Lære og Pagter 2021
18.-24. oktober. Lære og Pagter 121-123: »O Gud, hvor er du?«


»18.-24. oktober. Lære og Pagter 121-123: ›O Gud, hvor er du?‹« Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»18.-24. oktober. Lære og Pagter 121-123«, Kom og følg mig – Primary: 2021

Billede
Fængslet i Liberty

Fængslet i Liberty om foråret, af Al Rounds

18.-24. oktober

Lære og Pagter 121-123

»O Gud, hvor er du?«

Overvej, når du studerer Lære og Pagter 121-123, hvad børnene i din klasse allerede ved. Bed om at vide, hvordan du bygger videre på det, de ved.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Hvis du opmuntrede børnene til at dele noget, de lærte i klassen sidste uge, med deres familie, giver du dem tid til at fortælle om det.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Lære og Pagter 121:7-8; 122:7

Hårde tider kan være til vores bedste.

Herrens ord til Joseph Smith i fængslet i Liberty giver mulighed for at hjælpe børnene til at forstå, at livet somme tider er hårdt, men vor himmelske Fader og Jesus Kristus kan hjælpe os.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene til at lytte efter ordet »fred«, når du læser »Kapitel 46: Joseph Smith i Liberty fængsel« (Historier fra Lære og Pagter, s. 172-174) eller Lære og Pagter 121:7-8 for dem. Hjælp dem til at tænke på, hvordan vi kan stole på Herren, ligesom Joseph gjorde, så vi kan føle fred. Forklar, at selv om Joseph oplevede svære ting, var Herren med ham.

  • Hjælp dem til at indse, at vores prøvelser »skal være til gavn for [os]« (L&P 122:7), ved at tale med dem om, hvordan vores muskler bliver større, når vi bærer noget tungt. Bed dem lade som om, de løfter en tung ting eller udfører hårdt arbejde. Forklar, at vores ånd kan vokse ved at gå igennem hårde tider, hvis vi vender os til Herren for at få hjælp. Fortæl om nogle eksempler, som de børn, du underviser, kan se sig selv i. Bed dem om at gentage sætningen »alt dette skal … være til gavn for dig« sammen med dig.

Lære og Pagter 122:8

Jesus Kristus ved, hvordan jeg har det.

I fængslet i Liberty fortalte Jesus Kristus Joseph Smith, at han var steget ned under alt (se L&P 122:8). Det betyder, at han ved, hvad vi går igennem, og vi kan vende os til ham.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene til at lære at vende sig til Kristus, når de oplever hårde ting, ved at bede dem om at vise dig, hvordan de ser ud, når de er kede af det, sårede eller bange. Hvem kan hjælpe os, når vi har det på den måde? Læs Lære og Pagter 122:8, og forklar, at det betyder, at Jesus Kristus ved, hvordan vi har det, og han kan hjælpe os.

  • Syng »Engang var Jesus et lille barn« (Børnenes sangbog, s. 34), og bær vidnesbyrd om, at Jesus Kristus kan hjælpe os, fordi han ved, hvordan vi har det.

    Billede
    Jesus på jorden i Getsemane

    Jesus forstår vores lidelser. Ske ikke min vilje, men din, af Walter Rane

Lære og Pagter 123:17

Gud ønsker, at jeg med glæde gør, hvad jeg kan.

Selv om Joseph Smith sad i fængsel, og de hellige var blevet fordrevet fra deres hjem, opmuntrede han de hellige til »med glæde [at] gøre alt, hvad der står i vor magt«.

Mulige aktiviteter

  • Læs Lære og Pagter 123:17 for børnene, og bed dem om at rejse sig og se glade ud, når de hører ordene »med glæde«. Bed dem om at lade som om, at de laver forskellige tjenestegerninger med glæde.

  • Syng en sang sammen om at tjene med glæde, fx »Vi vil synge af glæde« (Børnenes sangbog, s. 108). Hjælp børnene til at tænke over, hvordan de kan tjene deres familie og venner med glæde.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Lære og Pagter 121:7-9; 122:7-9

Mine prøvelser kan være til gavn for mig.

En måde, Frelseren trøstede Joseph Smith på, mens han led i fængslet i Liberty, var ved at lære ham, at »alt dette skal give dig erfaring og skal være til gavn for dig« (L&P 122:7). Denne sandhed kan være til velsignelse for børnene, når de står over for deres egne prøvelser.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene fortælle, hvad de ved om Joseph Smiths oplevelse i fængslet og om de hellige, der blev tvunget ud af Missouri (se kap. 45-47 i Historier fra Lære og Pagter, s. 167-175). Spørg dem, hvordan de ville føle det, hvis de var Joseph Smith eller en af de hellige på det tidspunkt. Læs Lære og Pagter 121:7-9 og 122:7-9 sammen med børnene, og bed dem om at finde noget, Herren sagde, der ville have givet dem fred. Hvordan kan vores prøvelser »være til gavn for [os]«?

  • Lad to børn holde i hver sin ende af en snor, der er lang nok til at nå tværs igennem lokalet. Bed et andet barn om at markere et punkt på snoren. Læs Lære og Pagter 121:7-8, og forklar, at snoren repræsenterer evighedens år, og at det lille punkt er ligesom vores år på jorden. Hvad betyder det, at vores prøvelser på jorden varer »et øjeblik«?

  • Hjælp børnene med at forestille sig, hvordan det ville være at tilbringe fire måneder på et sted som fængslet i Liberty. Hvad ville vi mest savne? Hvad skulle vi bruge vores tid på? Hvad lærte Joseph Smith i Lære og Pagter 121:7-9 og 122:7-9, der hjalp ham til at udholde denne oplevelse? Tilskynd børnene til at skrive et brev til en, der har det svært, og foreslå dem at bruge noget fra Lære og Pagter 121:7-9 og 122:7-9 i det.

Lære og Pagter 121:34-46

Vi må være retskafne for at have »himlens kræfter«.

Hjælp de børn, du underviser, til at forstå, at vi kun kan have Guds kraft hos os, hvis vi er retskafne.

Mulige aktiviteter

  • Tegn en streg med ordene stor kraft i den ene ende og lille kraft i den anden. Tegn en pil, der peger på midten af stregen. Vælg flere ord eller udtryk fra Lære og Pagter 121:34-46, der forklarer, hvordan vi mindsker eller øger himmelsk kraft hos os (fx »skjule vore synder«, »stolthed«, »mildhed« og »kærlighed«). Bed dem om at skiftes til at vælge et ord og beslutte, om det fører til mindre eller større kraft og flytte pilen i henhold hertil. Tal med børnene om mennesker, de kender, der har haft en god indvirkning på andre, fordi de følger Herrens råd i disse vers.

  • Læs Lære og Pagter 121:41-42, 45, og bed dem om at skrive egenskaber fra disse vers, som Herren ønsker, vi skal have. Hjælp dem med at definere ord, de ikke forstår. Giv hvert barn én egenskab, og hjælp dem med at tænke på en måde, de kan vise den på. Når alle har fortalt, beder du dem om at læse vers 45-46 og nævne de velsignelser, de får, hvis de udvikler disse egenskaber.

  • Læs første linje i Lære og Pagter 121:46 sammen. Hvordan kan Helligånden være vores »stadige ledsager«? Syng »Helligånden« sammen (Børnenes sangbog, s. 56) eller en anden sang om Helligåndsgaven. Hvad lærer sangen os om, hvorfor vi gerne vil have Helligånden som vores stadige ledsager?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Lad børnene tænke på nogen, der går igennem en svær tid. Hjælp dem til at finde noget, Joseph Smith lærte i fængslet i Liberty, som de kan dele med den person.

Gør undervisningen bedre

Støt læring i hjemmet »Forældrene er deres børns vigtigste lærere i evangeliet. De har både det største ansvar og den største mulighed for at påvirke deres børn (se 5 Mos 6:6-7). Når [du] underviser børn i Kirken, så søg bønsomt efter, hvordan [du] kan støtte deres forældre i deres vigtige rolle« (Undervisning på Frelserens måde, s. 25).