Kom, følg med meg
6.-12. mai. Lukas 12-17; Johannes 11: ‘Gled dere med meg, for jeg har funnet igjen sauen som jeg hadde mistet’


“6.-12. mai. Lukas 12-17; Johannes 11: ‘Gled dere med meg, for jeg har funnet igjen sauen som jeg hadde mistet’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“6.-12. mai. Lukas 12-17; Johannes 11”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
mann som omfavner sin sønn

The Prodigal Son, av Liz Lemon Swindle

6.-12. mai

Lukas 12-17; Johannes 11

“Gled dere med meg, for jeg har funnet igjen sauen som jeg hadde mistet”

Når du leser Lukas 12-17 og Johannes 11, kan du bruke bønnens hjelp for å finne ut hva vår himmelske Fader vil at du skal vite og gjøre. Ditt studium av disse kapitlene kan åpne ditt hjerte til budskap som er ment bare for deg.

Skriv ned dine tilskyndelser

I de fleste situasjoner vil 99 av 100 bli vurdert som særdeles bra – men ikke når slike tall representerer Guds kjære barn (se L&p 18:10). Der det er tilfelle, fører til og med én sjel til en grundig leteaksjon “til [vi] finner den” (Lukas 15:4), som Frelseren underviste om i lignelsen om det tapte får. Da kan gleden begynne, for “slik skal det være større glede i himmelen over én synder som omvender seg, enn over nittini rettferdige som ikke trenger til omvendelse” (Lukas 15:7). Hvis dette synes urettferdig, kan det være nyttig å huske at det i sannhet ikke er noen som “ikke trenger til omvendelse.” Vi trenger alle å bli reddet. Og vi kan alle delta i redningsaksjonen, og glede oss sammen over hver sjel som blir reddet (se L&p 18:15-16).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lukas 12; 14-16

Jeg skulle være mer opptatt av de ting som er viktige i evigheten fremfor det som er av verden.

Hvorfor sa Gud “du dåre” til en hardt arbeidende, vellykket mann som hadde bygget store låver og fylt dem med fruktene av sitt arbeide? (se Lukas 12:16-21). I disse kapitlene i Lukas underviser Frelseren oss gjennom flere lignelser som kan hjelpe oss å løfte vårt blikk forbi det verdslige og mot det evige. Noen av disse lignelsene er listet opp her. Hvordan vil du oppsummere budskapet til hver enkelt? Hva tror du Herren forteller deg?

Se også Matteus 6:19-34; 2 Nephi 9:30; Lære og pakter 25:10.

Lukas 15

Vår himmelske Fader gleder seg når de som var tapt blir funnet.

Har du noen gang undret deg over hva vår himmelske Fader føler for dem som har syndet eller på andre måter er “tapt”? Fariseerne og de skriftlærde kritiserte Jesus for at han til og med hadde forbindelser med slike mennesker. Som svar fortalte Jesus tre lignelser som finnes i Lukas 15 – lignelsene om det tapte får, den tapte sølvpengen og den fortapte sønn.

Når du leser disse lignelsene, kan du overveie å lage en liste over likhetene og forskjellene mellom dem. Du kan for eksempel se etter hva som var tapt og hvorfor, hvordan det ble funnet og hvordan mennesker reagerte da det ble funnet. Hvilke budskap hadde Jesus til dem som er “tapt” – inkludert dem som ikke tror at de er tapt? Hvilke budskap hadde Jesus til dem som leter etter dem som er tapt?

Det er selvfølgelig alltid bedre å ikke bli tapt. Angående Lukas 15:7, skrev eldste James E. Talmage, “Man er på ingen måte berettiget til å trekke den slutning at en angrende synder skal ha noe fortrinn fremfor en rettferdig sjel som hadde motstått synd” (Jesus Kristus [1916], 340). Vi synder imidlertid alle sammen og trenger å bli reddet, og det trøstende budskapet i Frelserens lignelser er at hver av oss kan omvende oss og vende tilbake til rettferdighet, for Gud ønsker at ikke én eneste sjel skal omkomme.

Se også Lære og pakter 18:10-16; Jeffrey R. Holland, “Den andre fortapte sønn”, Liahona, juli 2002, 69-72.

Bilde
kvinne som leter etter mynter

The Lost Piece of Silver, av James Tissot

Lukas 16:1-12

Hva underviste Kristus om i lignelsen om den uærlige forvalteren?

Eldste James E. Talmage forklarte en lærdom vi kan få fra lignelsen: “Vær flittig, for den dag da du kan bruke dine jordiske skatter, vil snart være forbi. Hent lærdom selv fra de uærlige og de onde; om de er så fremsynte at de sørger for den eneste fremtid de tenker på, hvor meget mer skulle ikke dere, som tror på en evig fremtid, sørge for den! Hvis du ikke har lært å være klok og fremsynt når du bruker ‘urettferdig mammon’, hvordan kan du da bli betrodd med mer varige rikdommer?” (Jesus Kristus, 342).

Lukas 17:11-19

Takknemlighet for mine velsignelser vil føre meg nærmere Gud.

Hvis du hadde vært en av de ti spedalske, tror du at du ville ha vendt tilbake for å takke Frelseren? Hvilke ytterligere velsignelser fikk den takknemlige spedalske fordi han takket? Hvordan påvirker det å uttrykke takknemlighet deg åndelig? Det kan være nyttig for deg å begynne å skrive ned det du er takknemlig for i en dagbok, som president Henry B. Eyring beskrev i sitt budskap “Husk, husk” (Ensign eller Liahona, nov. 2007, 66-69).

Johannes 11:1-46

Jesus Kristus er oppstandelsen og livet.

Miraklet med å oppvekke Lasarus fra de døde var et mektig og ubestridelig vitnesbyrd om at Jesus virkelig var Guds sønn, og den lovede Messias. Hvilke ord, uttrykk eller detaljer i Johannes 11:1-46 styrker din tro på at Jesus er “oppstandelsen og livet”? Hvordan påvirker denne kunnskapen ditt liv og dine valg?

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Lukas 15:1-10

Forstår familiemedlemmene hvordan det føles å miste noe – eller å være bortkommet? Å snakke sammen om opplevelsene deres kan starte en drøfting av lignelsen om det tapte får og den tapte mynten. Eller dere kan leke en lek der noen gjemmer seg, og de andre familiemedlemmene prøver å finne ham eller henne. Hvordan hjelper denne aktiviteten oss å forstå disse lignelsene?

Lukas 15:11-32

Hvordan kan vi være som faren i denne historien når noen av våre kjære er bortkommet? Hva kan vi lære av den eldre sønnens opplevelse som kan hjelpe oss å bli mer Kristus-lik? På hvilke måter er faren i denne lignelsen lik vår himmelske Fader?

Lukas 17:11-19

For å hjelpe familiemedlemmene å anvende beretningen om de ti spedalske, kan du be dem om å skrive hemmelige lapper der de uttrykker sin takknemlighet, og så legge dem rundt i huset. Dere kan også synge sammen “Kastes du på bølgen om i livet her”, Salmer, nr. 136, og drøfte de velsignelser familien din har mottatt.

Johannes 11:1-46

Familiemedlemmene kan dele sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus.

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk historier og eksempler for å undervise i evangeliets prinsipper. Frelseren underviste ofte om prinsipper i evangeliet ved å bruke historier og lignelser. Tenk på eksempler og historier fra ditt eget liv som kan gjøre evangeliets prinsipper levende for din familie (se Undervisning på Frelserens måte, 22).

Bilde
mann som kneler i takknemlighet foran Jesus

Where Are the Nine, av Liz Lemon Swindle