Lære og Pagter 2021
25.-31. oktober. Lære og Pagter 124: »Et hus til mit navn«


»25.-31. oktober. Lære og Pagter 124: ›Et hus til mit navn‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»25.-31. oktober. Lære og Pagter 124«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
Nauvoo

Det smukke Nauvoo, af Larry Winborg

25.-31. oktober

Lære og Pagter 124

»Et hus til mit navn«

Når du læser Lære og Pagter 124, så overvej de velsignelser, Herren inviterede de hellige i Nauvoo til at modtage, samt de velsignelser, han giver dig.

Nedskriv dine indtryk

Lige så svære som de sidste seks år havde været for de hellige, begyndte det nu at lysne i foråret i 1839: De flygtende hellige havde fundet barmhjertighed hos indbyggerne i Quincy i Illinois. Vagter havde tilladt profeten Joseph Smith og andre kirkeledere at undslippe fangenskab i Missouri. Og Kirken havde netop købt jord i Illinois, hvor de hellige kunne samles igen. Nok var området sumpet og befængt med myg, men til sammenligning med de udfordringer, de hellige allerede havde mødt, har det sikkert virket overkommeligt. Så de drænede sumpen og udfærdigede vedtægter til en ny by, som de navngav Nauvoo. Det betyder »smuk« på hebræisk, selvom det til at starte med var et udtryk for håb snarere end en præcis beskrivelse. Samtidig gav Herren sin profet en presserende følelse. Han havde flere sandheder og ordinancer at gengive, og han havde brug for et helligt tempel, hvor de hellige kunne modtage dem. På mange måder er disse trosfyldte og presserende følelser vigtige for Herrens værk i dag.

Selvom Nauvoo blev til en smuk by med et smukt tempel, måtte begge dele med tiden efterlades. Men Herrens virkelig smukke værk har hele tiden været at »krone jer med ære, udødelighed og evigt liv« (L&P 124:55), og dette værk slutter aldrig.

Se Saints, 1:399-427; »Organizing the Church in Nauvoo«, Revelations in Context, s. 264-271.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 124:12-21

Jeg kan være en discipel, Herren stoler på.

Selvom flere fremtrædende ledere forlod Kirken i den sidste del af 1830’erne, så forblev langt størstedelen af medlemmerne trofaste. Blandt disse trofaste hellige var de, der havde udholdt prøvelserne i Missouri, samt dem, som for nylig havde tilsluttet sig Kirken. I Lære og Pagter 124:12-21 roste Herren nogle få af dem. Hvilken indsigt om at være discipel kan du finde i hans ord? Er der noget omkring disse trofaste hellige, som inspirerer dig til at være ligesom dem? Du kan også overveje, hvordan Herren har udtrykt sin kærlighed til dig.

Lære og Pagter 124:22-24, 60-61

Herren ønsker, at jeg er imødekommende og accepterer andre.

Taget det de hellige havde lidt i Missouri i betragtning, så kunne de have været fristet til at isolere sig selv og undsige sig besøgende i Nauvoo. Tænk over det, mens du læser Lære og Pagter 124:22-24, 60-61. Hvad gør indtryk på dig ved Herrens instruktioner om at bygge et »hus, hvor man kan indlogere sig« (v. 23). Hvad lærer hans ord dig om Kirkens mission? Overvej, hvordan disse instruktioner kan anvendes på dig og dit hjem.

Se også videoen »A Friend to All«, ChurchofJesusChrist.org.

Lære og Pagter 124:25-45, 55

Herren har befalet os at bygge templer, så vi kan modtage hellige ordinancer.

Det kom sikkert ikke som en overraskelse for de sidste dages hellige, at så snart de havde bosat sig i Nauvoo, ville Herren befale dem at bygge et tempel – ligesom han havde gjort i Ohio og Missouri. Hvad finder du i Lære og Pagter 124:25-45, 55, der hjælper dig med at forstå, hvorfor Herren sagde, at hans »folk altid er blevet befalet at bygge [templer] til mit hellige navn«? (V. 39).

Siden templet i Nauvoo blev bygget, er over 200 templer blevet bygget eller bekendtgjort. Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Vi ved, at vores tid i templet er afgørende for vores og vores families frelse og ophøjelse … Modstanderens angreb vokser med stadig større hastighed, intensitet og variation. Vores behov for at være regelmæssigt i templet har aldrig været større« (»Bliv forbilledlige sidste dages hellige«, Liahona, nov. 2018, s. 114). Hvordan har templet hjulpet dig til at stå imod »modstanderens angreb«? Hvad føler du dig tilskyndet til at gøre for at følge præsident Nelsons råd?

Se også Church History Topics, »Nauvoo Temple«, ChurchofJesusChrist.org/study/church-history

Billede
Joseph Smith med mænd, der bygger templet i Nauvoo

Joseph Smith ved templet i Nauvoo, af Gary Smith

Lære og Pagter 124:84-118

Herren ønsker at give mig specifikke råd om mit liv.

Vers 84-118 er fyldte med råd til specifikke personer, og nogle af dem virker måske ikke relevante for dit liv. Men du kan måske også finde noget, du har brug for at høre. Overvej at spørge Herren, hvilket budskab han har til dig i disse vers, og søg Åndens vejledning til at finde det. Beslut derpå, hvad du vil gøre for at handle på det. Hvordan kan det for eksempel hjælpe dig til at modtage Ånden, at du er mere ydmyg? (Se v. 97).

Du kan også overveje andre råd, Herren har givet dig. Hvordan handler du på det?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 124:2-11.Hvis Herren bad jeres familie om »at udstede en højtidelig proklamation om mit evangelium« (v. 2-3), hvad ville der så stå i jeres proklamation? Overvej at lave en sammen, og bed familiemedlemmer om at foreslå evangeliske sandheder, de gerne vil have med.

Lære og Pagter 124:15.Hvad vil det sige at være retskaffen? Hvorfor sætter Herren pris på retskaffenhed? Hvilke eksempler på retskaffenhed har jeres familie set? (Se også Til styrke for de unge, s. 19).

Lære og Pagter 124:28-29, 40-41, 55.Hvad lærer disse vers os om, hvorfor Herren befaler os at bygge templer? Jeres familie vil måske synes om at tegne et tempel eller at bygge et ud af klodser eller andre materialer. Når I gør dette, kan I tale om, hvorfor I er taknemmelige for, at vi har templer i dag, og hvorfor vi skal besøge dem regelmæssigt.

Lære og Pagter 124:91-92.Vil din familie have gavn af en samtale om patriarkalske velsignelser? Familiemedlemmer, som har modtaget deres patriarkalsk velsignelse, kunne fortælle, hvordan det var at modtage den, og hvordan det har velsignet dem. Du kunne også se »Patriarchal Blessings« (Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Jeg elsker Herrens tempel«, Børnenes sangbog, s. 99.

Billede
genoprettelsens røster-ikon

Genoprettelsens røster

Hjælpeforeningen

Billede
Joseph og Emma Smith samt andre kvinder

Maleri af organiseringen af Hjælpeforeningen af Paul Mann

Efter Hjælpeforeningen var blevet organiseret i 1842, sagde profeten Joseph Smith: »Kirken var aldrig fuldstændig organiseret, før kvinderne således var organiseret«.1 Ligeledes er et studium af genoprettelsen af Herrens kirke og gengivelsen af hans præstedømme (se L&P 107) ikke fuldendt, førend det indeholder et studium af Hjælpeforeningen, hvilket i sig selv er »en genoprettelse af et gammelt mønster« for Jesu Kristi kvindelige disciple.2

Eliza R. Snow spillede en vigtig rolle i den genoprettelse. Hun var til stede, da Hjælpeforeningen blev organiseret, og tog referat af møderne som foreningens sekretær. Hun bevidnede personligt, at Hjælpeforeningen blev organiseret »efter præstedømmets mønster«.3 Nedenfor er hendes ord, som hun skrev, mens hun tjente som Hjælpeforeningens hovedpræsident, for at hjælpe sine søstre med at forstå det guddommelige værk, som Guds pagtsdøtre blev betroet.

Lær mere om, hvordan Hjælpeforeningen blev organiseret, i Døtre i mit rige: Hjælpeforeningens historie og virke, 2017, s. 1-25; The First Fifty Years of Relief Society, 2016, s. 3-175.

Eliza R. Snow

Billede
Eliza R. Snow, af Lewis Ramsey

»Selvom navnet [Hjælpeforening] er af nyere dato, så er institutionen af gammel oprindelse. [Joseph Smith] fortalte os, at den samme organisation var at finde i den fordums kirke, hvilket der er hentydet til i nogle af brevene i Det Nye Testamente, hvor titlen ›udvalgt kvinde‹ bliver brugt (se 2 Joh 1:1; L&P 25:3).

Dette er en organisation, der ikke kan eksistere uden præstedømmet, da den får al sin myndighed og indflydelse fra den kilde. Da præstedømmet blev taget fra jorden, uddøde også denne institution, såvel som ethvert andet vedhæng til Jesu Kristi kirkes sande orden på jorden …

»Da jeg var til stede ved organiseringen af ›Nauvoos Kvindelige Hjælpeforening‹ … og også har fået betydelig erfaring i den forening, lad mig da videregive et par ledetråde, der vil hjælp Zions døtre med at træde frem i denne særdeles vigtige position, som er fyldt med nye og mangfoldige ansvar. Hvis nogle af Israels døtre og mødre føler sig den mindste smule indskrænkede i deres nuværende virkefelt, vil de nu finde rigeligt med spillerum til med enhver kraft og evne at gøre godt med det, de er så gavmildt udstyret med …

Billede
Den røde købmandsforretning

Hjælpeforeningen blev organiseret i værelset på første sal af den røde købmandsforretning.

Hvis nogen skulle tænke: Hvad er formålet med Nauvoos Kvindelige Hjælpeforening? ville jeg svare – at gøre godt – at samle enhver kapacitet vi har til at gøre godt, ikke kun til at tage os af de fattige, men til at frelse sjæle. En forenet indsats vil opnå uendeligt mere, end der kan opnås af det mest effektive individs energi …

Når den Kvindelige Hjælpeforening giver til de fattige, har den andre pligter end blot at imødekomme de fysiske ønsker. Sindets fattigdom og hjertets sygdom kræver også opmærksomhed; og mange gange vil en venlig tilkendegivelse – et par råd, eller selv et varmt og kærligt håndtryk, gøre mere godt og være mere værdsat end en pose guld …

Når de hellige samles fra fjerne egne, fremmede for alle og genstand for at blive ledt på afveje af dem, som ligger på lur for at vildlede, bør [Hjælpe]foreningen være hurtig til at lede efter [dem], introducere dem til foreningen, der vil forædle og ophøje og frem for alt styrke dem i troen på evangeliet, og ved at gøre dette være medvirkende til at frelse mange.

For at kunne definere de pligter, privilegier og det ansvar, der er i foreningens ansvarsområder, ville det kræve flere bind … Gør det (under ledelse af din biskop) fattet, bevidst, energisk, forenet og bønsomt, og så vil Gud krone jer med medgang.«4

Noter

  1. Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 446.

  2. Døtre i mit rige: Hjælpeforeningens historie og virke, 2017, s. 1.

  3. Joseph Smith, i Sarah Granger Kimball, »Auto-biography«, Woman’s Exponent, 1. sep. 1883, s. 51.

  4. »Female Relief Society«, Deseret News, 22. apr. 1868, s. 81.

Billede
Templet i Nauvoo

Templet i Nauvoo, af George D. Durrant