Lære og Pagter 2021
25.-31. oktober. Lære og Pagter 124-125: »Et hus til mit navn«


»25.-31. oktober. Lære og Pagter 124-125: ›Et hus til mit navn‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»25.-31. oktober. Lære og Pagter 124-125«, Kom og følg mig – Primary: 2021

Billede
Nauvoo

Det smukke Nauvoo, af Larry Winborg

25.-31. oktober

Lære og Pagter 124-125

»Et hus til mit navn«

Hvad har børnene brug for at lære af Lære og Pagter 124-125? Tænk over dette spørgsmål, når du studerer denne uge.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis et billede af templet nærmest dig. Spørg børnene, hvad de ved om templer. Lad dem fortælle om deres følelser ved en dag at tage til templet.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Lære og Pagter 124:15, 20

Jesus er glad, når jeg prøver at gøre godt.

I åbenbaringen i afsnit 124 udtrykte Herren sin billigelse af Hyrum Smith og George Miller, fordi de stræbte efter at følge ham. Hvordan vil du hjælpe børnene til at indse, at Herren er tilfreds, når de prøver at gøre godt?

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene til at tænke på ting, de kan gøre, der er gode. Vis billeder for at give dem ideer (du kan finde nogle i Evangelisk kunst eller Kirkens tidsskrifter). Bed dem om at pege på disse gode ting. Læs Lære og Pagter 124:15 for dem, og bed dem lytte efter, hvad Herren følte, da Hyrum Smith valgte at gøre godt. Hvordan føler Jesus det, når vi prøver at gøre gode ting?

  • Giv børnene nogle papirhjerter, og bed dem tegne sig selv, hvor de gør noget godt. Lad dem fortælle klassen, hvad de tegnede. Hvordan har vi det, når vi gør noget godt? Bær vidnesbyrd om, at Jesus er glad, når vi prøver at gøre det rigtige.

  • Syng en sang om at gøre noget, som Jesus ønsker, vi skal gøre, fx »Et solskinsbarn« (Børnenes sangbog, s. 38-39).

Lære og Pagter 124:28-29, 39

Jesus befaler sit folk at bygge templer.

Templer har altid været en del af vor himmelske Faders plan for sine børn. Når de børn, du underviser, forstår det, hjælper det dem til at føle en større ærbødighed for templet.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene til at forstå, at da de hellige fandt et nyt hjem i Nauvoo, bad Herren dem om at bygge et tempel (se »Kapitel 49: De hellige i Nauvoo« Historier fra Lære og Pagter, s. 183-184). Bed børnene om at lade som om, de bygger et tempel.

  • Læs denne sætning: »Mit hellige hus, som mit folk altid er blevet befalet at bygge til mit hellige navn« (L&P 124:39) sammen med dem. Lad dem holde et billede af et gammelt tempel (se Evangelisk kunst, nr. 52 eller denne uges aktivitetsside) og et billede af et tempel i jeres område. Forklar, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus altid har befalet deres folk at bygge templer, i fordums tid såvel som i vore dage. Brug ord og vendinger fra Lære og Pagter 124:28-29 for at hjælpe børnene til at forstå, hvorfor Herren ønsker, vi bygger templer.

  • Bed dem om at lave denne uges aktivitetsside for at de bedre forstår, at vi er Guds folk, og at Guds folk altid har fået befaling om at bygge templer.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Lære og Pagter 124:12-21

Herren er tilfreds, når jeg er trofast.

I afsnit 124 roste Herren flere hellige for deres trofasthed. Hans ord kan hjælpe børnene til at finde de egenskaber, de bør udvikle.

Mulige aktiviteter

  • Vælg nogle gode egenskaber, der er nævnt i Lære og Pagter 124:12-21, og skriv dem på tavlen omkring et billede af Frelseren. Bed børnene om at lede i vers 12-21 efter disse ord. Hjælp dem til at forstå ord, de måske ikke kender så godt. Hvad føler Herren ifølge disse vers for mennesker, der udvikler disse egenskaber?

  • Skriv ordet retskaffenhed på tavlen. Opmuntr børnene til at lære, hvad Herren sagde om retskaffenhed i Lære og Pagter 124:15, 20. Hjælp dem til at forstå, hvad retskaffenhed er, ved at læse denne udtalelse: »Retskaffenhed betyder, at man tænker og gør det, der er rigtigt på alle tidspunkter, uanset konsekvenserne« (Til styrke for de unge, s. 19). Du kan også fortælle et eksempel med et barn, der udøver retskaffenhed, fra dine egne erfaringer eller fra tidsskrifterne Lille Liahona eller Liahona. Udfordr børnene til at sætte et mål om at handle mere retskaffent i den kommende uge.

Lære og Pagter 124:28-30, 38-41

Jesus befaler sit folk at bygge templer.

De børn, du underviser, bliver snart gamle nok til at tage i templet og deltage i tempelordinancer. Hvad kan du gøre for at hjælpe dem til at forberede sig?

Mulige aktiviteter

  • Tildæk et billede eller en tegning af et tempel. Bed børnene om at læse Lære og Pagter 124:38-41 for at finde fingerpeg om, hvad der er på billedet. Lad dem afdække billedet og tale om, hvad disse vers forklarer om, hvorfor Herren ønsker, vi bygger templer.

  • Bed dem om at læse Lære og Pagter 124:28-30 for at se efter, hvilke grunde Herren gav Joseph Smith til at bygge templet i Nauvoo. Fortæl om dine følelser om templet og en oplevelse, du måtte have haft ved at gøre dåb for de døde. Hjælp børnene til at regne ud, hvor længe det vil vare, før de er gamle nok til at udføre dåb for de døde i templet.

  • Vis børnene din tempelanbefaling, hvis du har en, eller inviter en ung i menigheden til at vise børnene sin anbefaling. Fortæl dem, hvorfor en tempelanbefaling er vigtig, og hvad vi skal gøre for at få en. Opmuntr dem til at begynde at forberede sig nu til at få deres egen anbefaling.

    Billede
    Joseph Smith sammen med mænd, der bygger templet i Nauvoo

    Joseph Smith ved templet i Nauvoo, af Gary E. Smith

Lære og Pagter 124:91-92

En patriarkalsk velsignelse kan give mig inspireret vejledning.

Gennemgå din patriarkalske velsignelse, hvis du har fået den, før du underviser børnene om disse velsignelser. Hvorfor er du taknemmelig for din patriarkalske velsignelse? Hvordan vil du inspirere børnene til at forberede sig til at modtage deres?

Mulige aktiviteter

  • Bed et af børnene om at læse Lære og Pagter 124:91-92, og lad klassen lytte efter, hvad Herren kaldte Hyrum Smith til at gøre. Hvad ved børnene om patriarkalske velsignelser? Vis dem, hvordan sådan en ser ud, hvis du har en. (Husk, at selve indholdet af din patriarkalske velsignelse er hellig). Forklar, at en patriarkalsk velsignelse er en særlig velsignelse, vi får af en patriark. Denne velsignelse kan lære os mere om os selv og det, vor himmelske Fader ønsker, at vi gør.

  • Overvej at invitere en forælder eller en søster eller bror til et af de børn, du underviser, for at dele med klassen, hvorfor de er taknemmelige for deres patriarkalske velsignelse. Bed dem om at fortælle, hvordan de besluttede, at de gerne ville have deres velsignelse. Bær dit vidnesbyrd om patriarkalske velsignelser.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Opfordr børnene til at dele en ting, de lærte om templer, med en i familien, og hvorfor de gerne vil i templet en dag.

Gør undervisningen bedre

Børn kan genkende Åndens indflydelse. Lær dem, at den fred, kærlighed og varme, de føler, når de taler eller synger om Jesus Kristus og hans evangelium, kommer fra Helligånden. Disse følelser kan opbygge deres vidnesbyrd.