Lære og Pagter 2021
11.-17. oktober. Lære og Pagter 115-120: »Hans offer skal være mere helligt for mig end hans fremgang«


»11.-17. oktober. Lære og Pagter 115-120: ›Hans offer skal være mere helligt for mig end hans fremgang‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»11.-17. oktober. Lære og Pagter 115-120«, Kom og følg mig – Primary: 2021

Billede
Far West

Far West, af Al Rounds

11.-17. oktober

Lære og Pagter 115-120

»Hans offer skal være mere helligt for mig end hans fremgang«

Lad Ånden vejlede dig til de principper, børnene har mest brug for. Du kan finde nyttige forslag i aktiviteterne for yngre børn eller for ældre børn.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Det kan lejlighedsvis være godt at tale med forældrene til et af børnene på forhånd og foreslå, at barnet kommer til klassen forberedt på at dele noget, han eller hun har lært hjemme. Barnet kan finde glæde ved at lede klassen i en aktivitet, han eller hun har lavet med familien.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Lære og Pagter 115:4-5

Jeg tilhører Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at genkende de velsignelser, der er en del af Jesu Kristi Kirke?

Mulige aktiviteter

  • Spørg børnene, om nogen af dem kan sige Kirkens fulde navn. Vis dem Kirkens logo (på en kirkeudgivelse eller et missionærskilt), skriv navnet på tavlen, eller læs det for dem i Lære og Pagter 115:4. Bed dem om at sige navnet sammen med dig, mens du peger på hvert ord. Gør opmærksom på betydningsfulde ord i navnet, og hjælp dem til at forstå, hvorfor de er ord er vigtige (se »Kapitel 43: Jesus Kristus navngiver sin kirke«, Historier fra Lære og Pagter, s. 164).

  • Syng »Jesu Kristi Kirke« (Børnenes sangbog, s. 48) sammen, og fortæl dem, hvad du føler ved at være medlem af Jesu Kristi Kirke. Lad dem fortælle, hvad de føler for Kirken.

  • Bed dem om at rejse sig, når du læser ordene »rejs jer« i Lære og Pagter 115:5. Lad dem sprede fingrene ud som solstråler, når du læser »lad jeres lys skinne«. Syng en sang sammen om at være et lys for andre, fx »Jeg er som en lysende stjerne« (Børnenes sangbog, s. 84). Mind børnene om, at vores lys kommer fra Jesus Kristus, og hjælp dem til at tænke over, hvordan de kan »lad[e deres] lys skinne«.

Lære og Pagter 117:6

Jesus Kristus skabte jorden og alt, hvad der er i den.

For at opmuntre William Marks og Newel K. Whitney til at opgive deres ejendom og flytte til Missouri mindede Herren dem om, at han skabte alt på jorden. Hvordan kan det velsigne børnene at kende den sandhed?

Mulige aktiviteter

  • Medbring billeder eller lav tegninger af skabelserne i Lære og Pagter 117:6, som Herren sagde, han skabte (eller bed børnene om at lave deres egen tegning). Lad dem vise billederne frem eller pege på dem, mens du læser verset. Fortæl dem, hvorfor det er vigtigt for dig at vide, at Jesus Kristus skabte alt det.

  • Syng en sang sammen om Herrens skaberværk, fx »Hvad enten jeg hører fuglenes sang« (Børnenes sangbog, s. 16-17). Lad dem tale om noget af det, Gud har skabt, der får dem til at føle hans kærlighed.

Lære og Pagter 119-120

Tiende hjælper Kirken til at udføre Guds værk.

Mange af de børn, du underviser, er sandsynligvis for små til at tjene penge og betale tiende, men det er godt for dem at forstå, hvordan tiende bidrager til det store arbejde, Kirken udfører verden over.

Mulige aktiviteter

  • Forklar, hvordan vi betaler tiende, og hvad det bruges til (se »Kapitel 44: Tiende«, Historier fra Lære og Pagter, s. 165-166). Tegn 10 mønter på tavlen, og bed børnene om at hjælpe dig med at tælle dem. Fortæl, hvor mange vi skal give til Herren i tiende.

  • Syng en sang sammen om tiende, fx »Jeg giver Gud en tiende« (Liahona, okt. 2006, L13), og fortæl dem, hvorfor du vælger at betale tiende. Fortæl om muligt en personlig historie.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Lære og Pagter 115:4-6

Mit eksempel kan hjælpe andre til at komme til Kristus og finde tryghed.

De børn, du underviser, kender sandsynligvis mennesker, der er berørt af livets storme og har brug for det sted for »tilflugt« (v. 6), Kirken er. Overvej, hvordan du vil inspirere børnene til at rejse sig og lade deres lys skinne (se v. 5) og dele deres lys med disse mennesker.

Mulige aktiviteter

  • Lad en lommelygte, et billede af solen eller noget andet, der repræsenterer Frelserens evangeliums lys, gå rundt. Når det er børnenes tur til at holde lyset, beder du dem læse Lære og Pagter 115:4-5 og nævne noget, de kan gøre for at rejse sig og lade deres lys skinne for andre (se 3 Ne 18:24).

  • Bed dem om at lave en tegning, der gengiver Lære og Pagter 115:6. De kan fx tegne en storm, hvor mennesker søger tilflugt i en kirkebygning. Hvilke ting kan stormen repræsentere? Hvordan er Kirken et sted for tilflugt for disse ting?

Lære og Pagter 117

Mine ofre er hellige for Herren.

I afsnit 117 rådede Herren William Marks og Newel K. Whitney til at ofre deres ejendele i Kirtland til fordel for større velsignelser i Missouri. Han ærede også Oliver Granger for de ofre, han ydede. Hvad føler du, børnene kan lære af deres eksempel?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at forestille sig, at de var en succesfuld forretningsindehaver i Kirtland, ligesom Newel K. Whitney. Hvordan ville de have det, hvis Herren bad dem om at forlade deres forretning og flytte et nyt sted hen? Læs Lære og Pagter 117:1-11 for dem, og bed dem sige stop til dig, når de hører noget, der hjælper dem til at have troen til at yde ofre og adlyde Herren. Hvad ofrer vi i dag for at adlyde Herren?

  • Fortæl kort børnene, hvorfor de hellige måtte forlade Kirtland, eller lad et af børnene gøre det (se Kapitel 41: Kirtlands trængsler«, Historier fra Lære og Pagter, s. 158-160). Forklar, at Herren bad Oliver Granger om at blive i Kirtland og betale Kirkens gæld. Hvorfor var det et vanskeligt job? Hvad sagde Herren i Lære og Pagter 117:3, der kunne hjælpe Oliver, eller enhver af os, til at yde ofre for at adlyde Herren?

Lære og Pagter 119-120

Tiende hjælper Kirken til at udføre Guds værk.

Tænk over, hvordan du vil hjælpe børnene til at forstå, hvordan tiende, uanset hvor lille et beløb de betaler, bidrager til at opbygge Herrens rige (se Tro mod sandheden, s. 153-154).

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at forestille sig, at en ven ser en kirkebygning og spørger: »Hvordan betaler jeres kirke for den bygning?« Hvordan vil vi forklare tiende for denne ven? Foreslå, at de ser i Lære og Pagter 119:4 og 120:1, mens de tænker over dette spørgsmål.

  • Hjælp børnene til at tænke på ting, Kirken kan gøre takket være tiende. Hvordan velsigner disse ting os? Fortæl, hvad du føler om tiendeloven, og hvordan den har velsignet dig.

    Billede
    en dreng betaler tiende

    Ved at betale tiende kan vi vise vores kærlighed til Gud og hjælpe til i hans værk.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Tilskynd børnene til lægge mærke til, hvad de følte i deres hjerte, eller hvilke tanker de fik i løbet af Primary i dag. Opmuntr dem til at dele disse følelser og tanker med deres familie.

Gør undervisningen bedre

Støt forældrene. Find ud af, hvordan du vil dele med forældrene, hvad deres børn lærer i Primary, og spørg dem, hvordan du kan støtte dem i deres bestræbelser som forældre (se Undervisning på Frelserens måde, s. 25).