Kom, følg med meg
24.-30. juni. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21: ‘Han er oppstått’


“24.-30. juni. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21: ‘Han er oppstått’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“24.-30. juni. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Jesus taler til Peter

Feed My Sheep, av Kamille Corry

24.-30. juni

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21

“Han er oppstått”

Begynn din forberedelse ved å lese Matteus 28; Markus 16; Lukas 24 og Johannes 20-21. Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier og denne oversikten kan hjelpe deg å velge ut prinsipper i disse kapitlene som vil være meningsfylte for barna i klassen din.

Skriv ned tilskyndelsene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Å se et bilde kan hjelpe barna å huske det de har lært hjemme eller i andre sammenhenger. Kanskje du kan vise bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og be barna fortelle hva de vet om historien som er vist på bildet.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20:1-23

Jeg kommer til å leve igjen etter døden, akkurat slik Jesus gjorde.

Jesu Kristi forsoning, herunder hans oppstandelse, er den viktigste begivenheten i historien, og den er grunnlaget for den kristne tro. Når du leser om oppstandelsen, kan du grunne på hvordan du vil hjelpe barna å styrke sin tro på Jesus Kristus.

Mulige aktiviteter

  • Fortell historien om Jesu oppstandelse med egne ord. Be barna bytte på å gjenfortelle historien. Du kan gjerne benytte deg av “Kapittel 54: Jesus er oppstanden”, Historier fra Det nye testamente, 139-44. Forklar at da Jesus døde, forlot ånden hans kroppen. Da han oppsto, kom ånden og kroppen hans sammen igjen.

  • Be noen medlemmer av menigheten om å spille soldatene, englene, Maria Magdalena, Peter, Johannes, disiplene og Tomas, og fortelle hva de opplevde etter Jesu oppstandelse.

  • Bær vitnesbyrd om at alle vil oppstå en dag. Oppfordre barna til å bære vitnesbyrd.

  • Vurder å synge “Sto Jesus opp til liv igjen?” og “Når Han kommer igjen”, Barnas sangbok, 45, 46-47. Be barna forestille seg hvordan det vil føles å se den oppstandne Jesus. La dem dele sine tanker med klassen.

Johannes 20:24-29

Jeg kan ha tro på Jesus Kristus, selv om jeg ikke kan se ham.

Overvei hvordan du kan hjelpe barna å forstå hva tro er og hvordan de kan utøve tro på Frelseren.

Mulige aktiviteter

  • Gjenfortell beretningen om Tomas’ opplevelse i Johannes 20:24-29. Gjenta historien senere i leksjonen, men denne gangen ber du barna om å gi noen av detaljene.

  • Vis en eske med en gjenstand i, som barna ikke kan se, og beskriv gjenstanden for barna. Spør dem om de tror gjenstanden virkelig er i esken, og hvorfor. Vis dem så gjenstanden, og forklar at tro er overbevisning om ting vi ikke kan se. Den viktigste troen vi kan ha, er tro på Jesus Kristus.

Bilde
Jesus viser hendene sine til apostlene

Se mine hender, av Jeff Ward

Johannes 21:15-17

Jeg kan vise min kjærlighet til Jesus ved å tjene andre.

Hvordan kan du inspirere barna til å elske og hjelpe menneskene rundt seg?

Mulige aktiviteter

  • Les Johannes 21:15-17 Jesus ønsket ikke at Peter skulle bruke all sin tid på å fiske. I stedet ønsket han at Peter skulle spre evangeliet og innby alle til å komme til ham. Gi hvert barn en papirsau, og be dem skrive noe på den som de kan gjøre for å fø Jesu får.

  • Be på forhånd noen barn fortelle om ting de gjør for å vise kjærlighet og tjene andre, eller hvordan andre har tjent dem.

  • Skriv navnet på hvert barn i klassen på papirlapper klippet i form av sauer, og spre disse sauene rundt i rommet. (Ta med navnene på barn som ikke kommer regelmessig.) Be barna samle sauene ved å finne den ene med navnet sitt på. Hva kan vi gjøre for å tjene eventuelle tapte får vi kjenner?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20:1-23

Fordi han sto opp fra de døde, vil alle gjøre det.

Det er naturlig for barn å lure på hva som skjer når vi dør. Overvei hvordan du kan undervise om oppstandelsen på en måte som vil bygge opp deres tro.

Mulige aktiviteter

  • Be barna lukke øynene og forestille seg at de sitter ved Jesu grav mens du leser Johannes 20:1-17, eller gi et sammendrag av historien om hans oppstandelse (se også “Kapittel 54: Jesus er oppstanden”, Historier fra Det nye testamente,139-44). Hvordan ville det ha vært å se den oppstandne Frelseren?

  • Be hvert barn om å studere opplevelsen til en som så den oppstandne Frelseren, og fortelle resten av klassen hva han eller hun lærte.

Johannes 20:24-29

Jeg kan ha tro på Jesus Kristus, selv om jeg ikke kan se ham.

Hva skal barna du underviser, gjøre for å styrke sin tro på Jesus Kristus? Hvordan kan du hjelpe dem?

Mulige aktiviteter

  • Be noen barn bytte på å lese verset i Johannes 20:24-29.

  • Skriv hvert ord av uttrykket “Salige er de som ikke ser, og likevel tror” på egne papirlapper. Be barna sette ordene i rekkefølge. Oppfordre dem til å fortelle om erfaringer der de følte Frelserens kjærlighet, selv om de ikke så ham.

  • Be barna tegne ting de kan gjøre for å styrke sin tro. Mens de tegner, kan du fortelle hva du har gjort for å styrke din tro på Jesus Kristus.

Johannes 21:1-17

Jeg kan vise min kjærlighet til Jesus ved å fø hans får.

Barn kan ha stor innflytelse på menneskene rundt seg. Hvordan kan du oppmuntre dem til å styrke andre i evangeliet?

Mulige aktiviteter

  • Før dere leser Johannes 21:1-17 sammen, kan du spørre barna om de noensinne har vært på fisketur. Hvordan var det? Spør om noen av barna noensinne har fått “mye fisk” (Johannes 21:6).

  • Les Johannes 21:15-17, men bytt ut Simons navn med barnas navn. Hvem er Jesu får? Hvordan kan vi fø hans får?

  • Del en enkel matbit med barna. Mens de spiser, kan du spørre dem hvordan det å dele evangeliet med noen er som å fø dem.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til læring i hjemmet

Be barna bruke denne ukens aktivitetsside til å undervise familien sin om den siste uken av Frelserens liv.

Vi kan forbedre vår undervisning

Følg opp oppfordringer til å handle. Når du oppfordrer barna til å handle ifølge det de lærer, kan du følge opp oppfordringen din i løpet av neste klasseperiode. Dette viser barna at du bryr deg om hvordan evangeliet er til velsignelse for dem. Når de forteller om erfaringene sine, vil de bli styrket, og vil hjelpe hverandre å etterleve evangeliet.

Bilde
aktivitetsside: alle vil oppstå