Kom, følg med meg
8.-14. juli. Apostlenes gjerninger 6-9: ‘Hva vil du at jeg skal gjøre?’ (KJv)


“8.-14. juli. Apostlenes gjerninger 6-9: ‘Hva vil du at jeg skal gjøre?’ (KJv)” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“8.-14. juli. Apostlenes gjerninger 6-9”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Paulus på veien til Damaskus

May We So Live [Måtte vi leve slik], av Sam Lawlor

8.–14. juli

Apostlenes gjerninger 6-9

“Hva vil du at jeg skal gjøre?” (KJv)

Begynn med å lese Apostlenes gjerninger 6-9. Denne ukens oversikt fra Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan hjelpe deg å forstå disse kapitlene. Aktivitetene for yngre barn i denne oversikten kan tilpasses eldre barn, og omvendt.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Skriv noen av navnene på personene fra Apostlenes gjerninger 6-9 på tavlen – kanskje Saulus eller Stefanus. Oppfordre barna til å fortelle det de vet om en av disse personene.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Apostlenes gjerninger 6-7

Jeg kan følge Jesus Kristus ved å forsvare det som er rett.

Hva kan barna lære av Stefanus om å være en som følger Jesus Kristus?

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å finne på bevegelser som passer til en sang om å velge det rette, for eksempel “Vær alltid tro” (Barnas sangbok, 81). Bruk Apostlenes gjerninger 7:51-60 til å fortelle barna at Stefanus underviste om Jesus Kristus, selv om dette gjorde de jødiske lederne svært sinte (se også “Kapittel 57: Onde menn dreper Stefanus”, Historier fra Det nye testamente, 150-151, eller den tilhørende videoen på LDS.org). Hvordan forsvarte Stefanus det rette?

  • Gi barna noen situasjonsbeskrivelser av barn som må velge mellom rett og galt. Spør barna hva de ville gjøre for å forsvare det rette.

Apostlenes gjerninger 8:26-39

Den hellige ånd inspirerer meg til å dele evangeliet med andre.

Filip fulgte Åndens tilskyndelser og hjalp en etiopisk mann som strevde med å forstå Skriftene. Hvilke lærdommer kan denne historien tilby barna du underviser?

Bilde
Filip underviser etiopieren

Philip Teaching the Ethiopian [Filip underviser etiopieren], av Robert T. Barrett.

Mulige aktiviteter

  • Sett to stoler sammen for å lage en vogn. Be to barn om å sette seg i vognen. Den ene forestiller Filip, og den andre den etiopiske mannen. Fortell deretter historien om hvordan Filip underviste mannen fra Etiopia i evangeliet.

  • Har du noen gang følt Den hellige ånd be deg om å dele evangeliet med noen, omtrent som opplevelsen Filip hadde i Apostlenes gjerninger 8:29? Del din erfaring med barna.

Apostlenes gjerninger 9:1-20

Når jeg gjør noe galt, innbyr min himmelske Fader meg til å omvende meg og forandre meg.

Da Jesus ba Saulus om å slutte å forfølge Herrens kirke, omvendte Saulus seg umiddelbart og forandret seg. Hvordan kan denne beretningen hjelpe barna du underviser, å ønske å forandre seg raskt når de gjør noe galt?

Mulige aktiviteter

  • Gi et sammendrag av historien om Saulus’ omvendelse, som finnes i Apostlenes gjerninger 9:1-20 (se også “Kapittel 59: Saulus lærer om Jesus”, Historier fra Det nye testamente, 154-155, eller den tilhørende videoen på LDS.org).

  • Lag en liste over eller ta med bilder av ting som forandrer seg, for eksempel et rumpetroll som forandres til en frosk, eller trær i forskjellige årstider. Hvordan forandret Saulus seg da Jesus Kristus besøkte ham?

  • Tegn et veiskille på tavlen. Be barna nevne steder de ønsker å besøke, og skriv dem over én av veiene. Hva ville skje hvis vi svingte inn på gal vei? Hvordan er omvendelse som å komme tilbake på rett vei?

  • Be barna gjenta det Saulus sa til Herren: “Hva vil du at jeg skal gjøre?” (KJv) Hva ønsker Herren at vi skal gjøre?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Apostlenes gjerninger 6-7

Jeg vil være et vitne om Jesus Kristus.

Hvordan kan du hjelpe barna du underviser, å lære av Stefanus’ eksempel om å stå som et vitne om Jesus Kristus?

Mulige aktiviteter

  • Les Apostlenes gjerninger 6:5-15 og 7:51-60 sammen med barna. Hvordan var Stefanus et vitne om Jesus Kristus? Be et eller flere barn late som om de er Stefanus og fortelle hva de tror på, og hvorfor.

  • Be barna etter tur lese Apostlenes gjerninger 6:3-10 og se etter egenskaper Stefanus hadde som hjalp ham å tjene.

  • Be barna hjelpe deg å komme på situasjoner der de kan stå som vitner om Jesus Kristus og hans evangelium. Hjelp dem å rollespille noen av disse situasjonene. Be barna lese Mosiah 18:9. Forklar at det å være et vitne om Jesus Kristus er tatt med i løftene vi gir ved dåpen.

  • Skriv navnene Stefanus og Filip på tavlen. Under Stefanus’ navn skriver du hvordan vi kan være eksempler for andre. Under Filips navn skriver du hvordan vi kan dele evangeliet med andre. Hvordan kan det å være et eksempel på en Jesu Kristi disippel hjelpe oss å dele evangeliet med andre?

Apostlenes gjerninger 8:5-24

Prestedømmet er en uvurderlig gave fra Gud.

Satan fremmer budskapet om at materielle ting gir oss lykke. Hvordan kan du bruke historien om Simon til å hjelpe barna å verdsette åndelige ting slik som prestedømmet og dets velsignelser?

Mulige aktiviteter

  • Gi et sammendrag av historien om Simon, som finnes i Apostlenes gjerninger 8:5-24 (se også “Kapittel 58: Simon og prestedømmet”, Historier fra Det nye testamente, 152-153, eller den tilhørende videoen på LDS.org). Hvorfor kan ikke vi motta prestedømmet ved å kjøpe det? Hvordan mottar man egentlig prestedømmet? (Se 5. trosartikkel).

  • Gi barna lekepenger, og vis bilder av ting som kan kjøpes for penger. Spør barna hvor mye av lekepengene sine de ville gi for disse tingene. Vis deretter bilder av nadverden, et tempel (som symboliserer tempelvelsignelser), en dåp og andre velsignelser vi mottar gjennom prestedømmet. Forklar at disse gavene fra Gud er uvurderlige, og ikke kan kjøpes for penger.

Apostlenes gjerninger 9:1-20

Når jeg gjør noe galt, innbyr min himmelske Fader meg til å omvende meg og forandre meg.

Da Jesus ba Saulus om å slutte å forfølge Herrens kirke, omvendte Saulus seg umiddelbart og forandret seg. Hvordan kan denne beretningen hjelpe barna du underviser, å ønske å forandre seg raskt når de gjør noe galt?

Mulige aktiviteter

  • Be barna om å brette en papirlapp i to. Be dem skrive Før på den ene siden og etter på den andre siden. Les Apostlenes gjerninger 8:1-3; 9:1-2 og 9:17-22 sammen med barna, og se etter ord eller utsagn som beskriver Saulus før og etter at han så Herren.

  • Be et medlem av menigheten fortelle om sin omvendelse til evangeliet og hvordan det å være medlem av Kirken har forandret hans eller hennes liv, slik Saulus’ liv ble forandret.

  • Tegn en “vei til Damaskus” på tavlen. Be barna lese Apostlenes gjerninger 9:6, 11, 18, 20-22 for å finne ut hva Saulus gjorde for å omvende seg og komme til Kristus, og skriv disse handlingene langs veien. Hva kan vi lære av Saulus om hvordan vi kan bli mer lik Kristus?

  • Be barna tegne sin favorittdel av beretningen om Saulus’ omvendelse til evangeliet og dele tegningen sin med klassen.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å fortelle familien sin om sin favorittaktivitet fra leksjonen i dag og hva den lærte dem.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp barna å lære av Skriftene. Små barn kan kanskje ikke lese så mye, men du kan allikevel engasjere dem i å lære fra Skriftene. Du kan for eksempel lese et skriftsted og be dem reise seg eller rekke opp hånden når de hører et bestemt ord eller utsagn som du ønsker å fokusere på (se Undervisning på Frelserens måte, 20).