Kom, følg med meg
24.-30. juni. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21: ‘Han er oppstått’


“24.-30. juni. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21: ‘Han er oppstått’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“24.-30. juni. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Jesus taler til Peter

Feed My Sheep, av Kamille Corry

24.-30. juni

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21

“Han er oppstått”

Les med en bønn i hjertet Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; og Johannes 20-21, og tenk over den glede du føler på grunn av Jesu Kristi oppstandelse. Grunn på hvordan du kan dele ditt vitnesbyrd om denne begivenheten med andre.

Skriv ned dine tilskyndelser

For mange av dem som så på, kan Jesus fra Nasarets død ha virket som en ironisk slutt på et bemerkelsesverdig liv. Var ikke dette mannen som oppvekket Lasarus fra de døde? Hadde ikke han motstått fariseernes morderiske trusler om og om igjen? Han hadde vist sin makt til å helbrede blindhet, spedalskhet og lammelser. Vinden og havet adlød ham. Og allikevel var han her, hengende på et kors mens han erklærte, “Det er fullbrakt” (Johannes 19:30). Det kan ha vært en oppriktig overraskelse i de hånende ordene “Andre har han frelst, seg selv kan han ikke frelse” (Matteus 27:42). Men vi vet at Jesu død ikke var slutten på historien. Vi vet at gravens stillhet var midlertidig og at Kristi frelsesverk akkurat hadde begynt. Han finnes ikke i dag “blant de døde” men blant de levende (Lukas 24:5). Hans læresetninger vil ikke bli bragt til taushet, for hans lojale disipler vil forkynne dem til “alle folkeslag”, idet de stoler på hans ord om at han vil “[være] med [dem] alle dager inntil verdens ende” (Matteus 28:19-20).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20

Fordi Jesus sto opp fra de døde, vil jeg også oppstå.

I disse skriftstedene vil du lese om en av de viktigste begivenheter i menneskehetens historie: Jesu Kristi oppstandelse. Når du leser kan du forestille deg at du er sammen med menneskene som var vitne til hendelsene rundt oppstandelsen. Hva kan disse vitnene ha følt? Hva føler du når du leser om Frelserens oppstandelse? Overvei hvordan det har påvirket deg – ditt syn på livet, ditt forhold til andre, din tro på Kristus, og din tro på andre av evangeliets sannheter.

Se også Veiledning til Skriftene, “Oppstandelse”.

Lukas 24:13-35

Vi kan innby Frelseren til å “bli hos oss”.

Opplevelsen til de to disiplene som var på reise og møtte den oppstandne Frelseren kan ha paralleller til din disippelens vei. Hvilken sammenheng ser du mellom denne beretningen og dine erfaringer som en Kristi tilhenger? Hvordan kan du vandre med ham i dag og innby ham til å “bli” litt lenger? (Lukas 24:29). Hvordan gjenkjenner du hans nærvær i ditt liv? På hvilke måter har Den hellige ånd vitnet om Jesu Kristi guddommelighet for deg?

Lukas 24:36-43; Johannes 20

Har Jesus Kristus et legeme?

Gjennom beretningene om da den oppstandne Herre viste seg for Maria Magdalena og hans senere samvær med sine disipler, lærer vi at Jesu oppstandelse var bokstavelig og fysisk. Med sitt oppstandne, herliggjort legeme vandret, snakket og spiste han sammen med sine tilhengere. Andre Skrifter vitner også om at Jesus Kristus har et legeme av kjøtt og ben: Filipperne 3:20-21; 3 Nephi 11:13-15; Lære og pakter 110:2-3; 130:1, 22.

Johannes 20:19-29

“Salige er de som ikke ser, og likevel tror.”

Det kan være vanskelig å tro at noe er sant uten å se et fysisk bevis. Du kan kanskje noen ganger føle som Tomas, som sa, “Dersom jeg ikke får se… vil jeg ikke tro” (Johannes 20:25). Som svar til dette sa Frelseren til Tomas, “Salige er de som ikke ser, og likevel tror” (Johannes 20:29). Hvordan har du blitt velsignet for å tro på åndelige ting som du ikke kunne se? Hva hjelper deg å ha tro på Frelseren selv når du ikke kan se ham? Hvilke andre sannheter tror du på selv uten fysiske bevis? Hvordan kan du fortsette å styrke din tro på “noe som ikke er sett, som er sant”? (Alma 32:21; se også Ether 12:6). Overvei å skrive ned i en dagbok opplevelser som har hjulpet deg å ha tro på Jesus Kristus, eller del dem med noen du kjenner.

Johannes 21:1-17

Frelseren innbyr meg til å fø hans får.

Det kan være interessant å sammenligne Frelserens samhandling med sine apostler i Johannes 21 til den første gangen har befalte dem å legge ned fiskegarnene sine, som det står skrevet om i Lukas 5:1-11. Hvilke likheter og forskjeller finner du? Hvilke innsikter om disippelskap finner du?

Overvei hvordan Frelserens ord til Peter i Johannes 21:15-17 kan gjelde deg. Er det noe som holder deg tilbake fra å yte tjeneste for Herrens får? Hva ville ditt svar være hvis Herren spurte deg, “Elsker du meg?” Grunn på hvordan du kan vise din kjærlighet til Herren.

Se også Jeffrey R. Holland, “Det første og største bud”, Ensign eller Liahona, nov. 2012, 83-85.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser ferdig evangeliene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Matteus 28:6

Hvorfor er ordene “Han er ikke her, han er oppstått” noen av de mest håpefulle og viktige ord som noen gang har blitt uttalt?

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21

Når familien din leser disse kapitlene, kan dere legge merke til de menneskene som samhandler med Jesus i hver beretning. For eksempel, en gang kan dere gjerne fokusere på dem som besøkte Frelserens grav. En annen gang kan dere studere nøye det apostlene eller disiplene gjorde på veien til Emmaus.

Bilde
Kristus med to disipler

Road to Emmaus, av Jon McNaughton

Matteus 28:16-20; Markus 16:14-20; Lukas 24:44-53

Drøft som familie det verk Kristus ba sine apostler om å utføre. Hvordan kan vi hjelpe til med å fullføre dette verket? Kan du fortelle om en gang du følte at “Herren virket med [deg]” og hjalp deg å gjennomføre hans hensikter? (Markus 16:20).

Johannes 21:15-17

Overvei å lese disse versene mens dere spiser sammen. Dette kan gi mer mening til Frelserens ord “fø mine får”. På bakgrunn av det Jesus underviste om sauer i Det nye testamente (se, for eksempel, Matteus 9:35-36; 10:5-6; 25:31-46; Lukas 15:4-7; Johannes 10:1-16), hvorfor er det å gi sauer mat et godt bilde på å gi næring og omsorg til Guds barn? Hva lærer denne sammenligningen om hva vår himmelske Fader og Jesus føler for oss?

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Bruk musikk til å innby Ånden og undervise i læren Å lytte til eller synge salmer som for eksempel “Jesus Kristus er oppstanden” eller “Jesus Krist oppstanden er”, Salmer, nr. 115, 117, kan innby Ånden og hjelpe deg å lære om Frelserens oppstandelse.

Bilde
Kristus viser seg for Maria ved graven i hagen

Woman, Why Weepest Thou? av Simon Dewey