Lære og Pagter 2021
4.-10. oktober. Lære og Pagter 111-114: »Jeg [vil] ordne alt til gavn for jer«


»4.-10. oktober. Lære og Pagter 111-114: ›Jeg [vil] ordne alt til gavn for jer‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»4.-10. oktober. Lære og Pagter 111-114«, Kom og følg mig – Primary: 2021

Billede
Joseph Smith forkynder

4.-10. oktober

Lære og Pagter 111-114

»Jeg [vil] ordne alt til gavn for jer«

Søster Cheryl A. Esplin, tidligere rådgiver i Primarys hovedpræsidentskab, har sagt, at vi bør »hjælpe vores børn til at få læren ind i hjertet på en måde, så den … afspejles i deres holdninger og adfærd gennem hele livet« (»Lær vore børn at forstå«, Liahona, maj 2012, s. 10).

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Opmuntr børnene til at fortælle ved at medbringe flere ting, der hører til noget fra en tidligere lektion. Lad dem tale om, hvad hver ting minder dem om.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Lære og Pagter 111:2, 10-11

Det, der hører Gud til, kan være en skat for mig.

Når børn tænker på ordet skat, forestiller de sig måske ting, der er anderledes end de skatte, der antydes i Lære og Pagter 111:2, 10. Hvordan kan du hjælpe dem til at lære at påskønne det, der hører Herren til?

Mulige aktiviteter

  • Bed dem om at tegne, hvad de tænker på, når de hører ordet skat. Sammenlign det, verden ser som en skat, med det, Herren ser som skatte (se L&P 111:2, 10-11), fx hans folk, visdom og retfærdighed samt at træffe gode valg.

  • Hjælp børnene med at lave denne uges aktivitetsside. Hvad lærer vi om Jesus af det, han værdsætter? Hvordan kan vi være mere ligesom ham?

Lære og pagter 112:10

Herren vil lede mig ved hånden og besvare mine bønner.

Lære og Pagter 112:10 kan hjælpe de børn, du underviser, til at udvikle tro på, at Jesus Kristus vil lede og vejlede dem livet igennem.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene til at tænke på situationer, hvor det er vigtigt at holde en i familien i hånden, fx når man går over vejen eller trøster nogen. De vil måske glæde sig over at agere nogle af de eksempler, de kommer med. Læs Lære og Pagter 112:10. Hvorfor ønsker vi, at Herren skal »lede [os] ved hånden«?

  • Kom bind for øjnene på et af børnene, og bed ham eller hende om at gå igennem lokalet med et andet barn, der leder ham eller hende ved hånden. Fortæl om en oplevelse, hvor du følte, at Herren ledte dig ved hånden.

    Billede
    Jesus med en dreng og hans mor

    Rejs dig op og gå, af Simon Dewey

Lære og Pagter 112:11

Jesus Kristus ønsker, at jeg elsker alle.

Hjælp børnene til at vide, at Frelseren ønsker, at vi elsker alle, selv dem der ikke behandler os venligt.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at forme et hjerte med hænderne, når de hører om en, der gør noget rigtigt, mens du læser »Kapitel 41: Kirtlands trængsler« (Historier fra Lære og Pagter, s. 158-160). Hjælp dem til at forstå, at Herren ønsker, at vi elsker alle, selv dem der måtte træffe forkerte valg.

  • Tegn et ansigt, der er ked af det, på tavlen, og spørg dem, hvordan vi kan vise kærlighed til andre, der er kede af det (se L&P 112:11). Efterhånden som de kommer med forslag, laver du det om til et glad ansigt. Bær dit vidnesbyrd om, at det giver styrke at elske andre. Syng en sang sammen om kærlighed, fx »Jesus siger: Elsk enhver« (Børnenes sangbog, s. 39).

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Lære og pagter 112:10

Jeg kan være ydmyg og søge Guds vejledning.

Vor himmelske Fader ønsker, at vi er ydmyge, så han kan vejlede os. Hjælp børnene til at forstå, at de kan vise ydmyghed over for Gud ved at gøre ting som at bede til ham og tage imod hans råd.

Mulige aktiviteter

  • Spørg børnene, hvad det vil sige at være ydmyg. (De kan om nødvendigt læse »Ydmyghed« i Tro mod sandheden (s. 172-173)). Hjælp dem til at tænke på ord eller udtryk, der har med »ydmyg« at gøre, og bed dem om at læse Lære og Pagter 112:10 og erstatte »ydmyg« i verset med et af disse ord eller udtryk. Hvorfor ønsker vor himmelske Fader, at vi skal være ydmyge? Børnene kan lære mere ved at læse de skriftsteder, der står under »Ydmyg« i Guide til skrifterne (scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

  • Skriv ordene i Lære og Pagter 112:10 på tavlen, og bed børnene om at læse dem højt. Lad et barn sætte en streg under de velsignelser, der er nævnt i dette vers, og som de ydmyge får. Opmuntr dem til at fortælle om tidspunkter, hvor de ydmygt søgte Herrens hjælp og blev ledt af ham, fx da deres bønner blev besvaret.

Lære og Pagter 112:11

Jesus Kristus ønsker, at jeg elsker alle.

Jesus Kristus var det fuldkomne eksempel på at elske alle, selv dem der mishandlede ham. Joseph Smith måtte også udholde forfølgelse af dem, der havde været hans venner. Hjælp børnene til at lære, at vi kan elske andre, ligesom Frelseren og Joseph Smith gjorde.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at skiftes til at læse fra »Kapitel 41: Kirtlands trængsler« (Historier fra Lære og Pagter, s. 158-160). Hvem i beretningen gjorde problemerne i Kirtland værre? Hvem prøvede at gøre dem mindre? Lad dem læse Lære og Pagter 112:11 og tale om, hvorfor det er vigtigt at elske alle.

  • Hvorfor er det vigtigt at elske mennesker, der er anderledes end os? Hvorfor kan vor himmelske Fader have givet os forskelligheder? Hvordan kan vi »lade [vores] kærlighed være rigelig til alle«, selv dem, der er anderledes end os? Syng en sang sammen om at elske andre, fx »Jeg går med dig« (Børnenes sangbog, s. 78).

  • Hjælp børnene til at tænke på nogle eksempler, hvor Frelseren elskede dem, der mishandlede ham (se fx Luk 23:34).

Lære og Pagter 112:12-15, 26

De, der virkelig er omvendte, lærer Jesus Kristus at kende.

At blive omvendt til Jesus Kristus er en livslang proces, og den involverer mere end blot at »[foregive] at kende [hans] navn« (L&P 112:26). Hjælp børnene til bedre at forstå, hvad det vil sige virkelig at kende Frelseren.

Mulige aktiviteter

  • Fortæl børnene, at nogle af apostlene i 1837 havde vendt sig mod profeten Joseph Smith. Hvorfor er det vigtigt at følge profeten? (Se v. 15). Hjælp dem med at lave en liste over de ting, Herren bad Thomas B. Marsh, præsidenten for De Tolv Apostles Kvorum, om at gøre (se L&P 112:12-15). Brug listen til at tale om, hvordan vi kan blive mere omvendte til Jesus Kristus.

  • Spørg dem, hvad de tror, det betyder at foregive at kende Jesus Kristus, men ikke rigtig at kende ham (se L&P 112:26). Hvad lærer vers 14 os, vi kan gøre for at lære ham bedre at kende? Hjælp børnene med at forstå, hvad det vil sige at »tag[e vores] kors op« (JSO, Matt 16:25-26 i Guide til skrifterne) eller at »vogt[e hans] får«.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at sammenfatte det, de har lært i klassen i dag. Hjælp dem med at lave en seddel eller tegning, der vil huske dem på det, de har lært, så de kan dele det med deres familie.

Gør undervisningen bedre

Børn er nysgerrige og lærer på mange måder. Børn har stor fornøjelse af at lære ved hjælp af nye og forskelligartede oplevelser. Brug aktiviteter, der tillader dem at bevæge sig omkring, bruge alle deres sanser, udforske og prøve nye ting. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 25-26).