Kom, følg med meg
10.-16. juni. Matteus 26; Markus 14; Lukas 22; Johannes 18: ‘Ikke som jeg vil, bare som du vil’


“10.-16. juni. Matteus 26; Markus 14; Lukas 22; Johannes 18: ‘Ikke som jeg vil, bare som du vil’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“10.-16. juni. Matteus 26; Markus 14; Lukas 22; Johannes 18”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Det siste måltid

And It Was Night, av Benjamin McPherson

10.-16. juni.

Matteus 26; Markus 14; Lukas 22; Johannes 18

“Ikke som jeg vil, bare som du vil”

Når du leser om hendelsene som er beskrevet i Matteus 26; Markus 14; Lukas 22; og Johannes 18, kan du legge merke til alle inntrykk du får, spesielt tilskyndelser til å gjøre forandringer i livet ditt.

Skriv ned dine tilskyndelser

Det var bare tre jordiske vitner til Jesu Kristi lidelse i Getsemane have – og de sov gjennom det meste av den. I hagen, og senere på korset, tok Jesus på seg syndene, smertene og lidelsene til alle som noen gang har levd, selv om nesten ingen av dem som var i live på den tiden var klar over hva som skjedde. Men det er slik at evighetens viktige begivenheter ofte finner sted uten særlig verdslig oppmerksomhet. Gud Faderen var imidlertid oppmerksom. Han hørte bønnen til sin trofaste sønn: “Far, om du vil, så la denne kalk gå meg forbi! Men la ikke min vilje skje, bare din. Da viste en engel fra himmelen seg for ham og styrket ham” (Lukas 22:42-43). Selv om vi ikke var fysisk tilstede for å bevitne denne handlingen av uselviskhet og underkastelse, kan vi alle på en måte være vitner til Jesu Kristi forsoning. Hver gang vi omvender oss og får tilgivelse for våre synder, og hver gang vi føler Frelserens styrkende kraft, kan vi vitne om det som skjedde i Getsemane have.

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 26:17-30; Markus 14:12-26; Lukas 22:7-39

Nadverden er en mulighet til å minnes Frelseren.

Hva gjør du for å minnes mennesker som har vært viktige i ditt liv? Da Frelseren innstiftet nadverden for disiplene, sa han, “Gjør dette til minne om meg” (Lukas 22:19; se også 3 Nephi 18:7). Hvordan hjelper brødet, vannet og andre deler av denne ordinansen deg til å minnes ham og hans lidelse? Grunn på dette spørsmålet når du leser om den første nadverdenen. Legg også merke til revisjonen som finnes i Joseph Smiths oversettelse (se Veiledning til Skriftene).

Bruk litt tid til å grunne på den opplevelsen du har under nadverden hver uke. Hva kan du gjøre for at den skal bli mer meningsfylt? Du kan kanskje skrive ned noen ting du føler deg inspirert til å minnes om Frelseren – hans læresetninger, hans gjerninger utført i kjærlighet, ganger der du har følt deg spesielt nær ham, eller de synder og smerter han påtok seg på dine vegne.

Se også 3 Nephi 18:1-13; Lære og pakter 20:76-79.

Matteus 26:36-46; Markus 14:32-42; Lukas 22:40-46

Frelseren led for meg i Getsemane.

President Russell M. Nelson innbød oss til å “[investere] tid i å lære om Frelseren og hans sonoffer” (“Vi kan bringe Jesu Kristi kraft inn i vårt liv”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 40).

Overvei hva du vil gjøre for å ta imot president Nelsons innbydelse. Du kan kanskje begynne med å i bønn grunne på Frelserens lidelse i Getsemane, som beskrevet i disse versene, og skrive ned tilskyndelser og spørsmål som kommer til ditt sinn.

For å få et enda dypere studium av Frelseren og hans forsoning, kan du prøve å granske andre skriftsteder for svar på spørsmål som disse:

Når du lærer om det som skjedde i Getsemane, kan det være interessant å vite at Getsemane var en hage med oliventrær. Der var også en olivenpresse som ble brukt til å knuse oliven og presse ut olje som ble brukt til både lys og mat så vel som helbredelse (se Lukas 10:34). Prosessen med å bruke en tung vekt til å presse ut olivenolje kan symbolisere den vekt av synd og smerte som Frelseren bar for oss (se D. Todd Christofferson, “Da blir dere i min kjærlighet”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 50-51).

Markus 14:27-31, 66-72; Lukas 22:31-32

Omvendelse er en pågående prosess.

Tenk på de opplevelsene Peter hadde hatt med Frelseren – de mirakler han hadde vært vitne til og den lære han hadde lært. Hvorfor ville da Frelseren si til Peter, “Når du en gang omvender deg, så styrk dine brødre”? (Lukas 22:32; uthevelse tilføyd). Hva sa eldste David A. Bednar om hva som er forskjellen mellom å ha et vitnesbyrd og det å være fullstendig omvendt? (se “Omvendt til Herren”, Ensign eller Liahona, nov. 2012, 106-9). Når du leser om Peters opplevelser i Markus 14:27-31, 66-72, tenk på din egen omvendelse. Hvilke lærdommer kan du få fra Peter? Når du fortsetter å lese Det nye testamente, hvilke tegn finner du på Peters omvendelse og hans innsats for å styrke andre? Hvilken virkning hadde det å motta Den hellige ånds gave på hans omvendelse? (se Johannes 15:26-27; Apostlenes gjerninger 1:8; 2:1-4).

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du fortsetter å lese om den siste uken av Frelserens liv sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Matteus 26:17-30; Markus 14:12-26; Lukas 22:7-39

Hvordan er familiens opplevelse under nadverden hver uke? Det å lese om den første nadverden kan føre til en drøftelse om betydningen av nadverden og måter familiemedlemmene kan gjøre sin tilbedelse mer meningsfylt på. Overvei å vise bildet Utdeling av nadverden (Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 108) og snakke om hva dere kan gjøre før, under og etter nadverden.

Lukas 22:40-46

Når familien leser disse versene, kan de dele det de har lært da de studerte skriftstedene som er foreslått i delen for personlige skriftstudium “Frelseren led for meg i Getsemane.”

Lukas 22:50-51

Hva lærer vi om Jesus av denne hendelsen?

Bilde
Kristus helbreder tjenerens øre

Suffer Ye Thus Far, av Walter Rane

Matteus 26:36-46; Markus 14:32-42; Lukas 22:40-46

Hva lærer vi av Frelserens ord i disse versene?

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Studer siste-dagers profeter og apostlers ord. Les hva siste-dagers profeter og apostler har undervist om de sannheter du finner i Skriftene. Du kan for eksempel, i det nyeste generalkonferansenummeret av Ensign eller Liahona, lete i emneregisteret etter “Forsoning” (se Undervisning på Frelserens måte, 21).

Bilde
Kristus i Getsemane

Not My Will, but Thine, av Walter Rane