Kom, følg med meg
15.-21. juli. Apostlenes gjerninger 10-15 ‘Guds ord hadde framgang’


“15.-21. juli. Apostlenes gjerninger 10-15: ‘Guds ord hadde framgang’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“15.-21. juli. Apostlenes gjerninger 10-15”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Kornelius snakker med Peter

15.-21. juli

Apostlenes gjerninger 10-15

“Guds ord hadde framgang”

Les Apostlenes gjerninger 10-15 nøye, og gi Ånden tid til å gi deg tilskyndelser i form av tanker og følelser. Hva er det for deg å lære i disse kapitlene?

Skriv ned dine inntrykk

Under sitt jordiske virke, utfordret ofte Jesu Kristi læresetninger folkets inngrodde tradisjoner og trosoppfatninger, og dette stoppet ikke etter hans himmelfart – han fortsatte tross alt å lede sin kirke ved åpenbaring. For eksempel, da Jesus levde forkynte disiplene hans evangelium bare til jøder. Men like etter at Frelseren døde og Peter ble Kirkens profet, åpenbarte Kristus til Peter at tiden var inne til at evangeliet skulle bli forkynt til ikke-jøder. Tanken å dele evangeliet med hedningene synes ikke overraskende i dag, så hva er lærdommen i denne beretningen for oss? Kanskje én lærdom er at endringer i prinsipper og fremgangsmåter – både i den fordums og den moderne Kirke – kommer ved åpenbaring fra Herren til hans utvalgte ledere (Amos 3:7; L&p 1:38). Vedvarende åpenbaring er et grunnleggende kjennetegn på Jesu Kristi sanne og levende kirke. Som Peter, må vi være villige til å godta vedvarende åpenbaring og leve “av hvert Guds ord” (Lukas 4:4), inkludert “alt [Han] har åpenbart, alt som han nå åpenbarer” og de “mange store og viktige ting” Han vil fortsette å åpenbare “angående Guds rike” (Trosartiklene 1:9).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Apostlenes gjerninger 10

“Gud [gjør ikke] forskjell på folk.”

I generasjoner hadde jødene trodd at det å være av “Abrahams ætt”, eller bokstavelig talt en etterkommer av Abraham, betydde at en person var tatt imot (utvalgt) av Gud (se Lukas 3:8). Alle andre var betraktet som en “uren” hedning som ikke var tatt imot av Gud. I Apostlenes gjerninger 10, hva lærte Herren Peter om hvem han “[tar imot]”? (Apostlenes gjerninger 10:35). Hvilke tegn finner du i dette kapittelet på at Kornelius levde et rettskaffent liv som var antakelig for Herren? Hvorfor er det viktig å vite at “Gud ikke gjør forskjell på folk” (vers 34), som betyr at alle kan få evangeliets velsignelser dersom de etterlever evangeliet? (se 1 Nephi 17:35).

I likhet med jødene som så ned på dem som ikke var av Abrahams ætt, hender det at du tar deg selv i å gjøre uvennlige eller uinformerte antagelser om noen som er annerledes enn deg? Hvordan kan vi overvinne denne tendensen? Det kan være interessant å prøve en enkel aktivitet i løpet de neste dagene: Når du omgås andre, prøv å tenk for deg selv, “Denne personen er et Guds barn.” Når du gjør dette, hvilke endringer legger du merke til angående måten du tenker og omgås andre på?

Se også Todd Christofferson, “Da blir dere i min kjærlighet”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 48-51; 1 Samuel 16:7).

Apostlenes gjerninger 10; 11:1-1815

Vår himmelske Fader lærer meg linje på linje gjennom åpenbaring.

Da Peter fikk det synet som står beskrevet i Apostlenes gjerninger 10, strevde han først med å forstå det og “var i villrede med seg selv om hva [det] skulle bety” (vers 17). Allikevel ga Herren Peter større forståelse da Peter søkte det. Mens du leser Apostlenes gjerninger 10, 11, og 15, legg merke til hvordan Peters forståelse av det synet han hadde fått ble større over tid. Hvordan har du søkt og fått større forståelse fra Gud når du har hatt spørsmål?

Apostlenes gjerninger 10, 11, og 15 gjenforteller tilfeller der Herren ledet sine tjenere gjennom åpenbaring. Det kan være til hjelp å skrive ned det du finner angående åpenbaring mens du leser disse kapitlene. Hvordan taler Ånden til deg?

Se også Ronald A. Rasband, “La oss ledes av Guds ånd”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 93-96).

Apostlenes gjerninger 11:26

Jeg er en kristen fordi jeg tror på og følger Jesus Kristus.

Hva er spesielt med en person som kalles en kristen? (Se Apostlenes gjerninger 11:26). Hva betyr det for deg å være kjent som en kristen eller å påta deg Jesu Kristi navn? (Se L&p 20:77). Overvei det spesielle med navn. For eksempel, hva betyr etternavnet ditt for deg? Hvorfor er Kirkens navn i dag viktig? (Se L&p 115:4).

Se også Mosiah 5:7-15; Alma 46:13-15; 3 Nephi 27:3-8; M. Russell Ballard, “Et navns betydning”, Ensign eller Liahona, nov. 2011, 79-82.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Mens du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Apostlenes gjerninger 10:17, 20

Har vi noen gang hatt åndelige opplevelser og senere tvilt på det vi følte eller lærte? Hvilket råd kan vi gi hverandre som kan hjelpe oss å overvinne vår tvil? (Se Ronald A. Rasband, “Så du ikke glemmer”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 113-15.)

Apostlenes gjerninger 12:1-17

Da Peter ble kastet i fengsel, samlet medlemmer av Kirken seg og ba for ham. Er det noen som din familie føler seg inspirert til å be for, slik som en leder i Kirken, eller en av deres nærmeste? Hva betyr “inderlig bønn”? (Apostlenes gjerninger 12:5).

Bilde
Peter utfridd fra fengsel

Peter utfridd fra fengsel, av A. L. Noakes

Apostlenes gjerninger 14

Mens dere leser dette kapittelet sammen, kan noen familiemedlemmer merke seg velsignelser disiplene og Kirken fikk, mens andre familiemedlemmer kan merke seg motgang og prøvelser disiplene opplevde. Hvorfor tillater Gud at det skjer vanskelige ting med rettferdige mennesker?

Apostlenes gjerninger 15:1-21

Disse versene beskriver en uenighet i Kirken angående om hedninge-konvertitter (ikke-jøder) måtte omskjæres som et tegn på deres pakt. Uenigheten ble løst etter at apostlene hadde møtt sammen for å overveie emnet og deretter mottatt et inspirert svar. Dette kan også være en fin anledning til å lære familien at det samme mønsteret gjelder i dag. Som familie, velg et spørsmål om evangeliet som dere ønsker å finne svar på sammen. Se sammen etter innsikt i Skriftene og i læresetningene til profeter og apostler i vår tid. (Emneregisteret i konferanseutgavene av Kirkens tidsskrifter kan være til hjelp.)

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Lag en tegning. Bilder kan hjelpe familien å visualisere læresetninger og historier fra Skriftene. Dere kan lese noen vers og deretter la familiemedlemmene få tid til å tegne noe som omhandler det dere har lest. Familiemedlemmene kan for eksempel ha glede av å lage tegninger av Peters syn i Apostlenes gjerninger 10.

Bilde
Kornelius og Peter

Høvedsmannen Kornelius’ mirakuløse syn og reise for å møte Peter viser at “Gud gjør ikke forskjell på folk” (Apostlenes gjerninger 10:34).