Kom, følg med meg
13.-19. mai. Matteus 19-20; Markus 10; Lukas 18: ‘Hva er det så jeg mangler?’


“13.-19. mai. Matteus 19-20; Markus 10; Lukas 18: ‘Hva er det så jeg mangler?’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“13.-19. mai. Matteus 19-20; Markus 10; Lukas 18”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
arbeidere i en vingård

13.-19. mai

Matteus 19-20; Markus 10; Lukas 18

“Hva er det så jeg mangler?”

Les Matteus 19-20; Markus 10 og Lukas 18 mens du tenker på barna du underviser. Skriv ned eventuelle tilskyndelser du mottar. Din forberedelse vil hjelpe deg å undervise barna om det de trenger å vite fra disse kapitlene.

Skriv ned tilskyndelsene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Oppfordre barna til å fortelle klassen noe de liker ved familien sin. Du kan også be barnas foreldre om å sende med bilder av familien slik at barna kan vise dem i klassen.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Markus 10:6-8

Vår himmelske Fader ønsker at vi skal gifte oss i templet og ha en evig familie.

Hvordan kan barna du underviser, ha nytte av å lære om evig ekteskap? Det kan være nyttig å bruke “Familien – en erklæring til verden”Liahona, nov. 2010, 129).

Mulige aktiviteter

  • Les Markus 10:6-8 for barna, og vis et bilde av et ektepar. Be barna peke på mannen og kvinnen når de hører at du leser ordene mann og kvinne. Forklar at vår himmelske Fader ønsker at en mann og en kvinne skal gifte seg med hverandre (se Mosebok 1:27-28).

  • Vis bilder av en familie og et tempel. Forklar at vår himmelske Fader ønsker at vi skal bli beseglet til vår familie i templet slik at vi kan være sammen for evig. Ta hensyn til barn hvis foreldre ennå ikke er beseglet.

  • Syng “En lykkelig familie”, Barnas sangbok, 104. Be barna peke på seg selv når de synger “jeg”, “meg”, “oss” og “vi”. Denne aktiviteten kan gjentas flere ganger. Be barna fortelle om morsomme ting de har gjort sammen med familien sin. Hvorfor er de takknemlige for familien sin?

  • Syng en sang om templet eller familier, for eksempel “Jeg ser vår Herres tempel” eller “I all evighet” Barnas sangbok, 99, 98. La barna holde bilder av templet eller av familier, og be dem holde opp bildene sine når de synger “tempel” eller “familie”. Hvorfor er det viktig å gifte seg i templet?

Bilde
eldre ektepar foran et tempel

Evig ekteskap er en del av Guds plan.

Markus 10:13-16

Jesus vil at små barn skal komme til ham slik at han kan velsigne dem.

Denne beretningen gir en anledning til å hjelpe barna å føle hvor høyt Jesus elsker dem.

Mulige aktiviteter

  • Fortell beretningen i Markus 10:13-16 med egne ord. Når har barna følt Jesu kjærlighet til dem? Bær vitnesbyrd for barna om at Jesus er glad i dem og ønsker å velsigne dem.

  • Vis bildet Kristus og barna (Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 47). Forklar at hvis vi ønsker å bli som barna som sitter ved siden av Jesus, kan vi følge hans bud og elske ham og andre mennesker. Hva kan barna gjøre for å være som barna som sitter ved siden av Jesus?

  • La barna tegne at de selv blir velsignet av Jesus (se Markus 10:16).

Markus 10:17-22

Hvis vi adlyder Guds bud, kan vi motta evig liv.

Jesus sa til den rike unge mannen at for å oppnå evig liv – et liv som det vår himmelske Fader lever – skulle han adlyde budene.

Mulige aktiviteter

  • Les historien om den rike unge mannen i Markus 10:17-22 sammen med barna. (Se også “Kapittel 42: Den rike unge mannen”, Historier fra Det nye testamente, 105-6.) Be dem lytte etter hva Jesus ba den unge mannen om å gjøre og hvordan den unge mannen reagerte.

  • Fortell en eller flere historier om barn som ber sine foreldre om råd eller veiledning, men ikke følger eller adlyder. Hva er noe av det vår himmelske Fader ber oss om å gjøre. Hva føler vi når vi adlyder hans bud?

  • Fortell om erfaringer da du mottok personlige tilskyndelser til å gjøre noe for å bli bedre.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Markus 10:6-8

Vår himmelske Fader ønsker at vi skal gifte oss i templet og ha en evig familie.

Det Jesus sa om ekteskap, kan hjelpe barna når de møter motstridende budskap i verden.

Mulige aktiviteter

  • Be et av barna lese Markus 10:6-8 høyt. Forklar at å holde seg til betyr å “holde fast ved” eller “holde fast i” noe. Hvorfor er det viktig at mann og hustru kommer sammen, elsker hverandre og arbeider som partnere?

  • Presenter følgende uttalelse fra “Familien – en erklæring til verden”, og hjelp barna å forstå hva den betyr: “Kjønn er en grunnleggende del av enkeltmenneskets førjordiske, jordiske og evige identitet og hensikt.”

  • Be barna hjelpe deg å finne svar på spørsmål som “Hvorfor er familien viktig i Kirken?” eller “Hvorfor er det viktig for dere å bli i gift i templet?” Syng “I all evighet”, Barnas sangbok, 98, sammen. Bær ditt vitnesbyrd om evig ekteskap og familie for barna. Oppfordre elevene til å bære sitt vitnesbyrd også.

  • Be hvert av barna om å lese et skriftsted fra denne listen: Markus 10:6-8; 1 Korinterbrev 11:11; L&p 42:22; 131:1-4 og Moses 3:18, 21-24. Hva lærer disse versene oss om ekteskap?

Markus 10:17-22

Jesus kan hjelpe meg å vite hva jeg må gjøre for å utvikle meg.

Den rike unge mannen søkte Jesus og fikk konkrete instruksjoner som var beregnet spesielt på ham. Hvordan kan du inspirere barna til å søke lignende veiledning i sitt eget liv?

Mulige aktiviteter

  • Be barna finne et vers i Markus 10:17-22 som beskriver bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Forklar at rådet Jesus ga den unge mannen, var personlig, og at vi alle kan motta personlig veiledning fra Herren gjennom Ånden.

  • Les Markus 10:17-22. Be barna skrive på tavlen de budene som Frelseren ba den rike unge mannen om å adlyde (se vers 19). Hva annet måtte han gjøre? (se vers 21). Oppfordre barna til å tenke på ting de kanskje trenger å begynne å gjøre eller slutte å gjøre for å følge Jesus på en bedre måte. Hvordan kan vi finne ut hva Jesus ønsker at vi skal gjøre?

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til læring i hjemmet

Oppfordre barna til å fortelle familien sin hvorfor de er takknemlig for den, kanskje ved å skrive et brev å gi til foreldrene sine, eller ved å bære sitt vitnesbyrd om familier på familiens hjemmeaften.

Vi kan forbedre vår undervisning

Vær oppmerksom på barna. Hvordan reagerer barna i klassen på læringsaktiviteter? Hvis de ikke virker engasjert, kan det være på tide å prøve en annen aktivitet eller ta en kort, men ærbødig spasertur. Hvis du, på den annen side, ser at barna er engasjert i og lærer av en bestemt del av leksjonen, bør du ikke føle press til å gå videre bare for å forsikre deg om at du dekker hele leksjonsmaterialet.