Kom, følg med meg
15.-21. juli. Apostlenes gjerninger 10-15: ‘Guds ord hadde framgang og bredte seg stadig videre ut’


“15.-21. juli. Apostlenes gjerninger 10-15: ‘Guds ord hadde framgang og bredte seg stadig videre ut’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“15.-21. juli. Apostlenes gjerninger 10-15”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Kornelius snakker med Peter

15.-21. juli

Apostlenes gjerninger 10-15

“Guds ord hadde framgang og bredte seg stadig videre ut”

Begynn din forberedelse ved å lese Apostlenes gjerninger 10-15. Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan hjelpe deg å forstå disse kapitlene, og denne oversikten kan gi deg undervisningsforslag.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

For å hjelpe barna å dele det de lærer og opplever, kan du be dem fortelle om ting de gjør for å vise at de tror på Jesus Kristus.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Apostlenes gjerninger 10:34-35

Vår himmelske Fader elsker alle sine barn.

En grunnleggende læresetning som selv små barn kan forstå, er at alle er Guds barn og at han elsker alle sine barn.

Mulige aktiviteter

  • Vis bildet Kristus og barn fra hele verden (Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 116) mens du leser Apostlenes gjerninger 10:34-35. Forklar at på Peters tid trodde noen at Gud bare elsket noen folkegrupper, men Peter fikk vite at Gud elsker alle sine barn, og han ønsker at de alle skal lære om evangeliet.

  • Be barna lage en tegning av seg selv. Bær vitnesbyrd om at vår himmelske Fader elsker hver av dem og alle sine barn, uansett hvordan de ser ut eller hvor de kommer fra.

  • Syng en sang om å elske andre sammen med barna – for eksempel “Jeg går med deg” (Barnas sangbok, 78-79). Be dem fortelle hvordan de kan vise kjærlighet til alle – også dem som er annerledes enn dem – akkurat slik Jesus gjorde.

  • Be på forhånd hvert barns foreldre om å dele noen av sitt barns beundringsverdige egenskaper. Del foreldrenes svar i klassen, og bær vitnesbyrd om at vår himmelske Fader elsker hvert av barna.

  • Pek på hvert barn én etter én og si: “Vår himmelske Fader elsker [navn].” La barna etter tur peke på en annen og si de samme ordene.

Apostlenes gjerninger 11:26

Jeg er kristen fordi jeg tror på og følger Jesus Kristus.

Barna du underviser, vet kanskje at medlemmer av Kirken ofte blir kalt mormoner fordi vi tror på Mormons bok, men vet de at vi også er kristne fordi vi tror på Jesus Kristus?

Mulige aktiviteter

  • Les Apostlenes gjerninger 11:26 for barna. Forklar at en som tror på og følger Jesus Kristus, kalles kristen, og derfor er vi kristne.

  • Syng “Jesu Kristi Kirke” (Barnas sangbok, 48) sammen med barna. Hvordan burde vi oppføre oss i kirken, på skolen og hjemme når vi følger Jesus Kristus og tilhører hans kirke?

  • La barna fargelegge navneskiltet på denne ukens aktivitetsside og ha det på seg når de drar hjem.

Apostlenes gjerninger 12:1-17

Vår himmelske Fader hører og besvarer bønner.

Beretningen om engelen som befrir Peter fra fengsel, underviser på en kraftfull måte at vår himmelske Fader besvarer bønner.

Mulige aktiviteter

  • Be barna rollespille beretningen om da Peter ble befridd fra fengsel i Apostlenes gjerninger 12:1-17 mens du gir et sammendrag av historien. Hvordan besvarte vår himmelske Fader bønnene til dem som ba for Peter?

  • Syng en sang om bønn – for eksempel “Vi bøyer våre hoder ned” (Barnas sangbok, 18) – og finn på bevegelser for å hjelpe barna å be. Be barna gi eksempler på ting de kan takke vår himmelske Fader for og spørre ham om i bønn.

  • Vis bilder av personer som ber (se for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, nr. 111 og 112) når du forteller om en opplevelse da vår himmelske Fader besvarte dine bønner.

    Bilde
    kvinne og pike som ber

    Vår himmelske Fader elsker oss og vil besvare våre bønner.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Apostlenes gjerninger 10:34-35; 15:6-11

“Gud [gjør ikke] forskjell på folk.”

Barna du underviser, trenger å forstå at vår himmelske Fader elsker alle sine barn, uansett hvordan de ser ut, hvor de kommer fra eller hvilke valg de gjør.

Mulige aktiviteter

  • Spør barna om de kan vite hvordan noen er bare ved å se på dem, eller gjette hvor de kommer fra. Hva sier Apostlenes gjerninger 10:35 om hvordan Gud avgjør om han vil ta imot noen?

  • Les Apostlenes gjerninger 10:34-35; 15:6-11 sammen med barna. Forklar at på Peters tid trodde jødene at Gud ikke tok imot noen som ikke var jøder (disse menneskene ble kalt hedninger). Men Gud lærte Peter at Gud elsker alle sine barn, både jøder og hedninger. Syng “Jeg er Guds barn” sammen (Barnas sangbok, 2-3). Be barna om å bytte ut hverandres navn med ord som jeg eller meg.

  • Be barna fortelle om noe som er unikt med en annen i klassen. Forklar at utsagnet “Gud [gjør ikke] forskjell på folk” betyr at vår himmelske Fader elsker alle sine barn, og fordi han elsker dem, ønsker han at alle hans barn skal høre evangeliet.

Apostlenes gjerninger 11:26

En kristen er en som tror på og følger Jesus Kristus.

Hvordan kan du hjelpe barna å forstå at deres ord og handlinger viser at de er kristne?

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Apostlenes gjerninger 11:26; 3 Nephi 27:3-8 og Lære og pakter 115:4. Skriv kristen på tavlen, og sett strek under “krist”. Be barna fortelle hva de tror det vil si å være kristen.

  • Be barna nevne forskjellige grupper de tilhører, for eksempel familien eller Primær-klassen. Be dem fortelle hvorfor de er takknemlige for å være kristne og tilhøre Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Hvordan kan vi vise andre at vi er kristne?

  • Vis noen gjenstander eller bilder som forestiller sannheter som er unike for Jesu Kristi kirke, for eksempel et bilde av en prestedømsvelsignelse. Be et barn velge en gjenstand eller et bilde og beskrive hvordan det er til velsignelse i vår kirke. Forklar at kristne over hele verden tilhører mange forskjellige kirker, men vi tilhører den samme kirken som Jesus Kristus opprettet på jorden.

  • Vis videoen “True Christianity” [Sann kristendom] (LDS.org). Be barna tegne ting de kan gjøre for å være sanne kristne.

Apostlenes gjerninger 12:1-17

Når jeg ber i tro, vil vår himmelske Fader svare.

Tenk på tilfeller når vår himmelske Fader har besvart dine bønner. Hvordan kan du bruke disse erfaringene til å lære barna, at vår himmelske Fader vil høre og besvare deres bønner på sin egen måte og i sin egen tid?

Mulige aktiviteter

  • Be barna om å rollespille historien om engelen som befrir Peter fra fengsel i Apostlenes gjerninger 12:1-17, mens du forteller historien med egne ord.

  • Spør barna hva de tror det vil si at “det ble gjort inderlig bønn” (Apostlenes gjerninger 12:5). Hvordan ble folkets bønner besvart? Be barna fortelle om erfaringer der vår himmelske Fader besvarte en personlig bønn eller familiebønn. Du kan også fortelle om en erfaring der han besvarte din bønn på en måte som var annerledes enn det du forventet eller ønsket. Bær vitnesbyrd om at Gud elsker oss, og at han vil besvare våre bønner på den måten og på det tidspunktet som er best for oss.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Gi barna et bilde eller en gjenstand å ha synlig hjemme, som en påminnelse for familiens medlemmer om å be sammen.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bær vitnesbyrd om lovede velsignelser. Når du oppfordrer Primær-barn til å etterleve et bestemt prinsipp, fortell om løfter Gud har gitt dem som etterlever dette prinsippet. Du kan for eksempel bære vitnesbyrd om de lovede velsignelsene du har mottatt når du har søkt svar ved hjelp av bønn.