ödmjuk och kallar sig själv ”arma människa” (Rom. 7:24), men säger att Jesu Kristi evangelium hade gett honom kraft att övervinna synden (se JSÖ, Rom. 7:22–27). Han fortsätter med att ge milda råd till oss alla som har svårt att känna oss älskade och för vilka egenskapen helig verkar vara utom räckhåll. ”Låt dig inte besegras av det onda”, säger han – det onda i världen och det onda i oss själva – ”utan besegra det onda med det goda” (Rom. 12:21).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Romarbrevet 7–8

Om jag följer Anden kan jag besegra synden och bereda mig för en arvedel hos Gud.

Även efter att du börjat med ”det nya livet” genom dopets förrättning (Rom. 6:4) har du kanske känt något av den inre strid som Paulus beskrev i Romarbrevet 7 – kampen mellan den naturliga människan och våra rättfärdiga önskningar (Rom. 7:23). Men Paulus talar också om hoppet i Romarbrevet 8:23–25. Vilka skäl att hoppas finner du i kapitel 8? Ni kan också söka efter de välsignelser som kommer genom att ”Guds Ande bor i er” (Rom. 8:9). Hur kan du söka den Helige Andens sällskap mer fullständigt i ditt liv?

Romarbrevet 8:17–39

Den eviga härlighet som väntar de trofasta uppväger mer än väl dödlighetens prövningar.

Bara några år efter att Paulus skrev det här brevet led de heliga i Rom fruktansvärd förföljelse. Vad finner vi i Romarbrevet 8:17–39 som kan ha hjälpt dessa heliga när förföljelserna kom? Hur kan de här orden tillämpas på dig och de prövningar som du står inför just nu?

Sök sambandet mellan de här verserna och det här rådet från syster Linda S. Reeves: ”Jag vet inte varför vi har alla de prövningar vi har, men personligen känner jag att belöningen är så stor, så evig och oupphörlig, så glädjefylld och bortom vårt förstånd, att vi på belöningsdagen kan vilja säga till vår barmhärtige, kärleksfulle Fader: ’Var det allt som krävdes?’ Jag tror att om vi varje dag kan minnas och erkänna djupet av den kärlek till oss som vår himmelske Fader och vår Frälsare har, vore vi villiga att göra vad de än begär för att komma tillbaka till deras närhet, omsluten av deras kärlek i all evighet. Vad har det för betydelse … vilka lidanden vi har här, om de till slut är just de prövningar som berättigar oss till evigt liv och upphöjelse i Guds rike tillsammans med vår Fader och vår Frälsare?” (”Värdiga våra utlovade välsignelser”, Liahona, nov. 2015, s. 11).

Bestäm vad du ska göra för att ”varje dag … minnas och erkänna” Guds kärlek till dig.

Romarbrevet 8:29–30; 9–11

Vad menade Paulus med ”förutbestämt”, ”utvalt” och ”i förväg har känt”?

Paulus använde de här termerna för att lära oss att vissa av Guds barn var utsedda i förväg till att välsigna alla jordens nationer (Se HFS, ”Utkorelse”). Detta grundades i Guds förutkännedom om sina barns villighet att följa Jesus Kristus och bli som han (se även Ef. 1:3–4; 1 Petr. 1:2). Men Paulus betonade i Romarbrevet 9–11 att oavsett hur vi kommit in i Israels hus – blivit medlemmar i kyrkan – måste alla människor ta emot frälsningen personligen genom tro på Jesus Kristus och lydnad mot hans bud.

För mer information, se Alma 13:1–5; ”Förutordination” under Evangelieämnen (topics.lds.org).

Romarbrevet 12–16

Paulus inbjuder mig att bli en sann helig och följa Jesus Kristus.

Romarbrevets fem sista kapitel innehåller dussintals konkreta instruktioner om hur de heliga bör leva. Du kanske inte kan tillämpa alla dessa råd genast, men lyssna till Anden så kan han hjälpa dig finna ett eller två som du kan börja arbeta på i dag. Berätta för din himmelske Fader i bön om din önskan, och be om hans hjälp.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Romarbrevet 7:23

För att hjälpa familjen förstå mer om kampen som beskrivs av Paulus i den här versen kan du berätta om vargarna i äldste Shayne M. Bowens artikel ”Valfrihet och ansvarighet” (Liahona, sept. 2012, s. 52–53).

Romarbrevet 9:31–32

Äldste Wilford W. Andersens tal ”Evangeliets musik” ( Liahona, maj 2015, s. 54–56) kan hjälpa till att illustrera vad Paulus lär om lagen, gärningar och tro. Er familj kan diskutera det här talet och försöka dansa med och utan musik. På vilket sätt liknar dans utan musik att lyda evangeliet utan tro?

Bild
far och dotter som dansar

Äldste Wilford W. Andersen säger: ” Evangeliets musik är [en] lycklig andlig känsla.”

Romarbrevet 10:17; 15:4

Hur har studier av Guds ord gett oss de välsignelser som beskrivs i de här verserna? Familjemedlemmarna kanske kan dela sina favoritskriftställen (se även 2 Ne. 25:26).

Romarbrevet 12

Vad menas med att göra oss själva till ett ”levande och heligt offer som behagar Gud”? (Rom. 12:1).

Romarbrevet 14:13–21

Det kan vara bra för er familj att studera Paulus råd om att döma och kommentera andras personliga preferenser. Ni kanske kan tala om lämpliga sätt att reagera när andra väljer annorlunda än ni. Hur kan vi bli mer medvetna om hur våra val påverkar andra? Videorna ”Döma andra? Sluta!” och ”Att se genom fönster” (LDS.org) kan ge mer förståelse om det här ämnet.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Ge barnen möjlighet att uttrycka sin kreativitet. ”När du låter barnen skapa något som har med en evangelieprincip att göra, hjälper du dem förstå principen bättre. … [Låt] dem … bygga, rita, färglägga, skriva och skapa” (se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 25).

Bild
Kristus med framsträckta händer

Bli kvar hos mig, av Del Parson