Kom och följ mig
29 juli–4 augusti. Apostlagärningarna 22–28: ’Tjänare och vittne’


”29 juli–4 augusti. Apostlagärningarna 22–28: ’Tjänare och vittne’” Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 (2019)

”29 juli–4 augusti. Apostlagärningarna 22–28”, Kom och följ mig – för Primär: 2019

Bild
Paulus i fängelse

29 juli–4 augusti

Apostlagärningarna 22–28

”Tjänare och vittne”

Titta efter principer som är till nytta för barnen du undervisar när du läser skildringen av aposteln Paulus verksamhet i Apostlagärningarna 22–28.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Visa bilder av en fängelsecell, en båt och en orm. Be barnen berätta vad de vet om Paulus som har med de här bilderna att göra.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Yngre barn

Apostlagärningarna 23:10–11

Vår himmelske Fader och Jesus bryr sig om mig och hjälper mig i svåra stunder.

När barnen lär sig om hur Frälsaren hjälpte Paulus hjälper det dem att känna visshet om att vår himmelske Fader och Jesus bryr sig om dem.

Möjliga aktiviteter

  • Återge berättelsen i Apostlagärningarna 23:10–11 om hur Frälsaren besökte Paulus i fängelset. Eller visa videon ”Var frimodig” (LDS.org) som skildrar den här händelsen. Berätta om ett tillfälle när du prövades och fick vägledning och tröst från Gud. Be barnen berätta om tillfällen när de kände sig tröstade av Gud.

  • Hjälp barnen memorera det som Jesus sa till Paulus: ”Var frimodig!” Be barnen tänka på någon de kan uppmana att vara frimodig – kanske någon som är ledsen eller orolig.

Apostlagärningarna 26:1–29

Jag kan bära mitt vittnesbörd för andra.

När du går igenom Paulus vittnesbörd inför kung Agrippa blir det lättare för barnen att förstå hur de kan dela med sig av det de vet är sant.

Möjliga aktiviteter

  • Ta med en krona till lektionen och låt ett barn bära den och låtsas vara kung Agrippa. Låt ett annat barn stå inför kungen och låtsas vara Paulus medan du sammanfattar Paulus vittnesbörd och kung Agrippas reaktion i Apostlagärningarna 26:1–29 (se ”Kapitel 63: Paulus avslutar sin mission”, Berättelser ur Nya testamentet, s. 162–166, eller motsvarande video på LDS.org). Förklara att vi kan bära våra vittnesbörd för andra som Paulus gjorde.

  • Be barnen lyssna medan du sjunger eller läser upp en sång om vittnesbörd, exempelvis vers 2 i ”Mitt vittnesbörd” (Psalmer, nr 84) eller ”Han lever, Fader vår” (Barnens sångbok, s. 8). Be barnen räcka upp handen om de hör något som de kan bära vittnesbörd om. Det kan vara bra om du sjunger sången flera gånger. Be barnen sjunga med dig så snart de lärt sig orden. Be dem nämna några saker i evangeliet som de vet är sanna.

  • Använd veckans aktivitetssida för att hjälpa barnen komma på något som de skulle kunna säga när de bär vittnesbörd. Uppmana dem att bära sitt vittnesbörd för någon i sin familj.

Apostlagärningarna 27

Profeter varnar mig för fara.

Fundera över hur skildringen av Paulus skeppsbrott kan lära barnen att profeter ser faror som vi inte kan se.

Möjliga aktiviteter

  • Låt barnen låtsas att de är på ett skepp som förliser i en storm. Läs Paulus varning till folket i Apostlagärningarna 27:9–10 och berätta om hur skeppet förliste för att de inte lyssnade på hans varning (se v. 11, 39–44). Visa en bild av kyrkans president. Vilka slags varningar ger han oss?

  • Placera ut några bilder och föremål i rummet som representerar sådant som profeter har undervisat oss om att göra, som att gå i kyrkan eller bli döpt. Gå som klass runt i rummet och stanna till vid varje bild eller föremål och prata om hur vi är trygga om vi följer profetens lärdomar.

Bild
President Thomas S. Monson

När vi följer profetens lärdomar kan vi vara trygga.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Äldre barn

Apostlagärningarna 23:10–11; 27:18–26; 28:1–6

När jag möter motgångar överger inte Gud mig.

Under alla de prövningar som Paulus upplevde var Herren med honom. Hur kan du hjälpa barnen jämföra Paulus upplevelser med sina egna liv?

Möjliga aktiviteter

  • Förklara med hjälp av Apostlagärningarna 23:10 att Paulus sattes i fängelse eftersom han undervisade om Jesus. Läs sedan Apostlagärningarna 23:11 med barnen. Eller visa videon ”Var frimodig!” (LDS.org) som skildrar den här händelsen. Hur kunde Paulus vara ”frimodig” trots att han satt i fängelse?

  • Skriv Apostlagärningarna 23:10–11; Apostlagärningarna 27:18–26 och Apostlagärningarna 28:1–6 på tavlan. Visa bilder av ett fängelse, ett skepp och en orm, och be barnen gå igenom de här verserna och para ihop dem med bilderna. Hur visade Herren att han var med Paulus i var och en av de här redogörelserna?

  • Bjud in någon från församlingen att berätta om en upplevelse då Herren var med honom eller henne under en svår tid. Kanske du eller barnen också kan berätta om upplevelser.

Apostlagärningarna 26:1–29

Jag kan modigt bära mitt vittnesbörd om Jesus Kristus.

Paulus mod då han bar sitt vittnesbörd kan hjälpa barnen vara modiga när de bär sina vittnesbörd.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen läsa Apostlagärningarna 26:1–29 och hitta några evangeliesanningar som Paulus undervisade kung Agrippa om. Varför kan det ha varit skrämmande för Paulus att tala om det här inför kungen? Be barnen räkna upp några evangelieprinciper som de vet är sanna. Be dem tänka på någon som de vet behöver höra deras vittnesbörd om de här sanningarna.

  • Uppmana barnen att använda veckans aktivitetssida till att skriva något som de kan säga i sitt vittnesbörd.

Apostlagärningarna 27

Profeter varnar mig för fara.

Barnen kan lyssna till nutida profeters budskap och känna igen deras varningar. Hur kan du hjälpa barnen lära sig hur de ska ta till sig de här varningarna?

Möjliga aktiviteter

  • Klipp ett papper i form av en båt till ett pussel. Be barnen skriva Paulus varningar i Apostlagärningarna 27:9–11 på pusselbitarna och sedan sätta ihop dem. Varför lyssnade inte människorna på Paulus? (Se v. 11.) Låt barnen läsa vers 18–20 och 40–44 för att få veta vad som hände på grund av det. (Förklara att eftersom människorna följde Paulus senare råd att stanna på skeppet var det ingen som dog i skeppsbrottet; se vers 30–32.) Vad kan vi lära oss av den här upplevelsen om att följa profeten?

  • Ta med ett färskt konferenstal av kyrkans president och berätta för barnen om varningar och råd som han gav. Be barnen tänka efter hur de på olika sätt kan följa profeten.

  • Visa videon ”Välsignade och lyckliga är de som håller Guds bud” (LDS.org). Hur är profeterna som mannen med kikare?

  • Skriv ner några aktiviteter som barnen kan utföra som hjälper dem att lära sig om profetens roll – till exempel ”Läs Läran och förbunden 21:4–7” eller ”Sjung ’Lyss till profeten’” (Barnens sångbok, s. 58–59, eller någon annan sång om profeter). Häng listan över aktiviteter utanför klassrummet och be ett barn att ställa sig vid dörren och läsa upp en aktivitet i taget för resten av barnen, så att de hinner utföra aktiviteten innan nästa läses upp. Förklara att precis som barnet gav anvisningar åt de andra, lär en profet oss vad Gud vill att vi ska göra. Låt barnen berätta vad de lärde sig om profeter genom aktiviteterna.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen använda det som de lärde sig om Paulus till att uppmuntra sina familjer att studera profetens allra senaste budskap och samtala om hur de kan följa hans maningar.

Förbättra vår undervisning

Engagera sinnena. ”De flesta barn (och vuxna) lär sig bäst när ett flertal sinnen involveras. Finn sätt att hjälpa barnen använda syn, hörsel och känsel i undervisningen. I vissa situationer kanske du till och med hittar sätt att engagera deras lukt- och smaksinne!” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 25).