Lære og pakter 2021
22.–28. februar. Lære og pakter 18–19: “Sjeler er av stor verdi”


“22.–28. februar. Lære og pakter 18–19: ‘Sjeler er av stor verdi’,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“22.–28. februar. Lære og pakter 18–19,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
Martin Harris’ gård

Martin Harris Farm [Martin Harris’ gård], av Al Rounds

22.–28. februar

Lære og pakter 18–19

“Sjeler er av stor verdi”

Åpenbaringene i Lære og pakter ble gitt som svar ved konkrete omstendigheter for nesten 200 år siden, men prinsippene de underviser er tidløse. Se etter disse prinsippene når du leser, og tenk etter hvordan de gjelder deg.

Skriv ned dine inntrykk

Martin og Lucy Harris hadde en av de beste gårdene i Palmyra i New York. Det hadde tatt dem flere år å komme i besittelse av den, hadde gjort dem i stand til å oppdra en familie og gitt dem god anseelse i lokalsamfunnet. Men i 1829 ble det klart at Mormons bok bare kunne bli utgitt såfremt Martin Harris pantsatte gården sin for å betale trykkeren. Martin hadde et vitnesbyrd om Mormons bok, men det hadde ikke Lucy. Hvis Martin gikk videre med pantsettingen og Mormons bok ikke solgte bra, ville han miste gården og sette ekteskapet i fare. På ett eller annet tidspunkt støter vi alle på slike spørsmål som dem Martin kan ha hatt: Hvor stor verdi har Jesu Kristi evangelium for meg? Hva er jeg villig til å ofre for å hjelpe til med å bygge opp Guds rike? Det kan være til hjelp for oss å tenke på at ingen har betalt en høyere pris for å velsigne Guds barn enn Jesus Kristus, “den største av alle” (Lære og pakter 19:18).

Martin besluttet å pantsette gården. Dette offeret betalte for trykkingen av de første 5 000 eksemplarene av Mormons bok. Og nå, mer enn 190 millioner eksemplarer senere, er mange millioner sjeler rundt om i verden blitt velsignet.

For mer informasjon om utgivelsen av Mormons bok, se Saints [Hellige], 1:76–84.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 18:10–16

Herren fryder seg når vi omvender oss.

Legg merke til hvor ofte ordene omvende og omvendelse går igjen i Lære og pakter 18 og 19, og grunn på det du lærer av disse ordene hver gang de brukes. Vurder spesielt Lære og pakter 18:10–16; hvordan disse versene påvirker hva du tenker om omvendelse – din egen omvendelse og plikten til innby andre til å omvende seg?

Se også Alma 36:18–21; Dale G. Renlund, “Omvendelse: Et gledelig valg,” Ensign eller Liahona, nov. 2016, 121–24.

Lære og pakter 18:34–36

Jeg kan høre Herrens røst i Lære og pakter.

Hvis noen spurte deg hvordan Herrens røst høres ut, hva ville du si? Tenk på dette spørsmålet når du leser Lære og pakter 18:34–36. Hva har du lært om Herrens røst gjennom å lese i Lære og pakter? Hva kan du gjøre for å høre hans røst tydeligere?

Lære og pakter 19:15–20

Jesus Kristus led slik at jeg kan omvende meg og komme til ham

Det nye testamente beskriver Frelserens lidelse i Getsemane hage fra synsvinkelen til dem som var vitne til det. I Lære og pakter 19:15–20 fortalte Jesus Kristus om sin lidelse med sine egne ord. Når du leser denne hellige, personlige beretningen, se etter ord og uttrykk som beskriver Frelserens lidelse. Tenk over hva hvert ord eller utsagn lærer deg. Hvorfor var Frelseren villig til å lide? Vurder å skrive ned dine følelser overfor Jesus Kristus og hans offer for deg.

Se Johannes 15:13; Mosiah 3:7; Alma 7:11–12; Lære og pakter 18:10–13.

Bilde
Jesus holder en liten gutt

Worth of a Soul [En sjels verdi], av Liz Lemon Swindle

Lære og pakter 19:26–27, 34–41

Guds velsignelser er større enn jordens skatter.

Mormons bok solgte ikke særlig godt i Palmyra, og som et resultat måtte Martin Harris selge en stor del av gården for å betale gjelden (se “The Contributions of Martin Harris,” Revelations in Context, 7–8). Tenk igjennom dette offeret – og velsignelsene du har opplevd som følge av det – når du leser disse versene. Du kan også tenke på hva Herren har bedt deg om å ofre. Hva finner du i disse versene som inspirerer deg til å ofre dette med “fryd” og “glede”? (se også vers 15–20).

Lære og pakter 19:23

Fred kommer gjennom å lære om Jesus Kristus og følge ham.

Tenk på Frelserens innbydelse “Lær av meg”. Hva lærer du om Jesus Kristus i Lære og pakter 19? Skriv ned tankene dine, og tenk på hvordan disse sannhetene om Frelseren hjelper deg å finne fred. Hva betyr det for deg å “gå frem i [hans] Ånds saktmodighet”?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 18:1–5.Kanskje familiemedlemmene kunne dele noen av de “mange ganger” (vers 2) Ånden har gjort kjent for dem at Skriftene er sanne, akkurat slik han hadde gjort det for Oliver Cowdery. Hvordan kan familien din “[stole] på de ting som er skrevet” (vers 3) i Skriftene? Hvordan kan du bygge din families grunnvoll på den “klippe” (vers 4) evangeliet er?

Lære og pakter 18:10–13; 19:16–19.Hvert familiemedlem kan lese Lære og pakter 18:10–13 og bytte ut ordene “sjel”, “sjeler” og “alle mennesker” med sitt eget navn. Dere kan deretter drøfte hvordan disse versene hjelper oss å forstå hvor stor verdi vi har hos Faderen og Sønnen (se Lære og pakter 19:16–19).

Lære og pakter 18:21–25.Har dine familiemedlemmers navn spesiell betydning? Dere kan kanskje snakke om hvorfor navn er viktige, og hva det innebærer å påta oss Jesu Kristi navn (se Mosiah 5:7). Dette kan være en fin anledning til å hjelpe familiemedlemmer til å forberede seg til å påta seg Kristi navn når de blir døpt.

Lære og pakter 19:15–20.Som hjelp til at familien får en meningsfylt opplevelse av disse versene, kan du kanskje lese dem mens du viser et bilde av Jesus Kristus (ett følger med denne oversikten). Familiemedlemmene kan deretter fortelle hva de føler for Frelseren. En favorittsalme om Frelseren kan også innby Ånden.

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Jeg står helt forundret,” Salmer, nr. 111.

Forbedring av ditt personlige studium

Still spørsmål. Lære og pakter er bevis på at spørsmål leder til åpenbaring. Skriv ned spørsmål som dukker opp hos deg mens du studerer Skriftene. Grunn og be deretter for å søke etter svar.

Bilde
Kristus som ber i Getsemane hage

Christ Praying in the Garden of Gethsemane [Kristus som ber i Getsemane hage], av Hermann Clementz