Lære og Pagter 2021
4.-10. oktober. Lære og Pagter 111-114: »Jeg [vil] ordne alt til gavn for jer«


»4.-10. oktober. Lære og Pagter 111-114: ›Jeg [vil] ordne alt til gavn for jer‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»4.-10. oktober. Lære og Pagter 111-114«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
Joseph Smith forkynder

4.-10. oktober

Lære og Pagter 111-114

»Jeg [vil] ordne alt til gavn for jer«

Bed om Helligåndens vejledning, når du læser Lære og Pagter 111-114, og nedskriv dine indtryk. Overvej da måder, hvorpå du kan handle på de indtryk.

Nedskriv dine indtryk

Har du nogensinde haft en åndelig oplevelse, som fik dig til at føle dig selvsikker og fast i din tro – men så når din tro blev prøvet af livets trængsler, fik du svært ved at genfinde den fred, du tidligere havde følt? Noget lignende skete for de hellige i Kirtland. Mindre end et år efter den åndelige udgydelse i forbindelse med indvielsen af templet i Kirtland opstod der problemer. En økonomisk krise, strid i De Tolvs Kvorum og andre prøvelser fik nogle til at betvivle deres tro.

Vi kan ikke undgå prøvelser, så hvad kan vi gøre for at forhindre, at de truer vores tro og vidnesbyrd? Måske kan en del af svaret findes i Herrens råd i Lære og Pagter 112, som blev givet, mens modgangen voksede i Kirtland. Herren sagde: »Rens jeres hjerte over for mig« (v. 28), »sæt jer ikke op imod min tjener Joseph« (v. 15), »bind derfor op om lænderne til arbejdet« (v. 7) og »vær du ydmyg« (v. 10). Når vi følger dette råd, vil Herren »lede [os] ved hånden« gennem trængsler og til helbredelse og fred (se v. 10, 13).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 111

Herren kan »ordne alt til gavn for [mig]«.

I 1836 havde Kirken akkumuleret stor gæld ved at udføre Herrens arbejde. Idet Joseph Smith og andre var bekymrede over denne gæld og overvejede måder, hvorpå de kunne indfri den, rejste de til Salem i Massachusetts, måske fordi der var rygter om nogle penge, der var blevet efterladt i et hus der (se afsnitsindledningen til L&P 111). Efter de ankom til Salem, erklærede Herren: »Der er flere skatte end én til jer i denne by« (v. 10) – skatte, som inkluderede mennesker, som han ville kunne »indsamle, når tiden er inde, til gavn for Zion« (v. 2; se også 2 Mos 19:5). Selvom der ikke var nogen penge at finde i Salem, så var de, der blev omvendt som resultat af den senere missionering, en del af opfyldelsen af Herrens løfte.

Når du læser afsnit 111, så tænk på ting, du bekymrer dig om. Overvej, hvordan Herrens ord til Joseph kan gælde dig. Hvordan har Herren hjulpet dig til at finde uventede »skatte« (v. 10)? Tænk på, hvad Herren har gjort for at »ordne alt til gavn for [dig]« (v. 11). Hvad lærer vendingen »ligeså hurtigt som I er i stand til at modtage det« dig om vor himmelske Fader?

Se også Matthæus 6:19-21, 33; »More Treasures Than One«, Revelations in Context, s. 229-234.

Lære og Pagter 112:3-15

Herren vil lede dem, der ydmygt søger hans vilje.

Enigheden i De Tolvs Kvorum svækkedes i sommeren i 1837. Der var uenighed om ansvar, og nogle af medlemmerne talte imod profeten Joseph Smith. Præsidenten for De Tolvs Kvorum, Thomas B. Marsh, var bekymret og rejste fra Missouri til Ohio for at få råd fra profeten. Bror Marsh modtog det gennem åbenbaringen i afsnit 112. Hvordan kan Herrens råd have hjulpet ham og hans kvorum? Hvilke lektier har det for dig, når du søger at overvinde splittelse og hårde følelser?

Du kan særligt overveje vers 10. Hvad betyder det, at Herren leder dig »ved hånden«? Hvorfor kræves der ydmyghed ved denne slags vejledning?

Se også Ulisses Soares, »Vær sagtmodig og ydmyg af hjertet«, Liahona, nov. 2013, s. 9-11; »The Faith and Fall of Thomas Marsh«, Revelations in Context, s. 54-60.

Billede
To mennesker beder

Hvis vi er ydmyge, vil Herren vejlede os og besvare vores bønner.

Lære og Pagter 113

Joseph Smith var »en tjener i Kristi hænder«.

Esajas henviste til en af Isajs efterkommere som en »kvist« og en »rod« (Es 11:1, 10). I afsnit 113 forklarer Herren, at denne efterkommer, som er en Kristi tjener, ville være medvirkende i indsamlingen af Herrens folk i de sidste dage (se L&P 113:4, 6) – en profeti, der beskriver profeten Joseph Smith meget godt. Hvordan kan dette og andre sandheder i afsnit 113 have været opmuntrende for de hellige under den uro, de oplevede i Kirtland? Hvad kan du se i denne åbenbaring, der inspirerer dig til at deltage i Herrens værk i dag?

Se også Guide til skrifterne, »Isaj«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org; 2 Nefi 21:10-12; Joseph Smith – Historie 1:40.

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 111:2, 9-11.Disse vers kan opmuntre til en samtale om, hvad din familie værdsætter som evige »skatte«. I kunne lave en skattejagt ved at gemme ting rundt omkring i huset, der repræsenterer ting, som Herren skatter eller værdsætter. Når I som familie finder en ting, så tal om, hvad I kan gøre for at vise, at I værdsætter det.

Lære og Pagter 112:10.Ældste Ulisses Soares beskrev ydmyge mennesker på denne måde: »De ydmyge er lærevillige, anerkender hvor afhængige de er af Gud og ønsker at underordne sig hans vilje. De ydmyge er sagtmodige og har en evne til at påvirke andre til at være det samme« (»Vær sagtmodig og ydmyg af hjertet«, Liahona, nov. 2013, s. 10). Overvej måder, hvorpå I kan hjælpe jeres familie til at forstå, hvad det vil sige at være ydmyg. I kunne synge en sang om at være ydmyg, såsom »Vær kun ydmyg« (Salmer og sange, nr. 67), mens et familiemedlem tager de andre »ved hånden« og leder dem rundt i jeres hjem. I kan også dele oplevelser, hvor Herren har ledt medlemmerne af jeres familie »ved hånden« og har givet »svar på [deres] bønner«.

Lære og Pagter 112:11-14, 26.Hvad er forskellen på at kende nogens navn og kende dem? Hvad lærer vi af vers 11-14 om, hvad det vil sige at kende Herren?

Lære og Pagter 112:15.Hvad vil det sige at sætte sig op »imod« profeten? Hvad finder vi i dette vers, som hjælper os til at opretholde profeten?

Lære og Pagter 113:7-8.Hvad lærer vi af vers 8, som vil hjælpe os til at »genrejse Zion« og udfri Israel?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Vær kun ydmyg«, Salmer og sange, nr. 67.

Gør undervisningen bedre

Efterlev dit vidnesbyrd. »›I underviser i det, I er‹, sagde ældste Neal A. Maxwell. ›Jeres karaktertræk huskes bedre … end en bestemt sandhed i en bestemt lektion‹« (i Undervis på Frelserens måde,s. 13).

Billede
Thomas B. Marsh og Joseph Smith

Thomas B. Marsh nedskriver åbenbaringen givet til ham gennem Joseph Smith. Vær kun ydmyg, af Julie Rogers.