Kom, følg med meg
6.-12. mai. Lukas 12-17; Johannes 11: ‘Gled dere med meg, for jeg har funnet igjen sauen som jeg hadde mistet’


“6.-12. mai. Lukas 12-17; Johannes 11: ‘Gled dere med meg, for jeg har funnet igjen sauen som jeg hadde mistet’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“6.-12. mai. Lukas 12-17; Johannes 11”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
mann som omfavner sin sønn

Den fortapte sønn, av Liz Lemon Swindle

6.-12. mai

Lukas 12-17; Johannes 11

“Gled dere med meg, for jeg har funnet igjen sauen som jeg hadde mistet”

Les Lukas 12-17 og Johannes 11 med en bønn i hjertet, og finn ut hvordan du kan hjelpe barna du underviser, å forstå sannhetene i disse kapitlene og føle vår himmelske Faders kjærlighet.

Skriv ned tilskyndelsene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Minn barna om noen av lignelsene og historiene som finnes i Lukas 12-17 og Johannes 11, og be dem velge en som de vil tegne.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Lukas 15

Vår himmelske Fader vil at alle hans barn skal komme tilbake til ham.

Det er kanskje noen barn i klassen din som ikke deltar i Primær regelmessig. Hvordan kan du inspirere barna du underviser til å ta kontakt med dem på en kjærlig måte?

Mulige aktiviteter

  • Gi et barn en mynt, et annet barn et bilde av en sau og et annet barn et bilde av den fortapte sønn (LDS.org). Fortell de tre lignelsene som finnes i Lukas 15, og be barna holde opp mynten eller bildet sitt når du nevner dem. Du kan gjerne be barna gjenfortelle lignelsene til hverandre med egne ord.

  • Be barna fortelle om en gang da de mistet noe. Forklar at folk kan komme på villspor åndelig når de ikke føler Guds kjærlighet, eller når de vender seg bort fra ham. Bær vitnesbyrd om at disse lignelsene lærer oss at Gud ønsker at vi skal hjelpe dem som har gått seg bort, å komme tilbake til ham.

  • Be barna tenke på andre barn som ikke kommer til Primær. Hjelp dem å skrive lapper for å invitere disse barna til å komme til Primær eller en Primær-aktivitet. Hva annet kan vi gjøre for å hjelpe disse barna å føle vår himmelske Faders kjærlighet til dem?

Lukas 17:11-19

Jeg kan vise min kjærlighet til vår himmelske Fader ved å være takknemlig for mine velsignelser.

Hvordan kan beretningen om de ti spedalske oppmuntre barna til å være takknemlige?

Mulige aktiviteter

  • Fortell historien om de ti spedalske som ble helbredet av Jesus. Vis bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og be barna telle til ti på fingrene. Be dem så om å legge ned ni fingre for å vise den ene spedalske som takket Jesus. Når har barna uttrykt sin takknemlighet til en venn eller et familiemedlem?

  • Be hvert barn rollespille noen de er takknemlige for. La de andre barna gjette hva det er. Be barna fortelle hvordan vi kan vise vår himmelske Fader at vi er takknemlige for våre velsignelser.

Johannes 11:1-46

Vi tror at Jesus Kristus er Guds Sønn.

Marta, som var Lasarus’ søster, sa til Jesus: “Jeg tror at du er Messias, Guds Sønn” (Johannes 11:27). Historien om Maria, Marta og Lasarus kan styrke barnas vitnesbyrd om Jesus Kristus.

Mulige aktiviteter

  • Gi et sammendrag av historien om da Jesus oppreiste Lasarus fra de døde (se også “Kapittel 43: Jesus vekker Lasarus fra de døde”, Historier fra Det nye testamente, 107-9, og vis en død gren og en levende plante. Bær vitnesbyrd om at på grunn av Jesu Kristi kraft, vil de døde oppstå og leve evig.

  • Hjelp barna å lære utenat det Jesus sa til Marta: “Jeg er oppstandelsen og livet” (Johannes 11:25). Forklar at på grunn av Frelserens oppstandelse vil vi igjen få se våre kjære som er døde.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Lukas 15

Jeg kan hjelpe Jesus å finne hans tapte får.

Barna er kanskje ikke klar over at det finnes andre i klassen som ikke kommer til Primær. Hvordan kan du inspirere dem til å ta kontakt med disse barna?

Mulige aktiviteter

  • Gi hvert barn i oppdrag å hver for seg lese enten lignelsen om det tapte får eller lignelsen om den tapte mynten, som finnes i Lukas 15:1-10, og fortelle hva de lærte.

  • Skriv disse ordene på tavlen: far, eldre sønn og yngre sønn. Les lignelsen om den fortapte sønn sammen. Be barna skrive på tavlen noe av det de nevnte personene følte.

  • Be et barn gå ut av rommet mens de andre barna gjemmer en mynt eller papirsauer. Be barnet komme tilbake og lete etter mynten eller sauen. Minn barna om at mennesker kan bli borte fra evangeliets velsignelser. Be dem foreslå hvordan de kan ta kontakt med slike mennesker. Syng “Kjærlig er Herren, vår hyrde”, Salmer, nr. 145, sammen med barna, og bær vitnesbyrd om gleden som kommer når noen vender tilbake til Gud.

  • Forklar at Jesus brukte det tapte får, den tapte sølvpengen og den fortapte sønnen til å symbolisere personer som er “tapt” fordi de ikke har evangeliets velsignelser. Be barna tenke på noen de kjenner som ikke kommer til kirken. Hva kan de gjøre for å hjelpe disse personene å føle vår himmelske Faders kjærlighet til dem?

Bilde
Jesus med et lam på skuldrene

Lost Sheep, av Liz Lemon Swindle

Lukas 17:11-19

Jeg kan vise min kjærlighet til vår himmelske Fader ved å være takknemlig for mine velsignelser.

Historien om de ti spedalske kan være en god måte inspirere barna til å uttrykke takknemlighet til vår himmelske Fader for sine velsignelser.

Mulige aktiviteter

  • Les beretningen om de ti spedalske sammen. Hvordan ble den spedalske som takket, velsignet for sin takknemlighet? Hvorfor er det viktig å takke Gud for våre velsignelser?

  • Be barna nevne noe de er takknemlige for som begynner på hver bokstav i navnet deres.

  • Be barna skrive takkekort til vår himmelske Fader for velsignelsene han gir dem. De kan for eksempel henge lappene ved siden av sengen sin for å minne dem om å uttrykke takknemlighet når de ber.

Johannes 11:1-46

Vi tror at Jesus Kristus er Guds Sønn.

Hvordan kan du bruke beretningen om Maria, Marta og Lasarus til å hjelpe barna å vite, slik Marta gjorde, at Jesus er “Messias, Guds Sønn”? (Johannes 11:27).

Mulige aktiviteter

  • Skriv på tavlen noen uttalelser av personer i Johannes 11. Be barna gjette hvem som uttalte hva, og be dem granske Johannes 11 for å kontrollere forslagene sine. Hva ville de føle hvis de var Jesus, Marta, Maria eller Lasarus? Hvordan kan tro på Jesus hjelpe oss når vi er triste eller redde?

  • Les Martas vitnesbyrd i Johannes 11:20-27. Be barna se etter ord og uttrykk som viser at Marta hadde tro. Hva kan vi gjøre for å ha tro når det er vanskelig?

  • Hjelp barna å lære Johannes 11:25 utenat. Forklar at alle vil oppstå, men bare de rettferdige vil få evig liv og få bo hos vår himmelske Fader og Jesus Kristus igjen.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til læring i hjemmet

Gi barna noen ark eller en liten notatbok de kan bruke til å skrive eller tegne ting som de er takknemlige for i løpet av uken.

Vi kan forbedre vår undervisning

Repetisjon er en nøkkel til læring. Barn har nytte av å høre et prinsipp i evangeliet eller gjøre en aktivitet mer enn én gang. Prøv å gjenta aktivitetene på forskjellige måter.