Kom, følg med meg
13.-19. mai. Matteus 19-20; Markus 10; Lukas 18: ‘Hva er det så jeg mangler?’


“13.-19. mai. Matteus 19-20; Markus 10; Lukas 18: ‘Hva er det så jeg mangler?’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“13.-19. mai. Matteus 19-20; Markus 10; Lukas 18”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
arbeidere i en vingård

13.-19. mai

Matteus 19-20; Markus 10; Lukas 18

“Hva er det så jeg mangler?”

Les og grunn på Matteus 19-20; Markus 10; og Lukas 18, og legg merke til de tilskyndelser du mottar. Skriv ned disse tilskyndelsene, og bestem deg for hvordan du vil handle ifølge dem.

Skriv ned dine tilskyndelser

Hvis du hadde muligheten til å stille Frelseren et spørsmål, hva ville det være? Da en rik, rettskaffen ung mann traff Frelseren for første gang, spurte han: ‘Hva godt skal jeg gjøre for å få evig liv?’ (Matteus 19:16). Frelserens svar viste både verdsettelse for de gode tingene den unge mannen allerede hadde gjort, og kjærlig oppfordring til å gjøre mer. Når vi grunner på muligheten for evig liv, kan vi kanskje på lignende måte undres på om det er noe mer vi skulle gjøre. Når vi spør, på vår måte, “Hva er det så jeg mangler?” (Matteus 19:20), kan Herren gi oss svar som er akkurat like personlig som hans svar til den rike unge mannen. Uansett hva Herren ber oss om å gjøre, vil det å handle ifølge hans svar alltid kreve at vi stoler mer på ham enn på vår egen rettskaffenhet (se Lukas 18:9-14) og at vi “tar imot Guds rike som et lite barn” (Lukas 18:17; se også 3 Nephi 9:22).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 19:1-9; Markus 10:1-12

Ekteskap mellom en mann og en kvinne er innstiftet av Gud.

Denne samtalen mellom Frelseren og fariseerne er en av de få nedtegnede hendelsene der Frelseren underviser konkret om ekteskap. Etter å ha lest Matteus 19:1-9 og Markus 10:1-12, kan du lage en liste over flere uttalelser som du føler oppsummerer Herrens syn på ekteskap. Hvordan hjelper din kunnskap om Faderens frelsesplan deg å forstå hvorfor ekteskap mellom en mann og en kvinne er innstiftet av Gud?

Bilde
et eldre ektepar foran et tempel

Evig ekteskap er en del av Guds plan.

Du kjenner kanskje mennesker som er uenige eller imot Herrens normer for ekteskap.

Matteus 19:3-9; 10:2-12

Forkynte Jesus at skilsmisse aldri er akseptabelt, eller at fraskilte mennesker ikke skulle gifte seg igjen?

I en tale angående skilsmisse, sa eldste Dallin H. Oaks at vår himmelske Faders intensjon er at et ekteskapelig forhold skal være evig. Gud forstår imidlertid også at “fordi [vi] har så hårdt et hjerte” (Matteus 19:8), og også på grunn av dårlige valg og selviskhet til en eller begge ektefeller, vil skilsmisse noen ganger være nødvendig.

Eldste Oaks forklarte at Herren “tillater skilte personer å gifte seg på nytt uten å få den umoralske plett på seg som spesifiseres i den høyere lov. Med mindre et skilt medlem har begått alvorlige overtredelser, kan han eller hun bli berettiget til tempelanbefaling på grunnlag av de samme verdinormer som gjelder andre medlemmer” (“Skilsmisse”, Ensign eller Liahona, mai 2007, 70).

Matteus 19:16-22; Markus 10:17-22; Lukas 18:18-23.

Hvis jeg spør Herren, vil han undervise meg om hva jeg må gjøre for å arve evig liv.

Beretningen om den rike unge mannen kan gjelde selv en trofast, livslang disippel. Når du leser Markus 10:17-7, hvilke tegn finner du på den unge mannens trofasthet og oppriktighet?

I likhet med den rike unge mannen, er vi alle ufullkomne og ufullstendige, slik at som disipler, må vi spørre oss, “hva er det så jeg mangler?” – og vi burde stille oss dette spørsmålet gjennom hele livet. Legg merke til at svaret gis av kjærlighet fra den Ene som ser oss som den vi virkelig er (se Markus 10:21). Hva kan du gjøre for å forberede deg til å spørre Herren om hva du mangler – og for å godta hans svar?

Se også Larry R. Lawrence, “Hva er det så jeg mangler?” Ensign eller Liahona, nov. 2015, 33-35; S. Mark Palmer, “Da så Jesus på ham og fikk ham kjær”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 114-16.

Matteus 20:1-16

Alle kan få velsignelsen evig liv, uansett når de tar imot evangeliet.

Kjenner du deg igjen i opplevelsen til noen av arbeiderne i vingården? Hvilke lærdommer finner du til deg selv i disse skriftstedene? Eldste Jeffrey R. Hollands budskap “Arbeiderne i vingården” (Ensign eller Liahona, mai 2012, 31-33) kan hjelpe deg å se nye måter å anvende denne lignelsen på. Hvilke ytterligere tilskyndelser gir Ånden deg?

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Matteus 19:1-9; Markus 10:1-12

Vil familien din kunne ha nytte av å drøfte Guds læresetninger om ekteskap og familie? Hvis så er tilfelle, kan dere lese “Familien – en erklæring til verden” (Ensign eller Liahona, nov. 2010, 129). Hvordan hjelper læresetningene i erklæringen til med å oppklare den forvirring og falskhet som finnes i verdens budskap angående ekteskap og familie?

Markus 10:23-27

Hva er forskjellen på å ha rikdom, og å stole på rikdom? (se Markus 10:23-24).

Matteus 20:1-16

For å illustrere prinsippene i Matteus 20:1-16, kan du gjerne lage en enkel konkurranse, som for eksempel et kort kappløp, og love at vinneren vil få en premie. Etter at alle har fullført konkurransen gir du alle den samme premien, der du begynner med den som kom sist i mål, og slutter med den som kom først. Hva lærer dette oss om hvem som mottar det evige livs velsignelser i vår himmelske Faders plan?

Matteus 20:25-27; Markus 10:42-45

Hva betyr uttrykket “den som vil være den første blant dere, skal være de andres trell”? (Matteus 20:27). Hvordan viste Jesus Kristus dette prinsippet ved sitt eksempel? Hvordan kan vi følge hans eksempel i vår familie, vår menighet eller gren, og vårt nabolag?

Lukas 18:1-14

Hva lærer vi om bønn fra de to lignelsene i disse versene?

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Finn en tid som fungerer for deg. Det er oftest lettest å lære når du kan studerer Skriftene uten å bli forstyrret. Finn en tid som fungerer for deg, og gjør ditt beste for å konsekvent studere på denne tiden hver dag.

Bilde
Kristus og den rike unge mannen

Christ and the Rich Young Ruler, av Heinrich Hofmann