Kom, følg med meg
22.-28. juli. Apostlenes gjerninger 16-21: ‘Gud hadde kalt oss til å forkynne evangeliet’


“22.-28. juli. Apostlenes gjerninger 16-21: ‘Gud hadde kalt oss til å forkynne evangeliet’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“22.-28. juli. Apostlenes gjerninger 16-21”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Paulus på Areopagos

22.-28. juli

Apostlenes gjerninger 16-21

“Gud hadde kalt oss til å forkynne evangeliet”

Etter å ha lest Apostlenes gjerninger 16-21, kan du overveie hvordan Åndens tilskyndelser og forslagene i denne oversikten kan hjelpe deg med din leksjonsforberedelse. Se “Hvordan dekke yngre barns behov” i denne håndboken for ytterligere hjelp.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Be barna fortelle deg hvordan Paulus er som misjonærene i dag. Spør: “Har dere noensinne delt evangeliet med en annen?”

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Apostlenes gjerninger 16:25-34

Misjonærer underviser folk om Jesus.

Vet barna du underviser, hva misjonærene gjør? Hvordan kan du hjelpe barna å forstå at de kan dele evangeliet med andre?

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å rollespille Apostlenes gjerninger 16:25-34 mens du gir et sammendrag av beretningen om da Paulus og Silas forkynte evangeliet i fengselet (se også “Kapittel 61: Paulus og Silas i fengsel”, Historier fra Det nye testamente, 158, eller den tilhørende videoen på LDS.org). Forklar at misjonærene i dag også underviser folk om Jesus og hjelper dem å forberede seg til å bli døpt.

  • Lag misjonærnavneskilt som barna kan ha på seg, og hjelp dem å skrive navnene sine på skiltene. Lær barna enkle doktrinære uttalelser som de kan dele med andre, for eksempel “Gud er vår kjærlige himmelske Fader”, “Gud taler gjennom en levende profet”, eller “Jesus Kristus er vår Frelser”.

  • Be barna fortelle om noen de kjenner som er på misjon. De kan lage en tegning eller skrive et brev å sende til en misjonær.

Apostlenes gjerninger 17:10-12

Skriftene vitner om vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Selv om noen av barna du underviser, kanskje ikke kan lese ennå, kan du hjelpe dem å utvikle kjærlighet til Skriftene og forstå hvordan de vitner om Frelseren.

Mulige aktiviteter

  • Legg noen eksemplarer av Skriftene rundt i rommet, og la barna finne dem. Hjelp et av barna å lese utsagnet “De… gransket hver dag i Skriftene” (Apostlenes gjerninger 17:11). Be barna peke på hver dag i uken på en kalender mens de gjentar dette utsagnet sammen med deg.

  • For å undervise barna om at Skriftene vitner om vår himmelske Fader og Jesus Kristus, kan du hjelpe dem å slå opp et kapittel i Skriftene som Apostlenes gjerninger 17 eller 18 og finne tilfeller av Gud eller Herre. Du kan gjerne markere disse ordene, slik at barna lettere kan finne dem. Hver gang de finner et av disse ordene, kan du be dem si noe de vet om vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Apostlenes gjerninger 17:22-31

Jeg er Guds barn.

På Areopagos forkynte Paulus grunnleggende sannheter om Guds natur, blant annet sannhetene at vi er hans barn og at han “ikke er langt borte fra en eneste av oss” (Apostlenes gjerninger 17:27). Hvordan kan du hjelpe barna å føle seg nær sin himmelske Fader?

Mulige aktiviteter

  • Be barna gjenta utsagnet “Vi… er Guds ætt” (Apostlenes gjerninger 17:29), og forklar at ætt betyr barn. Bær ditt vitnesbyrd for hvert barn, ett etter ett, om at han eller hun er et Guds barn. Spør dem hva de føler når de får høre at de er Guds barn. Be dem fortelle hva de føler for sin himmelske Fader.

  • Vis bilder av barn sammen med sin familie (bruk om mulig bilder av barna i klassen). Forklar at vi er barn av våre mødre og fedre, og at vi er alle åndebarn av våre himmelske foreldre.

  • Syng en sang om vår himmelske Fader, for eksempel “Jeg har en Fader god” (Barnas sangbok, 8). Med hjelp fra barna skriver du ord eller lager tegninger på tavlen, som forestiller ting sangen lærer oss om vår himmelske Fader.

  • Les disse ordene fra Apostlenes gjerninger 17:27 for barna: “[Han er ikke] langt borte fra en eneste av oss.” Fortell om tilfeller hvor du har følt deg nær vår himmelske Fader, og oppfordre barna til å gjøre det samme.

Bilde
mann som holder en liten pike

Alle er Guds barn.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Apostlenes gjerninger 16:14-15, 25-34; 18:7-8, 24-28

Jeg kan være misjonær nå.

Hvordan kan du hjelpe barna å være som Paulus, og fortelle andre om det de lærer om evangeliet?

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Apostlenes gjerninger 16:14-15, 25-34; 18:7-8, 24-28 og lage en liste over personer Paulus og Apollos delte evangeliet med. Be dem så lage en liste over personer de kan dele evangeliet med. La barna rollespille hvordan de kan fortelle disse personene om Jesus Kristus eller invitere dem til kirken. Du kan også be barna skrive lapper til disse personene med sine vitnesbyrd om en sannhet i evangeliet.

  • Inviter nåværende heltidsmisjonærer, hjemvendte misjonærer eller menighetsmisjonærer til å besøke klassen, og fortelle om sine erfaringer med å dele evangeliet med andre. Oppfordre barna til å stille spørsmål om hvordan de kan dele evangeliet med andre.

Apostlenes gjerninger 17:2-4, 10-12; 18:28

Skriftene vitner om Jesus Kristus.

Alle profetene vitner om Jesus Kristus. Hvordan kan du lære barna å finne ham i Skriftene, selv om han ikke er nevnt ved navn?

Mulige aktiviteter

  • La barna lese Apostlenes gjerninger 17:2-4, 10-12; 18:28, og be dem se etter hva disse skriftstedene har til felles. Hva var det ifølge disse versene som hjalp folk å tro på Jesu Kristi evangelium?

  • Oppfordre barna til å fortelle sine favoritthistorier om Jesus, som de har lært av Skriftene i år. Skriv skriftstedhenvisninger som handler om Frelseren, på papirlapper, og gjem dem rundt i rommet. Be så barna om å finne dem. Hjelp barna å slå opp henvisningene de finner, og be dem fortelle hverandre hva hvert skriftsted lærer oss om Jesus.

  • Be barna hjelpe deg å lage en enkel oversikt som de kan markere når de leser om eller lærer om Jesus i Skriftene. Vis den hver uke resten av året, og hjelp barna å finne steder i Skriftene som lærer oss om Jesus.

Apostlenes gjerninger 17:22-31

Jeg er Guds barn.

Hvordan kan du hjelpe barna å huske at de er Guds barn?

Mulige aktiviteter

  • Vis barna en stein, og forklar at på Paulus’ tid tilba folk guder som de laget av stein og andre materialer. Be barna lese Apostlenes gjerninger 17:27-29. Hva lærer vi om Gud i disse versene? Forklar at ætt betyr barn. Spør barna hvordan det føles å vite at de er Guds barn.

  • Be barna lese Apostlenes gjerninger 17:27. Be barna tegne hvordan de kan “føle” eller søke Gud. Når har de følt at “han ikke er langt borte fra [dem]”?

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å se etter et skriftsted denne uken som lærer oss om Jesus Kristus (de kan gjøre det i sitt personlige eller familiens skriftstudium). Neste uke ber du dem fortelle hva de har funnet.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp barna å bli bedre elever. Din hensikt med å undervise barna er ikke bare å formidle sannheten til dem. Du bør også hjelpe dem å utvikle seg til selvstendige sannhetssøkere. Istedenfor å bare fortelle barna historien om da Paulus forkynte på Areopagos, kan du for eksempel planlegge aktiviteter som de som er foreslått i denne oversikten, som hjelper dem å oppdage sannheter i historien selv.