Kom, følg med meg
27. mai-2. juni. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12-13; Lukas 21: ‘Menneskesønnen skal komme’


“27. mai-2. juni. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12-13; Lukas 21: ‘Menneskesønnen skal komme’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“27. mai-2. juni. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12-13; Lukas 21”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Det annet komme

The Second Coming, av Harry Anderson

27. mai-2. juni

Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12-13; Lukas 21

“Menneskesønnen skal komme”

Når du leser Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12-13; og Lukas 21, kan du gjerne spørre, “Hvilke budskap har disse kapitlene til meg? til familien min? til kallet mitt?”

Skriv ned dine tilskyndelser

Jesu disipler må ha funnet hans profeti oppsiktsvekkende: det mektige templet i Jerusalem, det åndelige og kulturelle senteret til det jødiske folk, ville bli så grundig tilintetgjort at “det skal ikke bli sten tilbake på sten som ikke skal bli brutt ned”. Selvfølgelig ville disiplene vite mer. “Når skal disse ting skje?” spurte de. “Og hva er tegnet på ditt komme?” (Joseph Smith – Matteus 1:2-4). Frelserens svar åpenbarte at den store ødeleggelsen som skulle komme over Jerusalem – en profeti som ble oppfylt i år 70 e.Kr. – ville bli relativt liten sammenlignet med tegnene på hans komme i de siste dager. Ting som til og med syntes mer stabile enn templet i Jerusalem vil vise seg å være midlertidige – solen, månen, stjernene, nasjonene og havet. Til og med “himmelens krefter skal rokkes” (Joseph Smith – Matteus 1:33). Hvis vi er åndelige oppmerksomme, kan dette opprøret lære oss å sette vår lit til noe som virkelig er varig. Som Jesus lovet, “Selv om de dager vil komme da himmel og jord skal forgå, skal likevel ikke mine ord forgå… Og den som skatter mitt ord, skal ikke bli bedratt” (Joseph Smith – Matteus 1:35, 37).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Joseph Smith – Matteus

Hva er Joseph Smith – Matteus?

Joseph Smith – Matteus, som finnes i Den kostelige perle, er et utdrag fra Joseph Smiths oversettelse av Bibelen. Det inneholder en revisjon av det siste verset av Matteus 23 og hele Matteus 24 (se Veiledning til Skriftene, “Joseph Smiths oversettelse”). Joseph Smiths inspirerte revisjon gjenopprettet dyrebare sannheter som hadde gått tapt. Vers 12-21 av Joseph Smith – Matteus viser til ødeleggelsen av Jerusalem i fordums tid; vers 21-55 inneholder profetier om de siste dager.

Joseph Smith – Matteus 1:21–37; Markus 13:21-37; Lukas 21:25-38

Profetier om Frelserens annet komme kan hjelpe meg å møte fremtiden med tro.

Det kan være urovekkende å lese om hendelsene som leder frem til Jesu Kristi annet komme. Men da Jesus profeterte om disse hendelsene, sa han til disiplene at de “ikke [skulle] la seg skremme” (Joseph Smith – Matteus 1:23). Hvordan kan du “ikke la [deg] skremme” når du hører om jordskjelv, kriger, bedrag og hungersnød? Tenk på dette spørsmålet når du leser disse versene. Marker eller skriv ned alle betryggende råd du finner.

Se også Lære og pakter 29:14-21; 38:30; 45:16-52; 88:86-94.

Joseph Smith–Matteus 1:26-27, 38-55; Matteus 25:1-13; Lukas 21:29-36

Jeg må alltid være rede til Frelserens annet komme.

Gud har ikke åpenbart “dagen eller timen” når menneskesønnen kommer (Matteus 25:13). Men han vil ikke at dagen skal komme “uventet” over oss (Lukas 21:34), så han har gitt oss råd om hvordan vi kan forberede oss.

Når du leser disse versene, kan du identifisere lignelsene og andre sammenligninger som Frelseren brukte for å undervise oss om å alltid være forberedt til hans annet komme. Hva kan du lære av dem? Hva blir du inspirert til å gjøre?

Matteus 25:14-30

Vår himmelske Fader forventer at jeg skal bruke hans gaver klokt.

På Frelserens tid, viste en “talent” til penger. Men Herrens lignelser om talentene kan lære oss om hvordan han vil at vi skal bruke de velsignelser han har gitt oss. Herren forventer at vi skal forbedre det han har gitt oss. Når du leser denne lignelsen, kan du lage en liste over noen av de velsignelser og muligheter som vår himmelske Fader har gitt deg. Hva forventer han at du skal gjøre med disse velsignelsene? Hvordan kan du bruke disse gavene på en klokere måte? Hvordan har dine talenter blitt foredlet når du har tjent Herren?

Matteus 25:31-46

Når jeg tjener andre, tjener jeg Gud.

Dersom du noen gang har undret deg over hvordan Herren vil bedømme ditt liv, kan du lese lignelsen om fårene og geitene. Hva vil telle mest når du står foran Kristus?

Se også Mosiah 2:17.

Markus 12:18-27

Vil ekteskap fortsette etter oppstandelsen?

Vi lærer fra åpenbaring i vår tid at Jesu uttalelse “Når de ikke lenger er i verden, hverken tar de til ekte eller gis til ekte” viser til dem som ikke har inngått pakten om evig ekteskap (se L&p 132:15-16). Et evig ekteskap, der “en mann ekter en hustru… ved den nye og evige pakt”, vil vare “gjennom all evighet” hvis ektemannen og hustruen er trofaste mot sine pakter (L&p 132:19).

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Joseph Smith – Matteus

For å hjelpe familien å granske dette kapitlet, kan du be dem se etter Frelserens læresetninger om hvordan vi kan forberede oss til hans annet komme (se for eksempel, vers 22-23, 29-30, 37, 46-48). Hva kan familien gjøre for å følge dette rådet?

Joseph Smith – Matteus 1:22, 37

Hva vil det si å skatte Guds ord? Hvordan kan vi gjøre dette som familie? Hvordan vil dette hjelpe oss å unngå å bli bedratt?

Matteus 25:1-13

Du kan bruke bildet av de ti jomfruer som følger med denne oversikten for å drøfte Matteus 25:1-13. Hvilke detaljer ser familiemedlemmene i bildet og som er beskrevet i disse versene?

Vil familiemedlemmene ha glede av å gå på jakt i huset etter papir-dråper av olje som du har gjemt? Du kan feste dråper til gjenstander som representerer ting familiemedlemmene kan gjøre for å styrke sitt vitnesbyrd og være forberedt til det annet komme, som for eksempel Skriftene, klær de bruker i Kirken eller et bilde av templet.

Markus 12:38-44; Lukas 21:1-4

Hva kan familiemedlemmene lære av enkens eksempel? Hva underviste Frelseren disiplene om angående offer? Vis en bidragsseddel for tiendebetaling, og drøft familiens offergaver til Herren og hvordan disse offergavene hjelper til med oppbyggingen av Guds rike. Finnes det offergaver familien gir som ikke kan skrives opp på en bidragsseddel?

Bilde
Enkens skjerv

Widow’s Mite, av Sandra Rast

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Forbered omgivelsene dine. “Våre omgivelser kan ha stor innvirkning på vår evne til å lære og føle sannheten” (Undervis på Frelserens måte, 15). Prøv å finne et sted å sted å studere Skriftene, som vil innby Den hellige ånds innflytelse. Oppløftende musikk og bilder kan også innby Ånden.

Bilde
Ti jomfruer

Five of Them Were Wise, av Walter Rane