Kom, følg med meg
3.-9. juni. Johannes 13-17: ‘Bli i min kjærlighet’


“3.-9. juni. Johannes 13-17: ‘Bli i min kjærlighet’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“3.-9. juni. Johannes 13-17”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Det siste måltid

In Remembrance of Me, av Walter Rane

3.-9. juni

Johannes 13–17

“Bli i min kjærlighet”

Når du leser Frelserens læresetninger i Johannes 13-17, vil Den hellige ånd hjelpe deg med å identifisere budskap til deg. Skriv ned de tilskyndelsene du mottar.

Skriv ned dine tilskyndelser

Idag kaller vi det for “Det siste måltid”, men vi vet ikke om Jesu disipler helt forsto, da de samlet seg til den årlige påskehøytiden, at dette ville bli deres siste måltid sammen med Mesteren før hans død. Jesus derimot, “visste at hans time var kommet” (Johannes 13:1). Han skulle snart stå foran lidelsen i Getsemane, forræderiet og fornektelsen fra sine nærmeste venner, og den pinefulle døden på korset. Men selv med alt dette foran seg, var ikke Jesus fokusert på seg selv, men på å tjene sine disipler. Han tvettet ydmykt føttene deres. Han underviste dem om kjærlighet. Og han forsikret dem igjen om at han, på en måte, aldri ville forlate dem og at de aldri måtte forlate ham. Disiplene da og nå finner trøst i hans løfter: “Jeg skal ikke etterlate dere farløse” (Johannes 14:18). “Hvis dere holder mine bud, da blir dere i min kjærlighet” (Johannes 15:10).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Johannes 13-15

Jeg viser min kjærlighet til Jesus Kristus ved å holde hans bud om å elske.

Jesus hadde allerede undervist om at de to største budene har med kjærlighet å gjøre (se Matteus 22:34-40). I tråd med denne vektleggingen, var kjærlighet hovedtemaet i hans siste instruksjoner til sine apostler. Når du leser Johannes 13-15, kan du gjerne notere eller markere hver gang ordet elske blir brukt.

Du legger kanskje merke til at ordet bud gjentas ofte i sammenheng med ordet elske i disse kapitlene. Hva kan du lære om forholdet mellom kjærlighet og bud av Frelserens læresetninger? Hvilke andre ord finner du ofte gjentatt sammen med ordet elske i disse kapitlene? På bakgrunn av det du lærer, kan du overveie å skrive et kort sammendrag av Frelserens læresetninger om kjærlighet.

Se også D. Todd Christofferson, “Da blir dere i min kjærlighet”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 48-51.

Johannes 14-16

Den Hellige Ånd hjelper meg å oppfylle mitt formål som en Jesu Kristi disippel.

Jesus Kristus visste at han snart skulle forlate sine disipler, og han visste at de ville trenge åndelig støtte når han ble borte. For å hjelpe dem å forstå hvordan de ville få denne støtten, underviste han dem om Den hellige ånd. Hva lærer du om Den hellige ånds roller av Frelserens ord i følgende vers?

Hvorfor trengte disiplene denne slags hjelp fra Den hellige ånd? Hvordan har Den hellige ånd oppfylt disse rollene i ditt liv? Når du fortsetter å studere Det nye testamente, kan du se etter måter Den hellige ånd velsignet Jesu disipler på. Hvordan ville ditt liv bli annerledes hvis du innbød Den hellige ånd til å påvirke deg i sterkere grad?

Se også Mosiah 3:19; 5:1-3; 3 Nephi 27:20; Moroni 8:25-26; 10:5; Lære og pakter 11:12-14; Moses 6:61.

Johannes 15:1-8

Når jeg blir i Kristus, vil jeg frembringe god frukt.

Hva kan det bety å “bli i [Kristus]”? (Johannes 15:4). Hvilken “frukt” viser at du er festet til vintreet, som representerer Jesus Kristus?

Johannes 17

Jesus Kristus går i forbønn for sine disipler.

Jesu ord som er nedtegnet i Johannes 17 er kjent som Jesu yppersteprestelige bønn. I denne bønnen ber Jesus for sine apostler og “også for dem som ved deres ord kommer til å tro på [ham]” (Johannes 17:20). Det betyr at han ba for deg. Hva ba Jesus til Faderen om på vegne av deg og alle andre troende?

Denne bønnen inneholder også dyptgripende evige sannheter. Hvilke sannheter finner du mens du leser den?

Johannes 17:11, 21-23

Hvordan er Jesus Kristus og vår himmelske Fader ett?

I sin bønn i Johannes 17, fremhevet Jesus sin enhet med Faderen, men dette betyr ikke at han og Faderen er en og samme person. Da Frelseren ba om at hans disipler skulle være ett “likesom” – eller på samme måte som – han og hans Far er ett (Johannes 17:22), ba han ikke om at disiplene skulle bli én person. Hans ønske for dem var derimot at de skulle glede seg over den samme enhet som han hadde med Faderen – fullkommen enhet i hensikt, hjerte og sinn.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Johannes 13:1-17

Hva lærer vår familie av Frelserens eksempel i disse versene? På hvilke måter kan vi kan vi følge hans eksempel?

Johannes 13:34-35; 15:9-14

Mens dere drøfter Frelserens læresetninger om kjærlighet, overvei også disse ordene fra President Thomas S. Monson: “I dagens samfunn er det ingen steder hvor det er større behov for dette grunnfjellet av kjærlighet enn i hjemmet. Og ikke noe annet sted burde verden finne et bedre eksempel på dette grunnfjellet enn i de siste-dagers-helliges hjem, som har gjort kjærlighet til det sentrale i sitt familieliv… Kjærlighet er selve kjernen i evangeliet, den edleste av menneskesjelens egenskaper.(“Som jeg har elsket dere”, Ensign eller Liahona, feb. 2017, 4-5).

Familiemedlemmene kan ha glede av å lage tegninger eller skrive noe de liker ved hverandre på papirhjerter. De kan plassere disse hjertene rundt i huset som en påminnelse om å vise kjærlighet til hverandre.

Johannes 15:1-8

Det kan være morsomt å lese disse versene utendørs ved siden av et vintre, et tre eller en annen plante. Hvordan hjelper denne aktiviteten familiemedlemmene dine til å bedre forstå Frelserens læresetninger?

Bilde
druer på vintre

Jesus forkynte, “Jeg er vintreet, dere er grenene” (Johannes 15:5).

Johannes 15:17-27; 16:1-7

Hvorfor tror du at Jesus Kristus advarte sine disipler om forfølgelse? Hvordan blir Jesu Kristi disipler forfulgt idag? Hvordan kan Frelserens råd i disse versene hjelpe oss når vi møter forfølgelse?

Johannes 16:33

Hvordan har Kristus overvunnet verden? Hvordan har hans forsoning gitt oss fred og glede? (se også L&p 68:6.)

Johannes 17:21-23

Hvordan kan vår familie stå mer sammen som en, slik som Jesus Kristus og vår himmelske Fader er ett? Hvorfor ønsker Herren at vi skal være ett? (se også L&p 38:27.)

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk lyd-opptak. Når du underviser familien fra Skriftene, kan du overveie å lytte til lydopptak av Skriftene, som finnes på LDS.org eller Gospel Library-appen. Å lytte til Johannes 13-17 kan være spesielt mektig fordi disse kapitlene inneholder så mange av Frelserens ord.

Bilde
Jesus vasker apostlenes føtter

Master Servant, av Del Parson