Kom, følg med meg
10.-16. juni. Matteus 26; Markus 14; Lukas 22; Johannes 18: ‘Ikke som jeg vil, bare som du vil’


“10.-16. juni. Matteus 26; Markus 14; Lukas 22; Johannes 18: ‘Ikke som jeg vil, bare som du vil’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“10.-16. juni. Matteus 26; Markus 14; Lukas 22; Johannes 18”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Det siste måltid

And It Was Night, av Benjamin McPherson

10.-16. juni

Matteus 26; Markus 14; Lukas 22; Johannes 18

“Ikke som jeg vil, bare som du vil”

Mens du leser Matteus 26; Markus 14; Lukas 22 og Johannes 18, kan du se etter prinsipper du føler barna trenger å forstå.

Skriv ned tilskyndelsene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Vis bilder av hendelser i disse kapitlene, som for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 54, 55 og 56, og be barna fortelle hva som foregår på bildene.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Markus 14:22-25; Lukas 22:19-20

Nadverden hjelper meg å tenke på Jesus.

Hjelp barna å forstå at deltagelse i nadverden er en anledning til å tenke på Jesus.

Mulige aktiviteter

  • Gi et sammendrag av beretningen om da Jesus innførte nadverden. Du kan gjerne bruke “Kapittel 49: Den første nadverd”, Historier fra Det nye testamente, 124-26. Hjelp barna å forstå at vi minnes Jesus under nadverden.

  • Spør barna om de vet hva nadverdens brød og vann symboliserer. Forklar at disse symbolene hjelper oss å huske at Jesus døde for oss og sto opp fra de døde. Vis en brødbit og et vannbeger mens du hjelper barna å lære utenat ordene “til minne om [ham]” (Lukas 22:19).

  • Be barna lukke øynene og tenke på noen de er glad i, og be dem så fortelle deg om vedkommende. Be dem lukke øynene igjen, tenke på Frelseren og så fortelle hva de vet om ham. Oppfordre dem til å tenke på Jesus under nadverden hver uke.

  • Be barna vise hva de kan gjøre for å minnes Jesus og være ærbødige under nadverden.

  • Hjelp barna å bruke heftet som beskrives på denne ukens aktivitetsside. Foreslå at de bruker den som hjelp til å tenke på Jesus under nadverden.

  • Hjelp barna å granske noen av Kirkens tidsskrifter for å finne bilder av Jesus og lage en collage de kan se på under nadverdsmøtet.

Matteus 26:36-46

Jesus led for meg fordi han elsker meg.

Overvei hvordan du kan hjelpe barna å føle Jesu kjærlighet til dem når dere snakker om beretningen om hans lidelse i Getsemane.

Mulige aktiviteter

  • Be barna tenke på en gang da de følte seg triste eller såret. Hvis det passer, kan du be noen barn fortelle om dette. Vis bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Forklar at Jesus, på en måte som vi ikke fullt ut forstår, følte all smerte og sorg som alle noensinne har følt. Dette betyr at han kan hjelpe oss å føle oss bedre når vi er triste, såret eller opprørt.

  • Syng “Min Frelsers kjærlighet”, Barnas sangbok, 42-43, sammen med barna. Be dem fortelle hvordan de har følt Jesu kjærlighet.

Bilde
Kristus ber i Getsemane

Christ Praying in the Garden of Gethsemane, av Hermann Clementz

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Markus 14:22-24

Nadverden hjelper meg å minnes Jesus Kristus og hans offer for meg.

Hvordan kan du hjelpe andre å ha en meningsfylt opplevelse av nadverden?

Mulige aktiviteter

  • Be barna bytte på å lese versene i Markus 14:22-24 (se også Joseph Smiths oversettelse, Markus 14:20-24 [i Veiledning til Skriftene]) og Lære og pakter 20:75–79. Hvilke ord og tanker er like i de to skriftstedene?

  • Spør barna hva de gjør for å tenke på Jesus under nadverden. Hjelp dem å finne skriftsteder eller uttrykk fra nadverdssalmer som de kan lese under nadverden, og så skrive dem på et kort som barna kan se på neste gang de tar del i nadverden. Syng noen av disse sangene sammen med barna (se Salmer, nr. 96-113).

  • Skriv viktige ord og uttrykk fra nadverdsbønnene på tavlen, og hjelp barna å lære dem utenat. Hva betyr disse ordene og uttrykkene? Hvorfor er vi takknemlige for at vi kan fornye våre dåpspakter hver uke?

  • Be en bærer av Det aronske prestedømme om å fortelle barna om sin erfaring med å forberede, velsigne eller dele ut nadverden. Hva hjelper ham å forberede seg til å gjøre dette? Hvordan føler han seg når han gjør det? Hvordan minner brødet og vannet ham om Frelseren?

  • Be barn som har blitt døpt, fortelle hva de husker om dåpen sin. Hva følte de? Hvilke pakter inngikk de? (se Mosiah 18:8-10). Fortell dem at hver uke når vi tar del i nadverden, kan det være som å bli døpt på ny – vi kan få tilgivelse for våre synder, og vi fornyer våre pakter.

Matteus 26:36-42

I Getsemane påtok Jesus Kristus seg min synd og smerte.

Kunnskap om hva Jesus gjorde for oss i Getsemane, kan hjelpe barna å omvende seg fra sine synder og vende seg til Frelseren når de opplever store prøvelser.

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Matteus 26:36-42 for å se etter ord eller uttrykk som beskriver hva Jesus følte i Getsemane. Hva opplevde Jesus som førte til at han følte det slik? Gi barna anledning til å uttrykke sine følelser om Jesus og hans offer for oss.

  • Be barna fortelle om en gang da de var lei seg eller hadde det vondt. Spør dem om de kjenner noen som har følt det samme. Forklar at i Getsemane følte Jesus all den smerte og sorg som alle noensinne har følt. Han gjorde dette slik at han kunne trøste oss når vi trenger det (se Alma 7:11-12).

  • Gi et barn en pinne som er lengre enn bredden på døråpningen i klasserommet, og be ham eller henne om å holde den vannrett og prøve å gå gjennom døren. Forklar at pinnen symboliserer våre synder, som hindrer oss i å komme inn i Guds rike. Fjern pinnen for å vise at Jesus påtok seg våre synder slik at vi kan bli tilgitt når vi omvender oss.

Lukas 22:39-44

Jeg kan følge Jesu eksempel ved å være lydig mot vår himmelske Fader.

Jesus viste lydighet til Faderen da han sa: “La ikke min vilje skje, bare din” (Lukas 22:42). Hvordan kan du hjelpe barna å lære av Jesu eksempel?

Mulige aktiviteter

  • Lær uttrykket “La ikke min vilje skje, bare din” (Lukas 22:42) utenat sammen med barna, og snakk om hva det betyr. Hva kan vi gjøre for å adlyde vår himmelske Faders vilje?

  • Hjelp barna å nevne noen bud som de har adlydt. Spør: Hvilke velsignelser mottok dere ved å være lydige mot vår himmelske Fader, selv om det var vanskelig? Be dem dele sine erfaringer og vitnesbyrd.

Lukas 22:41-43

Jeg kan få hjelp når jeg ber.

Da Jesus ba i Getsemane, kom en engel for å styrke ham. Forstår barna du underviser, at også de kan be til vår himmelske Fader om styrke?

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna historien i Lukas 22:41-43 (kanskje ved hjelp av “Kapittel 51: Jesus lider i Getsemane”, Historier fra Det nye testamente, 129-32.) Forklar at da Jesus ba, sendte vår himmelske Fader en engel for å styrke ham. Hvem sender vår himmelske Fader for å styrke oss?

  • Vis bildet av engelen som trøster Kristus, i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og fortell om en opplevelse hvor du følte deg styrket av vår himmelske Fader.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til læring i hjemmet

Oppfordre barna til å dele med familien sin hva de vil gjøre under nadverden for å minnes Jesus.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bær vitnesbyrd for klassen. Et vitnesbyrd kan være så enkelt som “Jeg vet at vår himmelske Fader elsker hver enkelt av dere” eller “Jeg får en god følelse inni meg når jeg lærer om Jesus Kristus.”

Bilde
aktivitetsside: nadverden