Kom, følg med meg
29. juli - 4. august. Apostlenes gjerninger 22-28: ‘Tjener og vitne’


“29. juli - 4. august. Apostlenes gjerninger 22-28: ‘Tjener og vitne’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“29. juli - 4. august. Apostlenes gjerninger 22-28”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Paulus i fengsel

29. juli - 4. august

Apostlenes gjerninger 22-28

“Tjener og vitne”

Når du leser beretningene fra apostelen Paulus’ tjenestegjerning i Apostlenes gjerninger 22-28, se etter prinsipper som vil være meningsfylte for barna du underviser.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Vis bilder av en fengselscelle, en båt og en slange. Be barna fortelle historier de kan om Paulus som har noe med disse bildene å gjøre.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Apostlenes gjerninger 23:10-11

Vår himmelske Fader og Jesus bryr seg om meg og vil hjelpe meg når jeg har det vanskelig.

Å lære om hvordan Frelseren hjalp Paulus, kan hjelpe barna å vite at vår himmelske Fader og Jesus bryr seg om dem.

Mulige aktiviteter

  • Fortell historien i Apostlenes gjerninger 23:10-11 om da Frelseren besøkte Paulus i fengslet. Du kan også vise videoen “Be of Good Cheer” [Vær frimodig] (LDS.org), som forteller denne historien. Fortell om en gang da du hadde en prøvelse, og fikk veiledning og trøst fra Gud. Be barna fortelle om tilfeller da de følte seg trøstet av Gud.

  • Hjelp barna å lære utenat det Jesus sa til Paulus: “Vær frimodig.” Be barna tenke på noen de kan oppmuntre til å være ved godt mot – kanskje noen som er lei seg eller bekymret.

Apostlenes gjerninger 26:1-29

Jeg kan dele mitt vitnesbyrd med andre.

Å gjennomgå Paulus’ vitnesbyrd for kong Agrippa kan hjelpe barna å lære hvordan de kan dele det de vet er sant.

Mulige aktiviteter

  • Ta med en krone til klassen, og la et barn ta den på seg og spille kong Agrippa. Be et annet barn stå foran kongen for å forestille Paulus mens du gir et sammendrag av Paulus’ vitnesbyrd og kong Agrippas reaksjon i Apostlenes gjerninger 26:1-29 (se “Kapittel 63: Paulus avslutter sin misjon”, Historier fra Det nye testamente, 162-66, eller den tilhørende videoen på LDS.org). Forklar at vi kan dele vårt vitnesbyrd med andre, slik Paulus gjorde.

  • Be barna lytte mens du synger eller leser en sang om vitnesbyrd, for eksempel vers 2 av “Vitnesbyrd” (Salmer, nr. 68) eller “Jeg har en Fader god” (Barnas sangbok, 8). Be barna rekke opp hånden når de hører noe de kan bære vitnesbyrd om. Du kan gjerne synge sangen flere ganger. Oppfordre barna til å synge sammen med deg så snart de husker teksten. Be dem fortelle noe om evangeliet som de vet er sant.

  • Bruk denne ukens aktivitetsside til å hjelpe barna å komme på noe de kan si når de bærer sitt vitnesbyrd. Oppfordre dem til å dele sitt vitnesbyrd med noen i familien sin.

Apostlenes gjerninger 27

Profeter advarer meg mot farer.

Overvei hvordan beretningen om Paulus’ forlis kan lære barna at profeter ser farer som vi ikke kan se.

Mulige aktiviteter

  • Be barna late som om de er på et skip som forliser i en storm. Les Paulus’ advarsel til folket, slik den finnes i Apostlenes gjerninger 27:9-10, og fortell historien om forliset som fant sted fordi de ikke lyttet til advarselen hans (se vers 11, 39-44). Vis et bilde av Kirkens president. Hva slags advarsler gir han oss?

  • Legg noen bilder eller gjenstander rundt i rommet som forestiller ting profetene har lært oss å gjøre, som for eksempel å gå i kirken eller å bli døpt. Som klasse kan dere gå rundt i rommet, og stoppe ved hvert bilde eller hver gjenstand for å snakke om hvordan det å følge profetens læresetninger hjelper oss å holde oss trygge.

Bilde
President Thomas S. Monson

Å følge profetens læresetninger hjelper oss å holde oss trygge.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Apostlenes gjerninger 23:10-11; 27:18-26; 28:1-6

Gud svikter meg ikke når jeg opplever motgang.

Gjennom alle prøvelsene Paulus opplevde, var Herren med ham. Hvordan kan du hjelpe barna å anvende Paulus’ erfaringer på sitt eget liv?

Mulige aktiviteter

  • Bruk Apostlenes gjerninger 23:10 til å forklare at Paulus ble satt i fengsel fordi han underviste folket om Jesus. Les deretter Apostlenes gjerninger 23:11 sammen med barna. Du kan også vise videoen “Be of Good Cheer” [Vær frimodig] (LDS.org), som forteller denne historien. Hvorfor kunne Paulus være “frimodig” selv om han var i fengsel?

  • Skriv på tavlen Apostlenes gjerninger 23:10-11; Apostlenes gjerninger 27:18-26 og Apostlenes gjerninger 28:1-6. Vis bilder av et fengsel, et skip og en slange, og be barna gjennomgå disse versene og sette dem sammen med bildene. Hvordan viste Herren Paulus at han var med ham i hver av disse beretningene?

  • Be noen fra menigheten om å fortelle om en opplevelse hvor Herren var med ham eller henne i en vanskelig situasjon. Kanskje du eller barna også kan fortelle om erfaringer.

Apostlenes gjerninger 26:1-29

Jeg kan frimodig dele mitt vitnesbyrd om Jesus Kristus.

Paulus’ mot til å dele sitt vitnesbyrd kan hjelpe barna å være frimodige når de deler sitt vitnesbyrd.

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Apostlenes gjerninger 26:1-29 og finne noen sannheter som Paulus forkynte for kong Agrippa. Hvorfor kan det ha vært skremmende for Paulus å snakke om disse tingene foran kongen? Be barna nevne noen prinsipper i evangeliet som de vet er sanne. Be dem tenke på noen de kjenner som trenger å høre deres vitnesbyrd om disse sannhetene.

  • Be barna bruke denne ukens aktivitetsside til å skrive noe de kan si i vitnesbyrdet sitt.

Apostlenes gjerninger 27

Profeter advarer meg mot farer.

Barna kan lytte til budskapene fra vår tids profeter og gjenkjenne advarslene deres. Hvordan kan du hjelpe barna å lære å ta hensyn til disse advarslene?

Mulige aktiviteter

  • Klipp et papirark som er formet som et skip, til puslespillbiter. Be barna skrive Paulus’ advarsler i Apostlenes gjerninger 27:9-11 på bitene og sette sammen puslespillet. Hvorfor ville ikke folket lytte til Paulus? (se vers 11). Be barna lese vers 18-20 og 40-44 for å finne ut hva som skjedde som følge av dette. (Forklar at fordi folket fulgte Paulus’ senere råd om å bli på skipet, døde ingen i forliset, se vers 30-32.) Hva kan denne erfaringen lære oss om å følge profeten?

  • Ta med deg en nyere konferansetale av Kirkens president, og fortell barna om eventuelle advarsler eller råd han ga. Be barna tenke over hvordan de kan følge profeten.

  • Vis videoen “Blessed and Happy Are Those Who Keep the Commandments of God” [Velsignet og lykkelige er de som holder Guds bud] (LDS.org). Hvordan er profetene som mannen med kikkerten?

  • Skriv ned noen aktiviteter som barna kan gjøre som vil hjelpe dem å lære om en profets rolle – for eksempel: “Les Lære og pakter 21:4-7” eller “Syng ‘Følg profeten’” (Barnas sangbok, 58-59, eller bruk en annen sang om profeter). Heng listen over aktiviteter utenfor klasserommet, og be et barn stå ved døren og lese en aktivitet om gangen for resten av barna, slik at de kan gjennomføre aktiviteten før han eller hun leser en annen. Forklar at akkurat slik ett barn har gitt de andre rettledning, lærer en profet oss hva Gud vil at vi skal gjøre. Be barna fortelle hva aktivitetene lærte dem om profeter.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Be barna bruke det de har lært om Paulus til å oppfordre familien sin til å studere profetens nyeste budskap, og snakke om hvordan de kan følge hans råd.

Vi kan forbedre vår undervisning

Involver sansene. “De fleste barn (og voksne) lærer best når flere sanser er inne i bildet. Finn ut hvordan du kan hjelpe barna å bruke syn, hørsel og berøring når de lærer. I enkelte situasjoner kan du kanskje til og med finne måter å inkludere lukt og smak!” (Undervisning på Frelserens måte, 25).