Kom, følg med meg
12.-18. august. Romerne 7-16: ‘Overvinn det onde med det gode’


“12.-18. august. Romerne 7-16: ‘Overvinn det onde med det gode’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“12.-18. august. Romerne 7-16”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Roma

12.-18. august

Romerne 7-16

“Overvinn det onde med det gode”

Når du leser Romerne 7-16, skriv ned eventuelle tilskyndelser du får om hvordan du kan undervise barna om sannhetene i disse kapitlene.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Spør barna om de delte noe med familien sin av det de lærte i Primær i forrige uke. (Du må kanskje kort repetere forrige ukes leksjon.) Hva delte de i så fall?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Romerne 8:35-39

Min himmelske Fader elsker meg.

Hvordan kan du bruke Paulus’ ord til å undervise barna om at vår himmelske Fader alltid vil elske dem?

Bilde
far danser med datter

Vår himmelske Fader elsker hvert av sine barn.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å lære utenat utsagnet “[Ingenting kan] skille oss fra Guds kjærlighet” (Romerne 8:39). For å illustrere denne sannheten spikrer du sammen to planker og merker den ene “oss” og den andre “Guds kjærlighet”. La barna prøve å skille plankene fra hverandre.

  • Ta barna med ut for å kjenne solen skinne, eller vis et bilde av solen. Hvordan er solen som vår himmelske Faders kjærlighet? Hjelp dem å forstå at selv om solen er langt borte, kan den hjelpe oss å føle oss varme. Vi kan føle vår himmelske Faders kjærlighet hele tiden, selv om han ikke fysisk er sammen med oss. Dere kan også synge “Min himmelske Fader elsker meg” sammen (Barnas sangbok, 16-17).

Romerne 10:17

Tro kommer ved å høre Guds ord.

Når barn hører Guds ord og lytter omhyggelig til det, vil deres tro på Gud vokse. Hvordan kan du hjelpe dem å forstå hvor viktig det er å lytte til Guds ord?

Mulige aktiviteter

  • Les Romerne 10:17 for barna, og vis dem bilder av situasjoner der de kan høre Guds ord (for eksempel på familiens skriftstudium, i kirken eller under en generalkonferanse. Se denne ukens aktivitetsside). Spør barna om når de har hørt Guds ord.

  • Fortell en historie om et barn som lytter til Guds ord på forskjellige måter. Mens du forteller historien, kan du blåse opp en ballong litt etter litt for å symbolisere hvordan barnets tro vokser hver gang han eller hun hører Guds ord.

  • For å hjelpe barna å forstå at troen deres kan vokse, kan du hjelpe dem å synge “Tro” (Barnas sangbok, 50-51). Mens de synger, ber du dem late som om de er frø ved å krøke seg sammen. Hver gang de synger ordet tro, kan du be dem reise seg litt, omtrent som en voksende plante.

  • Gjem et eksemplar av Skriftene, et bilde av Kirkens president og et nummer av Friend eller Liahona i klasserommet. Be barna finne disse tingene, og fortelle hvordan hver av dem gjør det mulig for oss å høre Guds ord.

Romerne 16:1-4

Jeg kan si takk til dem som hjelper meg.

Paulus var takknemlig for dem som hjalp ham. Du kan hjelpe barna å legge merke til det gode andre gjør for dem, og huske å takke dem.

Mulige aktiviteter

  • Forklar at Paulus var takknemlig for hjelpen han fikk av en kvinne som het Føbe, og et ektepar som het Priska og Akvilas (se Romerne 16:1-4). Be barna lage tegninger av Paulus og disse tre personene mens du deler ord og utsagn fra versene.

  • Be hvert barn fortelle om noe hyggelig noen har gjort for ham eller henne nylig. Hjelp barna å lage takkekort til disse personene.

  • Hjelp barna å lære å si takk på forskjellige språk. Sangen “Alle verdens barn” (Barnas sangbok, 4-5) kan hjelpe.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Romerne 8:16-18

Vår himmelske Fader ønsker at jeg skal forberede meg til å motta alt som han har.

Vår himmelske Faders plan gjør det mulig for oss å bli som ham og arve alt han har. Denne sannheten kan inspirere barna du underviser til å etterleve evangeliet mer trofast.

Mulige aktiviteter

  • Les Romerne 8:16-18 sammen. Hva kan disse versene lære oss om hvem vi er og hvem vi kan bli? Forklar at en “arving” er en som arver eller mottar det hans eller hennes foreldre har. Skriv på tavlen Hva må vi gjøre for å arve alt som vår Fader i himmelen har? Syng en sang om lydighet sammen, for eksempel “Jeg vil følge Guds plan” (Barnas sangbok, 86-87), for å finne svar. Hvilke andre svar kan barna komme på?

  • Be barna tenke på en konge som ønsker at hans sønner og døtre skal regjere i hans rike en dag. Forklar at vår himmelske Fader er som en konge, og at vi er hans kongelige sønner og døtre. Du kan fortelle historien om sønnen til kong Ludvig XVI av Frankrike, som finnes i søster Elaine S. Daltons tale “Husk hvem du er!” (Ensign eller Liahona, mai 2010, 121). Hvordan kan det å huske at vi er barn av vår himmelske Fader og født til en dag å bli som ham, hjelpe oss å leve rettferdig her på jorden? (For mer informasjon, se Tro mot pakten, 60-62.)

Romerne 10:17

Tro kommer ved å høre Guds ord.

Barn har mange anledninger til å høre Guds ord. Hjelp dem å forstå hvordan det å høre Guds ord kan styrke deres tro.

Mulige aktiviteter

  • Skriv følgende setning på tavlen: Så kommer da av , og kommer ved . Be barna fylle ut det som mangler, når de har lest Romerne 10:17. Fortell om en gang da noen underviste om en sannhet i evangeliet som bidro til å styrke din tro – kanskje du kan dele et favorittskriftsted eller et sitat fra generalkonferansen. Be barna fortelle om sine erfaringer.

  • Merk noen glass med vann, med ting der vi finner Guds ord (for eksempel Skriftene, Kirkens møter og generalkonferansen). Samtal om hvordan Guds ord styrker vår tro mens du heller hvert glass i en beholder merket “Tro”.

  • Gi ett barn et bilde av Frelseren som helbreder noen, uten å la de andre barna se bildet. Be barnet om å gi ledetråder for å hjelpe de andre barna å gjette hva bildet viser. Hvordan kan vi dele med andre det vi vet om Frelseren, slik at de kan ha tro på ham?

Romerne 14:10, 13

“Derfor bør vi ikke… dømme hverandre.”

Når barn omgås med andre som velger annerledes enn de gjør, kan de bli fristet til å være dømmende. Overvei hvordan Paulus’ råd til romerne kan hjelpe dem å unngå dette.

Mulige aktiviteter

  • Be et barn lese Romerne 14:10, 13. Be de andre barna telle hvor mange ganger Paulus brukte ordet dømme. Hva vil det si å dømme noen? Hvorfor skulle vi unngå å dømme andre?

  • Vis et bilde av noen, og spør barna hva vi vet om denne personen bare ved å se på bildet. Hva er noe vi ikke vet om ham eller henne? Hvorfor er Herren den beste til å dømme vedkommende? (se 1 Samuelsbok 16:7).

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Be barna velge én aktivitet dere har gjort som klasse, og gjøre den sammen med familien sin. Si at neste uke kan de fortelle om det de gjorde.

Vi kan forbedre vår undervisning

Du kan engasjere barn i samtaler om evangeliet. Du må kanskje tenke ut kreative måter å engasjere yngre barn i samtaler om evangeliet på. Noen ganger kan du gjøre noe så enkelt som å be barna sitte i ring på gulvet istedenfor på stolene sine.