Kom, følg med meg
20.-26. mai. Matteus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12: ‘Se, din konge kommer’


“20.-26. mai. Matteus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12: ‘Se, din konge kommer’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“20.-26. mai. Matteus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
mann i et tre idet Jesus nærmer seg

Zacchaeus in the Sycamore Tree, av James Tissot

20.-26. mai.

Matteus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12

“Se, din konge kommer”

Før du leser forslagene i denne oversikten, les Matteus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12. Skriv ned tilskyndelser som du kan dele med familien din eller i en av Kirkens klasser.

Skriv ned dine tilskyndelser

Frelseren var sulten etter å ha reist fra Betania til Jerusalem, og et fikentre langt borte så ut som en kilde til mat. Men da Jesus kom frem til treet, så han at det ikke bar noen frukt (se Matteus 21:17-20; Markus 11:12-14, 20). På en måte var fikentreet som de hyklerske religiøse lederne i Jerusalem: deres tomme læresetninger og ytre demonstrasjoner av hellighet ga ingen åndelig næring. Fariseerne og de skriftlærde holdt tilsynelatende mange bud men gikk allikevel glipp av de to største budene: å elske Gud og å elske sin neste som seg selv (se Matteus 22:34-40; 23:23).

I motsetning til dette hadde mange begynt å se gode frukter av Jesu læresetninger. Da han kom til Jerusalem, hilste de ham velkommen med grener fra trærne som de la i hans vei og gledet seg over at til slutt, som en fordums profeti sa, “Se, din konge kommer” (Sakarja 9:9). Når du leser denne uken, kan du tenke på fruktene av Frelserens læresetninger og sonoffer i ditt liv og hvordan du kan være en som “bærer mye frukt” (Johannes 12:24).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 23; Lukas 19:1-10; 20:45-47

Herren dømmer ikke på bakgrunn av ytre utseende, men på bakgrunn av hjertets ønsker.

På Jesu tid antok mange at tollerne, eller skatteinnkreverne, var uærlige og stjal fra folket. Så fordi Sakkeus, overtolleren, var velstående, kan han ha vært under enda større mistanke. Men Jesus så på Sakkeus’ hjerte. Hva forteller Lukas 19:1-10 om Sakkeus’ hjerte? Du kan gjerne notere ned ordene i disse versene som beskriver hva Sakkeus gjorde for å vise sin hengivenhet overfor Frelseren. Hva er ditt hjertes ønsker? Hva gjør du for å søke Frelseren, slik Sakkeus gjorde?

Frelserens samtaler med de skriftlærde og fariseerne gir en interessant kontrast til hans samtale med Sakkeus. Som President Dieter F. Uchtdorf forklarte, “[Jesus] reiste seg i rettferdig harme mot hyklere som de skriftlærde, fariseerne og saddukeerne – de som prøvde å virke rettferdige for å vinne lovprisning, innflytelse og verdens rikdom, samtidig som de la byrder på det folk de skulle ha velsignet.” (“Om å være ekte”, Ensign eller Liahona, mai 2015, 81).

I Matteus 23, bruker Frelseren flere metaforer for å forklare hykleri. Overvei å markere eller lage en liste over disse metaforene og legg merke til hva de forteller om hykleri. Hva blir du inspirert til å gjøre annerledes på grunn av Frelserens læresetninger?

Se også Lære og pakter 88:62-63; 137:9.

Matteus 21:1-11; Markus 11:1-11; Lukas 19:29-44; Johannes 12:12-16

Jesus Kristus er min Konge.

Beretningene i Matteus 21:1-11; Markus 11:1-11; Lukas 19:29-44; og Johannes 12:12-16 beskriver begynnelsen av den siste uken av Frelserens liv, inkludert hans seierrike inntog i Jerusalem. De som gjenkjente ham som sin konge, viste sin hengivenhet ved å salve ham (se Johannes 12:1-8), legge klær og palmegrener på veien hans inn i Jerusalem og ropte lovprisninger. Overvei hvordan følgende ressurser kan styrke din forståelse av de begivenheter som begynte den siste uken av Frelserens liv.

Hvordan kan du ta imot Frelseren som din Herre og Konge?

Matteus 22:34-40

De to store bud er å elske Gud og å elske andre som meg selv.

Hvis du noen gang føler deg overveldet når du streber etter å følge Jesus Kristus, kan Frelserens ord til den lovlærde i Matteus 22 hjelpe deg å forenkle og fokusere i ditt disippelskap. Her er én måte å gjøre dette på: Lag en liste over flere av Herrens bud. Hvilken sammenheng har hvert punkt på listen din med de to store budene? Hvordan vil det å fokusere på de to store budene hjelpe deg å holde de andre?

Matteus 23:5

Hva er bønneremmer?

Bønneremmer var esker av lær som inneholdt remser av pergament som det var skrevet skriftsteder på. Jødene festet disse små eskene til snorer av lær og hadde dem rundt pannen eller armene som en måte å huske budene på (se 5 Mosebok 6:6-8). Av stolthet brukte fariseerne vanligvis store bønneremmer slik at alle kunne se hvor mye de elsket Guds ord.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Johannes 12:1-8

Hvordan viste Maria sin kjærlighet til Frelseren? Hvordan kan vi vise vår kjærlighet til Gud?

Bilde
kvinne tørker Jesu føtter med sitt hår

Washing Jesus’s Feet, av Brian Call

Johannes 12:42-43

Hvordan kan vi vise respekt for andre når de uttrykker eller forsvarer sin religiøse tro? Hvilke konsekvenser i det sosiale liv gjør oss noen ganger motløse når vi skal uttrykke eller forsvare vår tro på Kristus? For eksempler på mennesker som ikke ga etter for sosialt press, se Daniel 1:3-20; 3; 6; Johannes 7:45-53; 9:1-38; og Mosiah 17:1-4.

Matteus 21:12-17

Hvordan viser vi vår ærbødighet og respekt for templet? Hva kan vi “[drive] ut” av livet vårt som hindrer oss fra å oppleve templet som et “bønnens hus” (Matteus 21:12-13) og et sted for åndelig helbredelse? Overvei å synge “Jeg ser vår Herres tempel”, Barnas sangbok, 99.

Matteus 21:28-32

Hvilke lærdommer fra lignelsen om mannen med de to sønnene kan være til hjelp for din familie? Du kan for eksempel bruke historien til å drøfte betydningen av oppriktig lydighet og omvendelse. Kanskje familien kunne skrive et skuespill for å dramatisere lignelsen og etter tur spille de forskjellige rollene.

Matteus 22:15-22

Hva er noe av “det som Guds er” (vers 21) og som vi skulle gi ham?

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk kunst til å engasjere familiemedlemmene.Kunst inspirert av evangeliet, bok og LDS Media LibraryLDS.org inneholder mange bilder og videoer som kan hjelpe [familien] å danne seg et bilde av begreper eller hendelser” (Undervisning på Frelserens måte, 22). For eksempel kan bildet som følger med denne oversikten bidra til å levendegjøre historien om Kristi inntog i Jerusalem.

Bilde
Kristi seierrike inntog

Triumphal Entry, av Walter Rane