Kom, følg med meg
5.-11. august. Romerne 1-6: ‘Guds kraft til frelse’


“5.-11. august. Romerne 1-6: ‘Guds kraft til frelse’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“5.-11. august. Romerne 1-6”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Paulus skriver brev

5.-11. august

Romerne 1-6

“Guds kraft til frelse”

Hvilke tilskyndelser mottar du når du leser Romerne 1-6? Disse tilskyndelsene kan hjelpe deg å velge blant følgende undervisningsforslag.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Be barna fortelle hva de gjorde som følge av eventuelle oppfordringer du ga dem i forrige ukes leksjon. Snakket de for eksempel med familien sin om forliset som er beskrevet i Apostlenes gjerninger 27, og om å følge profeten?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Romerne 1:16-17

Jeg kan vise min tro på Jesus Kristus ved å følge ham.

Paulus forkynte at evangeliet har kraft til å bringe frelse til alle som lever ved tro på Jesus Kristus. Hvordan kan du hjelpe barna å vise sin tro på Jesus Kristus ved å følge ham?

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å finne Roma på et kart. Forklar at Romerbrevet inneholder et brev som Paulus skrev til de hellige i Roma for å hjelpe dem å forstå evangelieprinsipper som for eksempel tro.

  • Les Romerne 1:17 for barna, og hjelp dem å lære utenat utsagnet “den rettferdige skal leve ved tro”. Du kan gi hvert barn ett ord av utsagnet, og be dem si dette ordet når du peker på dem. Forklar at dette utsagnet betyr at vi skulle leve hver dag med tro på Jesus Kristus. Vet barna hva tro er? Vis et bilde av Jesus Kristus, og forklar at vi tror han lever, selv om vi ikke har sett ham. Dette er tro – å tro på noe selv om vi ikke har sett det.

  • Forklar at vi viser vår tro på Jesus Kristus ved å adlyde ham. Gjem bilder rundt i rommet av personer som gjør det Jesus har bedt oss om å gjøre. La barna etter tur finne og beskrive bildene. Hva kan vi gjøre for å følge Jesus?

  • Sett bind for øynene på ett av barna, og led ham eller henne gjennom rommet til et bilde av Jesus. La hvert barn få prøve seg. Hjelp barna å forstå at de skulle følge Jesu lære akkurat slik de fulgte din veiledning.

Romerne 6:1-11

Å bli døpt er som å bli et nytt menneske.

Barna du underviser, forbereder seg til dåp. Hva kan de lære om dåp av Paulus’ instruksjon om å “vandre i et nytt liv”?

Mulige aktiviteter

  • Be barna gjenta utsagnet “vandre i et nytt liv” (Romerne 6:4). Forklar at når vi blir døpt, får vi tilgivelse for våre synder. Vi har anledning til å gå fremover ved å gjøre gode valg, omvende oss når vi gjør feil og gjøre vårt beste for å bli mer lik Jesus. Bruk denne ukens aktivitetsside til å undervise barna om at dåpen hjelper oss til å bli et nytt menneske.

  • Fortell barna hva du følte da du ble døpt, og be dem fortelle om erfaringer da de deltok i en dåp. Be dem lage tegninger av seg selv på sin fremtidige dåpsdag, og fortelle hva de kan gjøre for å forberede seg til dåpen.

  • Syng en sang om dåp sammen med barna, som for eksempel “Når jeg døpes” (Barnas sangbok, 53). Hva lærer denne sangen oss om dåp?

Bilde
gutt blir døpt

Dåpen symboliserer å begynne et nytt liv som en Kristi disippel.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Romerne 1:16-17

Jeg kan vise min tro på Jesus Kristus ved å følge ham.

Paulus forkynte at evangeliet har kraft til å bringe frelse til alle som lever ved tro på Jesus Kristus. Tro er evangeliets første prinsipp. Det motiverer oss til å adlyde budene. Hvordan kan du hjelpe barna å forstå tro bedre?

Mulige aktiviteter

  • Be et barn finne Roma på et kart. Hjelp barna å forstå at de neste ukene vil de lære av brev Paulus skrev til medlemmer av Kirken på forskjellige steder, og vi begynner med hans brev til romerne.

  • Skriv teksten fra Romerne 1:16 på tavlen, og erstatt noen ord med tomrom. Be barna slå opp skriftstedet og sette inn ordene som mangler. Fremhev ordene “Jeg skammer meg ikke ved evangeliet”, og be barna si hva dette utsagnet betyr for dem.

  • Be et barn lese Romerne 1:17 høyt, og be de andre barna lytte etter et ord som gjentas. Hva vil det si å leve “av tro”? Hjelp barna å finne en definisjon av tro i en ressurs som for eksempel Veiledning til Skriftene, “Tro”, scriptures.lds.org. Hvordan ville vårt liv vært annerledes om vi ikke hadde tro på Jesus Kristus?

  • Vis barna en plante og et frø, og spør hvordan vi hjelper et frø å bli en plante. Forklar at når vi sår og vanner et frø, viser vi at vi har tro på at det vil vokse. Hvordan viser vi at vi har tro på Jesus Kristus? Vurder å synge en sang om tro, for eksempel “Tro” (Barnas sangbok, 50-51), som en del av denne aktiviteten.

Romerne 3:23-24

Vi trenger alle Jesus Kristus for å få tilgivelse for våre synder.

Paulus ønsket at romerne skulle forstå at frelse bare kommer gjennom Jesus Kristus og hans nåde. Grunn på hvordan du kan undervise barna om denne sannheten.

Mulige aktiviteter

  • Be et av barna om å lese Romerne 3:23-24. Hva tror barna at disse versene lærer oss? Forklar at “nåde” i vers 24 betyr Frelserens gave av kjærlighet og barmhjertighet, som gjør det mulig for oss å få tilgivelse for våre synder.

  • Heng en noe godt eller et bilde høyt opp på en vegg eller et annet sted som barna ikke kan nå på egenhånd. La dem prøve å nå opp, og sammenlign dette med det Paulus underviser i Romerne 3:23. Hjelp dem så å nå opp. Hva har Frelseren gjort for oss som vi ikke kan gjøre for oss selv? Be barna fortelle hva de føler for Frelseren når de tenker på hva han har gjort for dem.

Romerne 6:1-11

Å bli døpt er som å bli et nytt menneske.

Paulus forkynte at dåpen symboliserer Kristi død og oppstandelse. Den symboliserer også at vårt syndige jeg “dør” og blir oppreist for å “vandre i et nytt liv” (Romerne 6:4). Vi fornyer vår forpliktelse om å vandre i et nytt liv hver gang vi tar del i nadverden.

Mulige aktiviteter

  • Be et barn lese Romerne 6:3-6. Hva sa Paulus at dåpen “er lik”?

  • Samtal om hvordan dåpen symboliserer død og oppstandelse. Vurder å vise videoen “The Baptism of Jesus” [Jesu dåp] (LDS.org). Hvorfor er død og oppstandelse gode symboler på hva som skjer når vi blir døpt?

  • Les nadverdsbønnene sammen (se L&p 20:77, 79). Minn barna om at når vi tar nadverden, fornyer vi forpliktelsen vi inngikk da vi ble døpt, om å følge Jesus Kristus. Hvordan hjelper nadverden oss å “vandre i et nytt liv”?

  • Be barna lage plakater som viser hva det betyr for dem å “vandre i et nytt liv”. Barna kan henge disse på rommet sitt som hjelp til å huske å gjøre gode valg.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å be familiens medlemmer om å la dem få vite når de ser at barna gjør noe som viser tro.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bygg opp barnas selvtillit. For å hjelpe barna å utvikle tillit til at de kan lære evangeliet på egenhånd, bør du rose dem når de deltar i klassen.