Lære og pakter 2021
15.‒21. februar. Lære og pakter 14–17: “Stå som et vitne”


“15.–21. februar. Lære og pakter 14–17: ‘Stå som et vitne’,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“15.–21. februar. Lære og pakter 14–17,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
Joseph Smith og de tre vitner som kneler i bønn

15.‒21. februar

Lære og pakter 14–17

“Stå som et vitne”

Joseph Smiths familie og venner ba ham noen ganger om å søke åpenbaring om hva Gud ønsket at de skulle gjøre. Når du leser disse versene, tenk på hva slags veiledning Gud har til deg.

Skriv ned dine inntrykk

Selv om oversettelsesarbeidet hadde god fremdrift, ble situasjonen i Harmony i mai 1829 vanskeligere for Joseph, Emma og Oliver. Fiendtlighet fra naboer tiltok, mens støtte fra Emmas familie minket. Med fornemmelsen av at Harmony ikke lenger var et trygt sted for dem, henvendte Oliver seg til en venn som hadde uttrykt interesse for Josephs arbeid: David Whitmer. David bodde hos sine foreldre og søsken i Fayette i New York, omtrent 16 mil unna. Han hadde truffet Oliver et år tidligere, og Oliver hadde skrevet flere brev til ham siden da og delt sine opplevelser med å arbeide sammen med profeten. Hverken David eller noen i familien hans hadde noensinne møtt Joseph. Men da Oliver spurte om han og Joseph kunne flytte til familien Whitmers hjem for å ferdigstille oversettelsen av Mormons bok, åpnet familien Whitmer gladelig dørene. Og Herren hadde mer i vente for familien Whitmer enn bare det å huse profeten. Han hadde noen konkrete instruksjoner til dem, som finnes i Lære og pakter 14–17, og med tiden skulle de ble en av Kirkens grunnleggende familier og vitner til gjenopprettelsen som utfoldet seg.

For mer om familien Whitmer, se Saints [Hellige], 1:68–71.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 14

Jeg kan delta i Guds “[store] og vidunderlig[e] verk”.

Da David Whitmer traff Joseph Smith, var David en ung mann som var hengiven i arbeidet på familiegården. Men Herren hadde et annet arbeid i tankene for David – selv om det hadde noe til felles med gårdsdrift. Når du leser Lære og pakter 14:1–4, legg merke til hvordan Herren sammenligner sitt arbeid med den typen arbeid David var kjent med. Hva lærer du om Herrens verk gjennom denne sammenligningen?

Hvordan kan du “støte frem med [din] sigd”? (vers 4). Legg merke til løftene som gis gjennom hele dette kapittelet til dem som “søk[er] å fremme og opprette … Sion” (vers 6).

Lære og pakter 14:2

Guds ord er “levende og kraftig”.

Herren sammenlignet sitt ord med et “tveegget sverd” (Lære og pakter 14:2). Hva antyder denne sammenligningen for deg om Guds ord? Hvordan er hans ord for eksempel levende, kraftig og skarpt? Hvordan har du opplevd kraften i Guds ord?

Tenk på flere måter Gud beskriver sitt ord på. Hva lærer du for eksempel om Guds ord fra sammenligningene i følgende skriftsteder?

Salmene 119:105 

Jesaja 55:10–11 

Matteus 4:4 

1 Nephi 15:23–24 

Alma 32:28 

Bilde
sverd på Skriftene

Herren sammenlignet sitt ord med et sverd.

Lære og pakter 14:7

Evig liv er “den største av alle Guds gaver”.

Når du leser Lære og pakter 14:7, grunn på hvorfor evig liv er “den største av alle Guds gaver”. Denne innsikten fra president Russell M. Nelson kan være til hjelp: “Ifølge Guds store plan for lykke kan familier bli beseglet i templer og bli forberedt til å vende tilbake for å bo i hans hellige nærvær for evig.” Dette er evig liv!” (“Gud være lovet,” Ensign eller Liahona, mai 2012, 77).

Vurder å legge til krysshenvisninger til vers 7 som hjelper deg å forstå mer om evig liv (se “Evig liv” i Veiledning til Skriftene, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Hva lærer du som inspirerer deg til å etterstrebe evig liv?

Lære og pakter 15–16

Å bringe sjeler til Kristus er av stor verdi.

Både John og Peter Whitmer ønsket å vite hva som “ville være av størst verdi” i livet deres (Lære og pakter 15:4; 16:4). Har du noen gang lurt på dette selv? Når du leser Lære og pakter 15–16, grunn på hvorfor det å bringe sjeler til Kristus er av så stor verdi. Hvordan kan du innby sjeler til å komme til Kristus?

Se også Lære og pakter 18:10–16.

Lære og pakter 17

Herren bruker vitner til å stadfeste sitt ord.

Hva er et vitne? Hvorfor bruker Herren vitner i sitt verk? (se 2 Korinterbrev 13:1). Grunn på disse spørsmålene når du leser Guds ord til de tre vitner i Lære og pakter 17. Det kan også være til hjelp å gjennomgå “De tre vitners vitnesbyrd” i Mormons bok. Hvordan bidrar vitner til å tilveiebringe Guds “rettferdige hensikter”? (vers 4).

Visste du at også Mary Whitmer fikk et vitnesbyrd om gullplatene? Engelen Moroni viste dem til henne som anerkjennelse av det hun måtte ofre mens Joseph, Emma og Oliver bodde i huset hennes (se Hellige, 1:70–71). Hva lærer du av hennes erfaring om å motta et vitnesbyrd?

Se også Saints, 1:73–75; Ulisses Soares, “Mormons boks fremkomst”, Ensign eller Liahona, mai 2020, 32–35.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 14:1–4.Vurder å be familien se etter utsagn som har med gårdsdrift å gjøre i disse versene. Hvorfor sammenligner Herren sitt verk med en innhøsting? Hva kan vi gjøre for å bistå hans verk?

Lære og pakter 14:2.Aktiviteten knyttet til dette verset i “Forslag til personlig skriftstudium” nevner noen skriftsteder om Guds ord. Familiemedlemmene kan kanskje lese dem og fortelle hva de lærte. Hvordan inspirerer disse skriftstedene oss til å “gi akt” på Guds ord?

Lære og pakter 15:6; 16:6.Disse versene kan inspirere til en samtale om det som er av størst verdi for familien din (se også Lære og pakter 18:10).

Lære og pakter 17.Familien din vil kanskje like å tegne bilder av hver gjenstand som de tre vitner så (se vers 1). Når dere leser kapittel 17, se etter utsagn som underviser om hvor viktig Mormons bok er. Hvordan kan vi være vitner om Mormons bok? Familien kan også se videoen “A Day for the Eternities” (ChurchofJesusChrist.org).

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Kan hende det er på fjellets sti,” Salmer, nr. 165.

Bilde
gjenopprettelsens røster-ikon

Gjenopprettelsens røster

Lucy Mack Smith og de tre og de åtte vitner

Engelen Moroni viste gullplatene til Joseph Smith, Oliver Cowdery, David Whitmer og Martin Harris i skogholtet i nærheten av familien Whitmers hjem i Fayette i New York. Josephs foreldre var samtidig på besøk hos familien Whitmer. Lucy Mack Smith, Josephs mor, beskrev virkningen denne mirakuløse opplevelsen hadde på vitnene:

Bilde
Lucy Mack Smith

“Det var mellom klokken tre og fire. Fru Whitmer og herr Smith og jeg satt på et soverom. Jeg satt på sengekanten. Da Joseph kom inn, kastet han seg ned ved siden av meg. ‘Far! Mor!’ sa han. ‘Dere aner ikke hvor glad jeg er. Herren har nå sørget for at platene er blitt vist til tre andre foruten meg selv. De har også sett en engel, og de vil måtte bære vitnesbyrd om at det jeg har sagt er sant. For nå vet de det selv, at jeg ikke går omkring og fører folk på avveier. Jeg føler det som om en byrde som jeg nesten ikke greide å bære, er blitt fjernet fra mine skuldre. Nå må de også bære en del av byrden, og jeg fryder meg i min sjel over at jeg ikke lenger er helt alene i verden.’ Så kom Martin Harris inn. Han virket nesten overveldet av glede. Han vitnet deretter om det han hadde sett og hørt, som også de andre, Oliver og David, gjorde. Deres vitnesbyrd var innholdsmessig det samme som det som finnes i Mormons bok …

“Særlig Martin Harris virket helt og holdent ute av stand til å sette ord på det han følte. Han sa: ‘Jeg har nå sett en himmelens engel som med sikkerhet vitnet om sannheten av alt som jeg har hørt angående opptegnelsen, og mine øyne har skuet ham. Jeg har også sett platene og holdt dem i mine egne hender, og kan vitne om dette til verden. Men jeg har mottatt mitt eget vitnesbyrd som ord ikke kan uttale, som ingen tunge kan beskrive, og jeg velsigner Gud i min sjels oppriktighet at han nedlot seg til å la meg, selv meg, være et vitne til hans verks og planers storhet på vegne av menneskenes barn.’ Oliver og David var samstemte med ham i høytidelige prisninger til Gud for hans godhet og barmhjertighet. Vi vendte hjem [til Palmyra i New York,] dagen etter; et muntert, frydefullt lite reisefølge.”1

Bilde
De tre vitner

Portretter av Oliver Cowdery, David Whitmer og Martin Harris av Lewis A. Ramsey

Lucy Mack Smith var også tilstede da de åtte vitner kom tilbake etter sin opplevelse:

“Etter at disse vitnene kom tilbake til huset, viste engelen seg igjen for Joseph, og ved denne anledningen overleverte Joseph platene i hans hender. Den kvelden holdt vi et møte, der alle vitnene bar vitnesbyrd om de faktiske forhold nevnt ovenfor, og hele vår familie, også til Don Carlos [Smith], som bare var 14 år gammel, vitnet om sannheten av evangelieutdelingen i de siste dager – at den da var innledet i sin fylde.”2

Bilde
Joseph Smith som viser gullplatene til de åtte vitner

Skulptur av Joseph Smith og de åtte vitner av Gary Ernest Smith

Bilde
engelen Moroni som viser gullplatene til Joseph Smith, Oliver Cowdery og David Whitmer

The Angel Moroni Showing the Gold Plates to Joseph Smith, Oliver Cowdery, and David Whitmer [Engelen Moroni som viser gullplatene til Joseph Smith, Oliver Cowdery og David Whitmer], av Gary B. Smith