Kom, følg med meg
1.-7. juli. Apostlenes gjerninger 1-5: ‘Dere skal være mine vitner’


“1.-7. juli. Apostlenes gjerninger 1-5: ‘Dere skal være mine vitner’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“1.-7. juli. Apostlenes gjerninger 1-5”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Pinsedagen

Day of Pentecost [Pinsedagen], av Sidney King

1.-7. juli

Apostlenes gjerninger 1-5

“Dere skal være mine vitner”

Begynn din forberedelse ved å lese Apostlenes gjerninger 1-5. Søk med bønnens hjelp å forstå behovene til barna du underviser. Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier og denne oversikten kan også hjelpe deg.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Skriv Hvem er jeg? på tavlen. Gi flere uttalelser om Peter, og spør barna hvem uttalelsene handler om. Hva annet vet de om Peter?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Apostlenes gjerninger 1:1-11

Jesus Kristus leder sin kirke gjennom profeter og apostler.

Å lære om hvordan Frelseren ledet sin kirke i oldtiden gjennom apostler, kan hjelpe barna å få et vitnesbyrd om profeter og apostler i vår tid.

Mulige aktiviteter

  • Vis helsidebildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Spør barna hvorfor de tror mennene ser opp mot himmelen. Gi et sammendrag av beretningen i Apostlenes gjerninger 1:1-11. Se også “Kapittel 55: Apostlene ledet Kirken”, Historier fra Det nye testamente, 145-47, eller den tilhørende videoen (LDS.org).

  • Mens klassen ser på bildet fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, kan du be et barn holde opp et bilde av de nåværende apostlene. Hvem leder Kirken når Kristus ikke er på jorden? Hvordan leder de Kirken?

  • Spill et hukommelsesspill med to sett med bilder av dagens Første presidentskap og Tolv apostler. Når dere finner to like, sier dere apostelens eller presidentens navn og noe om ham.

  • På baksiden av et bilde av Jesus kan du feste små bilder av ting som en profet kan undervise om, for eksempel dåp eller et tempel. La hvert barn etter tur se på et av bildene og fortelle resten av klassen: “Profeten underviser oss om [emnet på bildet].”

Apostlenes gjerninger 3:1-10

Vår himmelske Fader kan velsigne andre gjennom meg.

Hva kan du gjøre for å hjelpe barna å forstå hvordan de kan velsigne menneskene rundt seg? Hjelp dem å lære av eksempelet med Peter og Johannes som helbreder den lamme mannen.

Mulige aktiviteter

  • Be barna gjøre bevegelser som passer til historien i Apostlenes gjerninger 3:1-10, som for eksempel å rekke ut hendene etter penger og å hoppe av glede. Hvordan velsignet vår himmelske Fader mannen som ikke kunne gå?

  • Ta med en pose med bilder som viser hvordan vi kan være til velsignelse og tjene andre på. La barna etter tur velge bilder fra posen og fortelle hvordan de kan være til velsignelse for andre på denne måten.

  • Be barna fortelle om en gang da de hjalp noen.

Apostlenes gjerninger 5:1-11

Jeg kan være ærlig.

De tidlige kristne praktiserte en form for innvielseslov for å hjelpe de fattige. De som eide jord, solgte den og ga pengene til apostlene, som så fordelte dem blant de hellige i forhold til deres behov. Ananias og Saffira var uærlige om sitt bidrag, og trodde de kunne bedra Herrens tjenere.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å rollespille historien om Ananias og Saffira. Forklar at selv om vi ikke vil dø når vi lyver, viser denne historien hvor viktig det er for vår himmelske Fader at vi er ærlige.

  • Syng en sang om ærlighet sammen, for eksempel “Jeg tror at jeg må være ærlig” (BNMP 1987 ). Hjelp barna å forstå at en del av det å være ærlig er å alltid si sannheten og ikke ta ting som tilhører en annen.

  • Bruk papirposedukker til å rollespille enkle situasjoner der noen er ærlige eller uærlige. Be barna reise seg hvis vedkommende var ærlig, eller sitte på gulvet hvis vedkommende var uærlig.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Apostlenes gjerninger 1:8, 22-26

Jesus Kristus leder sin kirke gjennom profeter og apostler.

Barna du underviser, kan forstå at Frelserens kirke i dag ledes av profeter og apostler, akkurat slik den ble i oldtiden.

Mulige aktiviteter

  • Skriv på tavlen Hvordan leder Jesus Kristus Kirken når han ikke er på jorden? Be barna lete etter svar på spørsmålet mens du leser Frelserens ord til apostlene i Apostlenes gjerninger 1:8.

  • Les Apostlenes gjerninger 1:22-26 sammen. Samarbeid som klasse om å finne ut hvordan apostlene kalte en ny apostel.

  • Be på forhånd et barn og hans eller hennes mor eller far om å lese om en nylig kalt apostel (kanskje på LDS.org). Be barnet fortelle klassen hva han eller hun har lært, og om mulig hva apostelen sa om kallet sitt i sin første generalkonferansetale.

Bilde
Peter og de andre apostlene

Apostlene ledet Kirken etter at Kristus fór opp til himmelen.

Apostlenes gjerninger 3:1-10

Vår himmelske Fader velsigner andre gjennom meg, selv om jeg ikke er rik.

Hvordan kan du lære barna at de kan være til velsignelse for andre, selv om de ikke har “sølv og gull”? (Apostlenes gjerninger 3:6). Hvordan kan du hjelpe dem å se muligheter til å tjene Gud ved å tjene andre?

Mulige aktiviteter

  • Be et barn lese Apostlenes gjerninger 3:1-10 mens de andre barna rollespiller historien. (For ytterligere hjelp, se “Kapittel 56: Peter helbreder en mann”, Historier fra Det nye testamente, 148-149, eller den tilhørende videoen på LDS.org.) Du kan også vise videoen “Peter and John Heal a Man Crippled Since Birth” [Peter og Johannes helbreder en mann som har vært lam siden han ble født] (LDS.org). Hvordan var velsignelsen som denne mannen mottok, større enn pengene han ba om?

  • Send rundt en pose med mynter. Når barna har posen, spør du dem hva de kan kjøpe for penger. Så tar du tilbake posen med mynter og spør barna hvilke velsignelser de ikke kan kjøpe. Be dem fortelle hvordan de kan yte tjeneste for noen uten å bruke penger (Apostlenes gjerninger 3:6).

Apostlenes gjerninger 2:36-47

Den hellige ånd vitner for mitt hjerte om evangeliets sannheter.

Når barn lærer å gjenkjenne hvordan Den hellige ånd taler til dem, vil de bli inspirert til å lytte og handle ifølge inspirasjonen de mottar.

Mulige aktiviteter

  • Les Apostlenes gjerninger 2:36-37 sammen. Hvordan føles det når Den hellige ånd forteller oss noe i vårt hjerte?

  • Samarbeid som klasse om å lage en plakat med ordene Hva skal vi gjøre? øverst. Vis plakaten hver uke, og legg til måter barna kan handle på ifølge det de lærer i hver ukes leksjon.

  • Be barna om å finne de gode tingene personene gjorde etter at de ble døpt, i Apostlenes gjerninger 2:41-47. Hvilke gode ting kan vi gjøre for å vise at vi er takknemlige for Den hellige ånds gave som vi mottok da vi ble døpt?

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å planlegge en måte de kan tjene vår himmelske Fader på ved å hjelpe et medlem av familien sin denne uken.

Vi kan forbedre vår undervisning

Lær et skriftsted utenat. Velg et skriftsted som du tror kan hjelpe barna i klassen, som for eksempel Apostlenes gjerninger 2:38 eller Apostlenes gjerninger 3:19, og hjelp dem å lære utenat et utsagn fra skriftstedet. Visuelle hjelpemidler, håndbevegelser eller fakter kan også hjelpe barna å lære skriftsteder utenat.