Kom, følg med meg
27. mai - 2. juni. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12-13; Lukas 21: ‘Menneskesønnen skal komme’


“27. mai - 2. juni. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12-13; Lukas 21: ‘Menneskesønnen skal komme’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“27. mai - 2. juni. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12-13; Lukas 21”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Det annet komme

The Second Coming, av Harry Anderson

27. mai - 2. juni

Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12-13; Lukas 21

“Menneskesønnen skal komme”

Grunn på hva barna du underviser trenger å lære om Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12-13 og Lukas 21. Du kan gjerne tilpasse forslagene for eldre barn i denne oversikten til yngre barn, og omvendt.

Skriv ned tilskyndelsene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Vis et bilde med tilknytning til en av historiene i denne ukens lesning (for eksempel bildet av de ti jomfruer fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Be barna fortelle hva de vet om historien.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Joseph Smith – Matteus 1:31

Før Jesus kommer igjen, vil evangeliet bli forkynt i hele verden.

Jesus sa at før han kommer igjen, vil evangeliet bli forkynt i hele verden. Barna kan bidra til å oppfylle denne profetien ved å dele evangeliet med andre.

Mulige aktiviteter

  • Vis et kart, en globus eller et bilde av jorden (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 3), og hjelp barna å si: “Dette evangelium… skal forkynnes i hele verden” (Joseph Smith – Matteus 1:31). Hvorfor ønsker Gud at alle hans barn skal høre hans evangelium?

  • Be barna marsjere på stedet mens dere sammen synger “Mitt ønske er å være misjonær” og “Vi er kalt”, Barnas sangbok, 90, 94-95. Be heltidsmisjonærer eller nylig hjemvendte misjonærer om å fortelle om sine erfaringer med å dele evangeliet og hjelpe barna å tenke over hvordan de kan dele evangeliet med andre.

Bilde
jorden fra rommet

Foto gjengitt med tillatelse fra NASA Johnson Space Center

Matteus 25:14-30

Jeg kan bruke gavene Gud har gitt meg.

Små barn oppdager sine gaver og evner. Hjelp dem å forstå at disse gavene og evnene kommer fra vår himmelske Fader.

Mulige aktiviteter

  • Ta med noen mynter til å bruke mens du forteller lignelsen om talentene, som finnes i Matteus 25:14-30. Du kan gjerne be tre barn om å være de tre tjenerne. Forklar at på Jesu tid var talenter penger, men i dag betyr talenter våre anlegg og evner.

  • Be barna fortelle hvordan foreldre, søsken, lærere eller venner har hjulpet dem. Hvilke evner har disse personene som hjelper dem å tjene andre?

  • Skriv en liten lapp til barna som forteller dem om talenter eller evner du ser i dem. Pakk hver lapp som en gave, og be barna åpne “gavene” sine. Oppfordre dem til å utvikle talentene sine og bruke dem til å tjene andre.

Matteus 25:31-46

Jesus vil at jeg skal tjene andre.

Vi tjener vår himmelske Fader og Jesus Kristus ved å tjene menneskene rundt oss. Også små barn kan tjene andre.

Mulige aktiviteter

  • Gi et sammendrag av lignelsen i Matteus 25:34-46. Hjelp barna å forstå at når vi tjener andre, tjener vi Jesus.

  • Hold opp et bilde av et barn i klassen din med et bilde av Jesus gjemt bak det. Hva kan vi gjøre for å tjene dette barnet? Fjern bildet av barnet, og forklar at når vi tjener hverandre, tjener vi Jesus.

  • Be barna tegne seg selv som tjener andre på de måtene Frelseren beskriver i Matteus 25:35-36. Be de andre barna gjette hva de tegner.

  • Be barna fortelle om tilfeller da noen har utført Kristus-lignende tjeneste for dem eller deres familie.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Joseph Smith – Matteus 1:31

Før Jesus kommer igjen, vil evangeliet bli forkynt i hele verden.

Barna du underviser, kan bidra til å forkynne evangeliet i hele verden før Frelserens annet komme.

Mulige aktiviteter

  • Be barna fortelle om velsignelser de har mottatt, eller vil motta, fordi de er medlem av Kristi kirke. Les Joseph Smith – Matteus 1:31 sammen, og spør barna hvordan evangeliet vil velsigne Guds barn over hele verden.

  • Vis barna et verdenskart eller et Norgeskart, og hjelp dem å finne noen steder hvor et familiemedlem eller en venn har forkynt evangeliet på misjon.

  • Be noen barn komme forberedt på å fortelle hvordan deres familie eller deres forfedre fikk høre om evangeliet. Be om mulig noen i menigheten som har vært på heltidsmisjon, fortelle om en erfaring med å dele evangeliet med andre.

  • Be hvert barn skrive navnet på en person han eller hun kan snakke med om evangeliet eller invitere til kirken. Be også barna nevne noe de kan gjøre for å være misjonærer nå.

Matteus 25:1-13

Jeg er ansvarlig for min egen omvendelse til evangeliet.

Lignelsen om de ti jomfruene lærer oss at vi ikke kan låne vår omvendelse til evangeliet av andre. Hvordan kan du hjelpe barna å ta ansvar for sin egen omvendelse?

Mulige aktiviteter

  • Be et barn og en av hans eller hennes foreldre komme forberedt på å fortelle hvordan de fikk lære om lignelsen om de ti jomfruer hjemme denne uken.

  • Tegn en oljelampe på tavlen, og merk den med vitnesbyrd. Gi hvert barn et papirark som er formet som en oljedråpe, og be hvert barn skrive på den noe han eller hun vil gjøre for å bli mer omvendt til evangeliet. Fest dråpene deres rundt lampen på tavlen.

  • Be barna hjelpe deg å lage en liste over ting de kan gjøre for å forberede seg til å ta imot en spesiell gjest. Hvordan er disse tingene lik eller forskjellig fra hvordan vi kan forberede oss åndelig til Frelserens annet komme?

  • På fem papirstrimler skriver du ting som ikke kan lånes. På fem andre strimler skriver du ting som kan lånes. Bland strimlene, og be barna sortere dem i disse to gruppene. Les Matteus 25:1-13 sammen. Hvorfor er det viktig å ikke være avhengig av andre for vår omvendelse til evangeliet?

Matteus 25:14-46

Ved den endelige dom kommer vi til å gi Herren en redegjørelse for vårt liv.

Etter oppstandelsen vil Gud dømme oss basert på vår lydighet mot hans bud og hvorvidt vi har tatt imot Frelserens sonoffer. Lignelsen om talentene og lignelsen om sauene og geitene lærer oss om denne endelige dommen.

Mulige aktiviteter

  • Be halve klassen lese Matteus 25:14-30 og den andre halvparten lese Matteus 25:31-46. Be hver gruppe rollespille lignelsene for klassen.

  • Be barna lese Matteus 25:35-36 to og to sammen og lage en liste over ting de kan gjøre for å vise sin kjærlighet til Jesus Kristus.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til læring i hjemmet

Be barna snakke med familien sin om hvordan de kan bli bedre misjonærer, og om hvem de kan dele evangeliet med.

Vi kan forbedre vår undervisning

Lytte til eller rollespille en historie. Siden barn liker historier, kan du prøve å finne måter å engasjere dem i historiene fra Skriftene som du deler. De kan holde bilder eller gjenstander, lage tegninger av historien, rollespille historien eller hjelpe til med å fortelle historien. Gjenta historiene for å hjelpe dem å gjenkjenne viktige detaljer og læresetninger i evangeliet.

Bilde
aktivitetsside: del evangeliet med andre