Kom, følg med meg
20.-26. mai. Matteus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12: ‘Se, din konge kommer’


“20.-26. mai. Matteus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12: ‘Se, din konge kommer’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“20.-26. mai. Matteus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
mann i et tre idet Jesus nærmer seg

Zacchaeus in the Sycamore Tree, av James Tissot

20.-26. mai

Matteus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12

“Se, din konge kommer”

Mens du leser Matteus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20 og Johannes 12, må du være oppmerksom på tilskyndelser du mottar fra Den hellige ånd. Se “Hvordan dekke yngre barns behov” på begynnelsen av denne håndboken for å finne ting å tenke på når du underviser i disse prinsippene.

Skriv ned tilskyndelsene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Vis bildet fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og be barna fortelle hva de vet om hva som foregår på bildet.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Lukas 19:1-10

Vår himmelske Fader og Jesus kjenner meg ved navn.

Når du leser om Frelserens møte med Sakkeus, finn ut hvilke budskap som kan være til velsignelse for barna du underviser.

Mulige aktiviteter

  • Vis bildet Zacchaeus in the Sycamore Tree (LDS.org). Hjelp barna å finne Sakkeus og si navnet hans. Finn på bevegelser barna kan gjøre mens du forteller historien om Sakkeus og Jesus – for eksempel å stå på tå for å se over en folkemengde eller late som de klatrer opp i et tre. Forklar at Frelseren så Sakkeus og kalte ham ved navn. Bær vitnesbyrd om at Frelseren også kjenner hvert av barna og deres navn.

  • Ta med en tom bilderamme til klassen, eller lag en av papir. Be hvert barn etter tur holde rammen rundt ansiktet sitt mens resten av klassen sier: “Vår himmelske Fader og Jesus kjenner [barnets navn].”

  • Be barna bytte på å late som de klatrer opp i et tre, slik Sakkeus gjorde. Be resten av klassen si: “Vår himmelske Fader og Jesus kjenner [barnets navn].”

  • Syng “Jeg er Guds kjære barn”, Barnas sangbok, 2-3, sammen, og hjelp barna å lytte etter ting som kan hjelpe dem å vite at vår himmelske Fader er glad i dem.

Matteus 21:12-14

Templet er et hellig sted.

Ditt vitnesbyrd om templet kan hjelpe barna du underviser, å forstå at templet er et hellig sted.

Mulige aktiviteter

  • Vis bildet Jesus renser templet (Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 51), og fortell historien som står i Matteus 21:12-14. Hjelp barna å finne bilder av penger og dyr på bildet. Snakk så om hvorfor Frelseren ville at pengevekslerne og de som solgte dyr, skulle forlate templet.

  • Vis bilder av templer (se for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, bok, 117-21), og be barna fortelle hva de føler når de ser et tempel. Fortell barna at disse følelsene er Den hellige ånd som forteller oss at templet er et spesielt sted. Be barna oppføre seg slik de ville ha gjort om de var inne i templet. De kan for eksempel hviske når de snakker, og sitte ærbødig. Syng “Jeg ser vår Herres tempel”, Barnas sangbok, 99, og oppfordre barna til å sette seg som mål å komme inn i templet en dag.

Bilde
Fort Collins Colorado tempel

Templet er Herrens hus.

Matteus 21:28-32

Jeg kan være lydig.

Vår himmelske Fader vil at vi skal være lydige. Lignelsen om de to sønnene, er en anledning til å undervise om hvor viktig det er å være lydig.

Mulige aktiviteter

  • Tegn to sønner på tavlen, og bruk tegningene mens du forteller lignelsen i Matteus 21:28-32. Hvilken sønn gjorde det rette til slutt? Be barna nevne ting de kan gjøre for å være lydige hjemme. La dem tegne at de selv gjør disse tingene.

  • Be barna fortelle om erfaringer de har hatt med å være lydige mot sine foreldre eller en annen foresatt eller leder. Hvordan ble barna velsignet for å være lydige? Hvordan kan de være mer lydige i fremtiden?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Lukas 19:1-10

Når jeg søker Frelseren, vil jeg finne ham.

Du kan bruke historien om Sakkeus til å hjelpe barna å komme på noe de kan gjøre for å komme nærmere Frelseren.

Mulige aktiviteter

  • Les Lukas 19:1-10, og stopp opp etter noen vers for å snakke om det vi lærer om Sakkeus. Hva gjorde Sakkeus for å få se Jesus? Hvordan reagerte han da Jesus ba ham om å komme ned fra treet? Be hvert barn gi én grunn til at de ønsker å se Jesus. Hva ville dere gjøre for å forberede dere hvis Frelseren kom til byen deres?

  • Be barna tenke på noen de kjenner som, i likhet med Sakkeus, kanskje søker Frelseren. Spør barna hva de kan gjøre for å hjelpe en annen å lære om Frelseren.

  • Be barna fortelle om erfaringer hvor de har følt at vår himmelske Fader og Jesus Kristus var oppmerksom på dem og viste dem kjærlighet.

Matteus 21:12-14

Templet er et hellig sted som jeg bør respektere.

Hvordan kan beretningen om da Frelseren renset templet hjelpe deg å undervise barna om at templer er hellige?

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Matteus 21:12-14. Vis bildet Jesus renser templet (Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 51), og spør dem hvilket vers som er fremstilt på bildet. Be dem lage tegninger av hvordan templet kan ha sett ut før og etter at Jesus renset det.

  • Be barna fortelle hva de har følt når de har gått inn i et tempel, besøkt området rundt et tempel, eller sett på bilder av templer. Hva hjalp dem å vite at templet er et hellig sted?

  • Be en eller flere ungdommer om å komme til klassen og snakke om hvordan de har forberedt seg til å komme inn i templet. Hvis de har vært i templet, kan du be dem snakke om hva de følte da de var der.

  • Klipp et bilde av et tempel i puslespillbiter, og gi hvert barn en bit. Be barna skrive på baksiden av puslespillbiten sin én ting de kan gjøre for å forberede seg til å komme inn i templet. Når hvert barn kommer med et forslag, legger du hans eller hennes bit til puslespillet.

Matteus 23:25-28

Jeg må være rettferdig i mine handlinger og mine ønsker.

Jesus underviste de skriftlærde og fariseerne om hvor viktig det er å virkelig etterleve evangeliet – ikke bare late som man er rettferdig. Hva kan hjelpe barna å forstå denne sannheten?

Mulige aktiviteter

  • Når du leser Matteus 23:25-28 sammen med barna, kan du vurdere å dele denne definisjonen av hykler fra Bible Dictionary: “En som later som om han er religiøs når han ikke er det.” Hvorfor er det galt å være en hykler?

  • Vis barna en kopp som er ren på utsiden, men skitten på innsiden for å illustrere metaforen i Matteus 23:25. Hvordan kan vi sørge for at vi er rene på innsiden?

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til læring i hjemmet

Hjelp barna å velge et prinsipp eller en aktivitet fra leksjonen som de vil dele med familien sin hjemme.

Vi kan forbedre vår undervisning

Støtt barnas foreldre. “Foreldre er de viktigste lærerne i evangeliet for sine barn – de har både hovedansvaret for og den største evnen til å påvirke sine barn (se 5 Mosebok 6:6-7). Når du underviser barn i kirken, skulle du ydmykt søke måter å støtte foreldrene i deres viktige rolle” (Undervisning på Frelserens måte, 25).

Bilde
aktivitetsside: templet er hellig