Kom, følg med meg
29. april - 5. mai. Johannes 7-10: ‘Jeg er den gode hyrde’


“29. april - 5. mai. Johannes 7-10: ‘Jeg er den gode hyrde’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“29. april - 5. mai. Johannes 7-10”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Kristus og kvinnen som ble grepet i hor

He That Is without Sin, av Liz Lemon Swindle

29. april - 5. mai.

Johannes 7-10

“Jeg er den gode hyrde”

Mens du leser Johannes 7-10, kan du motta tilskyndelser fra Den hellige ånd om de læremessige prinsippene i disse kapitlene. Å skrive ned dine tilskyndelser kan hjelpe deg å lage en plan for å handle ifølge dem.

Skriv ned dine tilskyndelser

Selv om Jesus kom for å bringe “fred på jorden, i mennesker Guds velbehag” (Lukas 2:14), ble det “en splittelse i folket på grunn av ham” (Johannes 7:43). Folk som var vitne til de samme hendelsene, kom til svært forskjellige konklusjoner om hvem Jesus var. Noen konkluderte med, “han er en god mann”, mens andre sa, “han villeder folket” (Johannes 7:12). Da han helbredet en blind mann på sabbaten, insisterte noen på at “denne mann er ikke fra Gud, siden han ikke holder sabbaten”, mens andre spurte “hvordan kan et menneske som er en synder, gjøre slike tegn?” (Johannes 9:16). Allikevel, til tross for all forvirringen, gjenkjente de som søkte etter sannheten, kraften i hans ord, for “aldri har noe menneske talt slik som denne mann” (Johannes 7:46). Da jødene ba Jesus om å “si det rett ut” om han var Messias, åpenbarte han et prinsipp som kan hjelpe oss å skille sannhet fra villfarelse: “Mine får hører min røst, jeg kjenner dem, og de følger meg” (Johannes 10:27).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Johannes 7:14-17

Når jeg etterlever de sannheter Jesus Kristus underviste om, vil jeg komme til kunnskap om at de er sanne.

Jødene undret seg over at Jesus visste så mye siden han ikke var lærd (se vers 15) – ihvertfall ikke på måter de var kjent med. I Jesu svar viste han en annen måte å kjenne til sannhet på og som er tilgjengelig for alle, uansett utdannelse eller bakgrunn. Ifølge Johannes 7:14-17, hvordan kan du komme til kunnskap om at den lære Jesus forkynte er sann? Hvordan har denne prosessen hjulpet deg å utvikle ditt vitnesbyrd om evangeliet?

Johannes 8:2-11

Frelserens barmhjertighet er tilgjengelig for alle.

Da han talte om Frelserens samhandling med kvinnen som var grepet i hor, sa eldste Dale G. Renlund: “Frelseren godtok helt klart ikke utroskap. Men han fordømte heller ikke kvinnen. Han oppfordret henne til å forandre sitt liv. Hun ble motivert til å forandre seg på grunn av hans medfølelse og barmhjertighet.  (“Vår gode hyrde”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 30).

Når har du følt deg som kvinnen, ved at du har mottatt barmhjertighet istedenfor fordømmelse fra Frelseren? Når har du vært som de skriftlærde og fariseerne, ved at du har anklaget eller dømt andre når du selv ikke var uten synd? (se Johannes 8:7). Hva annet kan du lære av hvordan Frelseren samhandlet med de skriftlærde og fariseerne og kvinnen som ble grepet i hor? Hva lærer du om Frelserens tilgivelse når du leser disse versene?

Johannes 8:58-59

Hvorfor tok jødene anstøt da Jesus sa, “Jeg er før Abraham ble til”?

“Jeg er” er det uttrykket Jehova brukte for å identifisere seg selv for Moses, som nedtegnet i 2 Mosebok 3:14. Så da Jesus sa, “Jeg er”, identifiserte han seg selv som Jehova, Det gamle testamentes Gud. Jødene betraktet dette som blasfemi, og under Moseloven var straffen død ved steining.

Johannes 9

Gjennom våre utfordringer, kan Gud gi seg til kjenne i vårt liv.

Fordi det ofte kommer negative konsekvenser etter synd, kan vi se på noen av våre ulykker som resultater av at vi har gjort noe galt. Men da Frelserens disipler antok at en mann ble født blind på grunn av at han eller hans foreldre hadde syndet, korrigerte Jesus dem. Hvordan endrer Frelserens ord i Johannes 9:3 ditt syn på dine og andres utfordringer? Mens du leser Johannes 9, kan du grunne på hvordan “Guds gjerninger skulle åpenbares” (Johannes 9:3). Hvordan har de blitt åpenbart når du har stått overfor utfordringer?

Det er også interessant å legge merke til at disiplenes spørsmål i Johannes 9:2 åpenbarte at de trodde på foruttilværelsen, en lære som gikk tapt for kristendommen under det store frafallet men som ble gjengitt gjennom profeten Joseph Smith (se L&p 93:29; Moses 4:1-4; Abraham 3:22-26).

Johannes 10:16

Hvem er de “andre får” som Frelseren viste til i Johannes 10:16?

Da Frelseren besøkte Amerika etter sin oppstandelse, forklarte han hvem hans andre får er (se 3 Nephi 15:21-16:5).

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Johannes 7:24

Hvordan kan du hjelpe familien din å forstå Jesu læresetninger i Johannes 7:24? Én måte er å gå ut og skitne til et familiemedlem. Hva kan fremmede tro om dette familiemedlemmet ved å se på hans eller hennes ytre utseende? Lag en liste over noen av de gode egenskapene dette familiemedlemmet har som ikke kan sees bare ved å se på ham eller henne (se også 1 Samuel 16:7).

Johannes 8:31-36

Hvordan kan vi noen ganger bli syndens trell? Hvilke sannheter underviser Jesus om som kan sette oss fri?

Bilde
Kristus helbreder en blind mann

Jesus Healing the Blind, av Carl Heinrich Bloch

Johannes 9

Hvordan kan du hjelpe familien til å se for seg beretningen om hvordan Jesus helbreder den blinde mannen i Johannes 9? Dere kan gjerne dramatisere historien sammen. Be dem skrive ned det de lærer fra denne beretningen, for eksempel hva det betyr å bli omvendt til Jesu Kristi evangelium.

Johannes 10:1-18, 27-29

For å involvere familiemedlemmene i undervisningen av lignelsen om Den gode hyrde, be hver av dem om å lage en tegning av ett av det følgende: en tyv, en dør, en hyrde, en leiesvenn, en ulv og en sau. Be dem om å lese Johannes 10:1-18, 27-29, og drøft deretter som familie hva Frelseren forkynte om de tingene de tegnet.

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Se etter inspirerende ord og uttrykk Når du leser, kan Ånden gjøre deg oppmerksom på ord eller uttrykk som inspirerer og motiverer deg eller ser ut til å være skrevet bare til deg. Overvei å skrive ned de ord eller uttrykk som inspirerer deg i Johannes 7-10.

Bilde
Kristus med et lam

Lost No More, av Greg K. Olsen