Lære og Pagter 2021
11.-17. oktober. Lære og Pagter 115-120: »Hans offer skal være mere helligt for mig end hans fremgang«


»11.-17. oktober. Lære og Pagter 115-120: ›Hans offer skal være mere helligt for mig end hans fremgang‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»11.-17. oktober. Lære og Pagter 115-120«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
Far West

Far West, af Al Rounds

11.-17. oktober

Lære og Pagter 115-120

»Hans offer skal være mere helligt for mig end hans fremgang«

Herren ønsker at tale til dig. Når du studerer skrifterne, så bed ham om at hjælpe dig med at opdage hans budskaber til dig.

Nedskriv dine indtryk

Der var grund til at være optimistisk omkring de helliges nye samlingssted, Far West i Missouri i juli 1838. Byen voksede hurtigt, jorden virkede frugtbar, og det blev åbenbaret, at Adam-ondi-Ahman, et sted af stor åndelig betydning, lå et stykke nordpå (se L&P 107:53-56; 116). Det må dog stadig have været svært for de hellige ikke at tænke på, hvad de havde mistet. De var blevet fordrevet fra Zion, det udpegede Zions midtpunkt, og chancerne for at vende tilbage foreløbigt virkede små. Udover det havde de hellige også været nødt til at flygte fra Kirtland i Ohio, hvor de havde måttet efterlade deres elskede tempel efter kun 2 år. På dette tidspunkt var det ikke kun fjender udenfor Kirken, der forårsagede problemer – mange fremstående medlemmer havde vendt sig mod Joseph Smith, deriblandt de tre vidner til Mormons Bog og fire medlemmer af De Tolv. Nogen har måske undret sig over, om Guds rige virkelig blev stærkere, eller om det blev svagere?

På trods af dette lod de trofaste ikke sådanne spørgsmål stoppe dem. I stedet begyndte de at bygge et nyt helligt sted, denne gang i Far West. De lagde planer for et nyt tempel. Fire nye apostle blev kaldet, deriblandt to – John Taylor og Wilford Woodruff – som senere ville blive præsidenter for Kirken (se L&P 118:6). De hellige lærte, at det at udføre Guds værk ikke betyder, at man aldrig fejler, det betyder, at man »[rejser] sig igen«. Og selvom man må ofre nogle ting, vil de ofre være hellige for Gud og »mere helligt … end [din] fremgang« (L&P 117:13).

Se Saints,1:296-299; »Far West and Adam-ondi-Ahman«, Revelations in Context, s. 235-241.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 115:4-6

Kirkens navn blev bestemt af Herren.

Præsident Russell M. Nelson har sagt, at kirkens navn er »en sag af stor vigtighed« (»Kirkens rette navn«, Liahona, nov. 2018, s. 87). Tænk over, hvorfor dette er sandt, når du læser Lære og Pagter 115:4-6. Hvad har Kirkens navn med dets gerning og mission at gøre?

Se også 3 Nefi 27:1-11.

Lære og Pagter 115:5-6

Zion og hendes stave tilbyder »tilflugt fra uvejret«.

På trods af de trængsler, som hellige mødte i 1838, havde Herren stadig høje forventninger til dem. Se efter ord i Lære og Pagter 115:5-6, der understreger den rolle, som Herren ønsker, at hans kirke og dens medlemmer opfylder i verden. Kan du for eksempel mærke, hvad du bør gøre for at »rejs[e dig], og lade [dit] lys skinne«? (V. 5). Hvilke åndelige uvejr lægger du mærke til omkring dig, og hvordan finder vi »tilflugt« ved at samles? (V. 6).

Se også 3 Nefi 18:24.

Lære og Pagter 117

Mine ofre er hellige for Herren.

At forlade Kirtland må have været særligt hårdt for folk som Newel K. Whitney, som havde etableret et velstående liv der for sin familie. Hvad finder du i Lære og Pagter 117:1-11, der kunne have hjulpet dem til at ofre dette? Hvordan ændrer disse vers dit perspektiv på, hvad der virkelig er vigtigt?

Det offer, der blev krævet af Oliver Granger, var anderledes: Herren gav ham til opgave at blive i Kirtland og få bragt Kirkens finanser i orden. Det var en svær opgave, og selvom han repræsenterede Kirken med retskaffenhed, fandt han ikke ret mange penge. Overvej, hvordan Herrens ord i vers 12-15 kan anvendes i det, Herren har bedt dig om at gøre.

Se også Matthæus 6:25-33; Boyd K. Packer, »En af disse mine mindste« Liahona, nov. 2004, s. 86-88; »Far West and Adam-ondi-Ahman«, Revelations in Context, s. 239-240.

Billede
Adam-ondi-Ahman i Daviess Country i Missouri

Newel K. Whitney blev befalet at flytte til Adam-ondi-Ahman, som er afbilledet her.

Lære og Pagter 119-120

Ved at betale tiende hjælper jeg med at opbygge og »helliggør[e] Zions land«.

Belæringen i afsnit 119 og 120 minder meget om, hvordan Herrens værk er finansieret i vore dage. Hellige bidrager i dag med »en tiendedel af hele deres indkomst årligt« (L&P 119:4), og disse midler administreres af et råd, der består af det Første Præsidentskab, De Tolvs Kvorum og Det Præsiderende Biskopråd. Overvej følgende spørgsmål, når du studerer disse afsnit:

  • Hvordan kan overholdelse af tiendeloven »helliggør[e] Zions land«? Hvordan kan denne lov gøre det sted du bor til et »Zions land for [dig]«(L&P 119:6).

  • Hvad er betydningsfuldt for dig i vendingen »ved min egen røst til dem« i Lære og Pagter 120?

Se også Malakias 3:8-12; David A. Bednar, »Himlens vinduer«, Liahona, nov. 2013, s. 17-20; »The Tithing of My People«, Revelations in Context, s. 250-255.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 115:4-6.Vil det fungere for jeres familie at læse disse vers, mens I ser på en solopgang? Det kunne hjælpe jer til at tale om, hvad det vil sige at »rejs[e] jer, og lade jeres lys skinne« (v. 5). Eller I kunne også tale om, hvordan det er at søge tilflugt under et uvejr. Hvordan kunne oplevelsen være ligesom at søge »tilflugt« i Kirken? (V. 6). I kan så tale om, hvordan jeres familie kan hjælpe andre med at få gavn af den tilflugt, som Kirken giver.

Lære og Pagter 117:1-11.Jeres familie kunne sammenligne en »dråbe« med noget »tungere« (v. 8) som for eksempel en dunk med vand. Dette kan føre til en samtale om mindre vigtige ting i vores liv, som kunne holde os fra at modtage Guds talrige velsignelser.

Lære og Pagter 119.I kan synge en sang sammen, for eksempel »Jeg giver Gud en tiende« (Liahona, okt. 2006, s. L13). Hvad underviser sangen og afsnit 119 om, hvorfor vi betaler tiende? Små børn kunne også have gavn af en illustration: Du kunne give dem små ting, hjælpe dem med at udregne en tiendedel og forklare dem, hvorfor man betaler tiende. (Se også Tro mod sandheden, s. 153-154).

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Jeg giver Gud en tiende« (Liahona, okt. 2006, s. L13).

Gør undervisningen bedre

Tilskynd til selvhjulpenhed. »Hvis [familiemedlemmer] har spørgsmål, så er det nogle gange bedre at lære dem, hvordan de selv finder svaret, i stedet for at besvare spørgsmålet med det samme« (Undervisning på Frelserens måde, s. 28).

Billede
anvendelse af tiende

At give vores 10 procent i tiende til Herren er med til at fremskynde hans frelsende værk