Kom, følg med meg
17.-23. juni. Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19: ‘Det er fullbrakt’


“17.-23. juni. Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19: ‘Det er fullbrakt’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“17.-23. juni. Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Kristus hos Pilatus

Ecce Homo, av Antonio Ciseri

17.-23. juni

Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19

“Det er fullbrakt”

Begynn din forberedelse ved å lese Matteus 27; Markus 15; Lukas 23 og Johannes 19. Søk med bønnens hjelp å forstå barnas behov.

Skriv ned tilskyndelsene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

La hvert barn holde bildet fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Mens de holder bildet, kan hvert av barna fortelle noe han eller hun vet om hvordan Jesus døde.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Matteus 27:11-66; Lukas 23; Johannes 19

Fordi Jesus døde for meg, kan jeg oppstå.

Små barn kan bli opprørt av beretningene om Jesu korsfestelse. “Kapittel 52: Jesu rettergang” og “Kapittel 53: Jesus blir korsfestet”, Historier fra Det nye testamente, 133-38, gir et godt eksempel på hvordan du kan formidle denne historien til dem.

Mulige aktiviteter

  • Vis bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier når du forteller om Jesu rettssak, korsfestelse og begravelse (se også Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 57 og 58). Oppfordre barna til fortelle det de vet om disse hendelsene. Understrek at Jesus oppsto på den tredje dagen, noe som betyr at han kom tilbake til livet.

  • Be barna nevne noe av det foreldrene deres gjør for dem som de ikke kan gjøre selv. Vis et bilde av Frelseren. Forklar at på grunn av Jesus kan vi oppstå – noe vi ikke kan klare på egenhånd.

  • Vis et bilde av en du kjenner som er død. Bær vitnesbyrd om at på grunn av Jesus vil vedkommende leve igjen.

Bilde
Kristi begravelse

The Burial, av Carl Heinrich Bloch

Matteus 27:26-37; Lukas 23:34

Jeg kan tilgi andre slik Jesus gjorde.

Hvordan vil du hjelpe barna å forstå hvordan de kan tilgi dem som er uvennlige, slik Jesus gjorde?

Mulige aktiviteter

  • Beskriv hvordan soldatene var uvennlige mot Jesus (se Matteus 27:26-37), og les så Lukas 23:34. Forklar at når vi tilgir andre, gir vi slipp på vonde følelser overfor dem og viser kjærlighet.

  • Beskriv situasjoner der noen sier eller gjør noe uvennlig. Be barna vise hvordan de ville tilgi vedkommende.

  • Skriv ord eller uttrykk fra “Hjelp meg, o Fader”, Barnas sangbok, 52, på tavlen. Be barna synge sangen flere ganger, og visk ut noen ord hver gang helt til de har lært hele sangen. Hvem sier denne sangen at vi skulle tilgi? Hvem kan hjelpe oss når det er vanskelig å tilgi?

  • Se igjennom et nyere nummer av Liahona for å finne en historie om et barn som tilga noen. Del denne historien med barna.

Lukas 23:32-33, 39-43

Fordi Jesus led og døde for meg, kan jeg omvende meg og bli tilgitt.

Selv om barn under åtte år ikke er ansvarlige ennå, er det viktig for dem å begynne å lære nå hvordan de kan omvende seg fra gale valg de gjør.

Mulige aktiviteter

  • Gi et sammendrag av Lukas 23:32-33, 39-43, og pek ut de to tyvene i bilde 57 i Kunst inspirert av evangeliet, bok. Forklar at da den første tyven gjorde narr av Jesus, innrømmet den andre tyven at han hadde gjort noe galt – han begynte å omvende seg.

  • Les Lære og pakter 19:16 for barna. Hvorfor led Jesus for oss?

  • Forklar at vår himmelske Fader og Jesus Kristus kan hjelpe oss å ordne opp i våre synder og feiltrinn og motta tilgivelse.

  • La barna lage krittmerker på tavlen som skal symbolisere gale valg. Be dem så om å vaske tavlen for å symbolisere omvendelse. Vis et bilde av Frelseren, og bær vitnesbyrd om at vi kan omvende oss på grunn av ham.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Matteus 27:11-66; Lukas 23; Johannes 19

Jesus kom til jorden fordi han elsker meg.

Hvorfor er du takknemlig for at Jesus Kristus døde for deg? Overvei hvordan du kan hjelpe barna å forstå betydningen av Frelserens offer for dem.

Mulige aktiviteter

Matteus 27:26-37; Lukas 23:34

Jeg kan tilgi andre slik Jesus gjorde.

Det kan være vanskelig å tilgi andre. Barna du underviser, vil bli velsignet når de følger Frelserens eksempel og tilgir alle.

Mulige aktiviteter

  • Be barna bytte på å lese om da soldatene var uvennlige mot Jesus i Matteus 27:26-37, og da Jesus tilga dem i Lukas 23:34. (Se innsikten vi får av Joseph Smiths oversettelse i Veiledning til Skriftene .) Hva kan vi lære av Jesu eksempel?

  • Skriv på tavlen Hva kan dere gjøre for å tilgi noen som er uvennlige mot dere? La barna bytte på å skrive forslag på tavlen, som for eksempel Be om å kunne ha gode følelser overfor vedkommende eller Tenke på noe positivt ved ham eller henne.

  • Be barna tegne situasjoner der noen er uvennlige, og hvordan de ville tilgi vedkommende. La dem vise tegningene til klassen.

Lukas 23:32-33, 39-43

Fordi Jesus led og døde for meg, kan jeg omvende meg og bli tilgitt.

Denne leksjonen er en fin anledning til å vitne om at på grunn av Jesus Kristus, kan vi omvende oss fra våre synder og bli tilgitt.

Mulige aktiviteter

  • Be et barn lese Lukas 23:32-33, 39-43. Forklar at de to som ble korsfestet sammen med Jesus, var tyver. Hvordan viste den ene av tyvene at han begynte å omvende seg?

  • Skriv følgende setning på tavlen, men la det stå tomt der ordene i kursiv står: “Jeg kan bli tilgitt når jeg omvender meg på grunn av Jesu Kristi forsoning.” Gi barna ledetråder for å hjelpe dem å fylle ut tomrommene.

  • Be et barn holde en pose, og fyll den med små steiner mens de andre barna nevner gale valg noen kan gjøre. Hjelp barna å sammenligne posen med den åndelige byrden vi bærer når vi synder. Hvordan er omvendelse som å ta steiner ut av posen?

  • Bruk artikkelen “Du kan omvende deg og tilgi” (Liahona, aug. 2015, 75) til å lære barna hvordan de kan omvende seg.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til læring i hjemmet

Oppfordre barna til å tenke på noen de trenger å tilgi, og bestemme seg for én ting de vil gjøre for å vise vedkommende at de har tilgitt ham eller henne.

Vi kan forbedre vår undervisning

Lær å oppfatte åpenbaring. Åpenbaring kommer ofte “linje på linje” (2 Nephi 28:30), ikke alt på én gang. Når du ber og grunner på Skriftene og denne oversikten, vil du oppdage at ideer og tilskyndelser kan komme når som helst og hvor som helst – på vei til jobben, når du gjør husarbeid eller er sammen med familie og venner.

Bilde
aktivitetsside: jeg skal oppstå fra de døde