Kom, følg med meg
3.-9. juni. Johannes 13-17: ‘Bli i min kjærlighet’


“3.-9. juni. Johannes 13-17: ‘Bli i min kjærlighet’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“3.-9. juni. Johannes 13-17”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Det siste måltid

In Remembrance of Me, av Walter Rane

3.-9. juni

Johannes 13-17

“Bli i min kjærlighet”

Be om å få vite behovene til barna du underviser, når du leser Johannes 13-17. Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier og denne oversikten kan hjelpe deg å forstå læren og gi deg ideer til å undervise barna i klassen din.

Skriv ned tilskyndelsene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

For å hjelpe barna å dele det de lærer hjemme, kan du sende rundt et papirhjerte og be hvert barn fortelle om noe han eller hun gjør for å vise kjærlighet til andre når det er hans eller hennes tur til å holde hjertet.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Johannes 13:1-17

Jesus vil at jeg skal tjene andre.

Historien om da Jesus vasket sine apostlers føtter er et eksempel på ydmyk tjeneste. Hvordan kan du inspirere barna til å følge Jesu eksempel?

Mulige aktiviteter

  • Bruk bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier som hjelp til å fortelle historien i Johannes 13:1-17. Be barna peke ut detaljer i historien som er på bildene.

  • Vis bilder av at Jesus tjener andre (se Kunst inspirert av evangeliet, bok eller Kirkens tidsskrifter for å finne forslag). La barna etter tur holde bildene mens du forteller historiene som er fremstilt (la dem hjelpe til med å fortelle historiene hvis de kan).

  • Spør barna hva de føler når noen hjelper dem. La barna tegne hvordan de kan følge Jesu eksempel ved å tjene noen.

Johannes 13:34-35; 14:15

Jeg kan vise min kjærlighet til Jesus Kristus ved å holde hans bud.

Hvordan kan du hjelpe barna å forstå at deres lydighet er et tegn på at de er glad i Jesus Kristus?

Mulige aktiviteter

  • Gi hvert barn et papirhjerte de kan pynte. Be dem holde opp hjertene sine hver gang de synger ordet “elske” i “Elsk hverandre og “Elsk du din neste”, Barnas sangbok, 39, 74.

  • Hjelp barna å lære utenat Johannes 14:15 ved å holde opp papirhjertene sine når de sier “Dersom dere elsker meg”, og et bilde av steintavler når de sier “da holder dere mine bud”.

  • Be barna bytte på å rollespille en vennlig handling de kan gjøre for å vise sin kjærlighet til Jesus. La de andre barna gjette hva de gjør.

  • Fullfør denne ukens aktivitetsside sammen med barna.

Johannes 14:26-27; 15:26; 16:13-14

Den hellige ånd hjelper meg å føle meg nærmere Jesus.

Selv om barna du underviser, ennå ikke har mottatt Den hellige ånds gave, kan de lære nå hvordan Den hellige ånds kraft virker i deres liv.

Mulige aktiviteter

  • Vis bildet Det siste måltid (Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 54). Forklar for barna at under det siste måltid underviste Jesus sine disipler om Den hellige ånd.

  • Be barna legge den ene hånden på hjertet og den andre på hodet. Slå opp Lære og pakter 8:2, og forklar at Den hellige ånd kan tale til oss “i [vårt] sinn og i [vårt] hjerte”, eller gjennom våre tanker og følelser.

  • Slå av lyset, og hold opp et bilde. Lys så på bildet med en lommelykt. Spør barna hvordan lommelykten er som Den hellige ånd.

  • Syng “Den hellige ånd”, Barnas sangbok, 56, sammen med barna med en “mild”, lav røst. Be dem lytte etter ting Den hellige ånd gjør.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Johannes 13:34-35; 14:15; 15:10-14

Jeg kan vise min kjærlighet til Jesus Kristus ved å holde hans bud.

Mens du leser disse skriftstedene i ditt personlige studium, kan du tenke på barna du underviser. Hvordan vil de bli velsignet når de forstår at deres lydighet er et tegn på deres kjærlighet til Frelseren?

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å lære utenat Johannes 13:34-35. En måte å gjøre dette på er å synge “Elsk du din neste”, Barnas sangbok,74, og hjelpe barna å lære bevegelser som passer til den.

  • Be barna skrive på tavlen hvordan Jesus har vist at han elsker oss. Du kan vise bilder av Frelserens liv for å hjelpe dem (for å få ideer, se i Kunst inspirert av evangeliet, bok). Hvordan kan vi vise kjærlighet til andre slik han gjorde? Be hvert barn reise seg og si én måte han eller hun vil “elske hverandre” på (Johannes 13:34).

  • Be et barn lese Johannes 14:15. La barna bytte på å tegne noe som forestiller at noen holder et bud, mens de andre barna gjetter hva han eller hun tegner. Du finner eksempler på bud i Til styrke for ungdom. Hvordan viser det å holde disse budene Frelseren at vi elsker ham?

Johannes 14:26; 15:26; 16:13

Den hellige ånd veileder, trøster og vitner om sannheten.

Nå som mange av barna har mottatt Den hellige ånds gave, hvordan kan du hjelpe dem å forstå Den hellige ånds oppgaver bedre?

Mulige aktiviteter

  • Gi barna følgende vers å lese to og to sammen: Johannes 14:26; 15:26 og 16:13. Be dem finne ord som lærer dem om hva Den hellige ånd gjør. Skriv ordene på tavlen.

  • Fortell om en erfaring da Den hellige ånd veiledet deg, trøstet deg, advarte deg eller vitnet for deg om sannheten. Oppfordre barna til å fortelle om erfaringer de har hatt med Den hellige ånd. Hvordan gjenkjente de Den hellige ånds innflytelse?

  • Be hvert barn tegne ansiktet sitt på en papirpose. Lys med en lommelykt inn i posene for å symbolisere Den hellige ånd. Legg så ting i posene som blokkerer lyset, for eksempel et skjerf eller papirlommetørklær, for å undervise at våre gale valg kan begrense Den hellige ånds innflytelse i vårt liv. La barna fjerne skjerfet eller papirlommetørklærne fra posene sine for å symbolisere omvendelse.

Johannes 15:1-8; 17:3

Vår himmelske Fader og Jesus vil at jeg skal kjenne dem.

Du vil gi barna evige velsignelser ved å hjelpe dem å bli kjent med vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Mulige aktiviteter

  • Vis en plante mens barna bytter på å lese vers i Johannes 15:1-8. Hvordan er Jesus som et vintre? Hvordan er vi som grener? Hva kan vi gjøre for å holde oss nær til Frelseren?

  • Les Johannes 17:3 høyt. Spør barna hva de gjør for å kjenne vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Fortell hvordan du lærer dem å kjenne.

Bilde
Jesus med en gutt på fanget

Kristus sa: “Bli i meg” (Johannes 15:4).

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til læring i hjemmet

Oppfordre barna til å spørre et familiemedlem hva de kan gjøre for å hjelpe ham eller henne. I løpet av neste ukes leksjon gir du så barna tid til å fortelle hva de gjorde.

Vi kan forbedre vår undervisning

Tilpass aktivitetene. Hvis du underviser yngre barn, kan du finne flere forslag som du kan tilpasse til din klasse i det som står i denne oversikten for eldre barn. På lignende måte kan aktiviteter for de yngre barna tilpasses for å undervise eldre barn.

Bilde
aktivitetsside: hold budene