Lære og pakter 2021
15.‒21. februar. Lære og pakter 14–17: “Stå som et vitne”


“15.‒21. februar. Lære og pakter 14–17: ‘Stå som et vitne’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“15.‒21. februar. Lære og pakter 14‒17”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
Joseph Smith og de tre vitner kneler i bønn

15.‒21. februar

Lære og pakter 14–17

“Stå som et vitne”

Hvordan kan du hjelpe barna å stå som vitner om evangeliet? Aktivitetene i denne oversikten kan gi deg ideer.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Vurder å be noen barn fortelle om noe de har lært denne uken, hjemme eller i Primær, som de tror er sant.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 14:1–7

Jeg kan hjelpe Herren å utføre hans verk.

Overvei hvordan Herrens ord til David Whitmer kan hjelpe barna å forstå hvordan de kan delta i Guds verk.

Mulige aktiviteter

  • Gi kort noen detaljer om familien Whitmer (se Saints [Hellige], 1:68–71 eller denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Du kan for eksempel fortelle hvem David Whitmer var og hvordan han og familien hans hjalp Joseph Smith da han oversatte Mormons bok.

  • Hjelp barna å forstå sammenligningene mellom å arbeide på en åker og å delta i Guds store og vidunderlige verk (se vers 1). Å høste en avling kan for eksempel symbolisere å bringe sjeler til Kristus. Du kan vise et bilde av en bonde, ta med bondeklær som barna kan prøve på, eller snakke om hverdagslige oppgaver som bønder utfører. Forklar at David Whitmer var en bonde som ønsket å vite hvordan han kunne hjelpe Herren. Les Lære og pakter 14:3–4 for barna, og hjelp dem å finne ut hva Herren ba David Whitmer om å gjøre. Hvordan kan vi hjelpe til med Herrens verk?

  • Bruk en gave til å undervise barna om Guds gave, evig liv. Vis for eksempel barna en gave med en papirlapp inni hvor det står “evig liv” (Lære og pakter 14:7). La et barn pakke opp gaven og lese Lære og pakter 14:7 høyt. Fortell at evig liv betyr å leve evig sammen med Gud og å bli som ham. Bær ditt vitnesbyrd om velsignelsene ved å holde budene og motta evig liv.

    Bilde
    misjonærer som underviser en familie

    Misjonærarbeid er én måte vi kan hjelpe Herren å utføre hans verk på.

Lære og pakter 15:6; 16:6

Jeg kan hjelpe andre å komme nærmere Jesus Kristus.

John Whitmer og Peter Whitmer jr. var David Whitmers brødre. I likhet med David ønsket de å vite hvordan de kunne hjelpe Herren. Han ba dem hjelpe til med å “bringe sjeler til” ham.

Mulige aktiviteter

  • Be barna beskrive noe som er viktig eller verdifullt for dem (for eksempel en leke, en bok eller et spill). Les Lære og pakter 15:6 eller 16:6, og be barna rekke opp hånden når de hører det Herren sa er av “størst verdi”.

  • Lag en liste sammen med barna over hvordan de kan hjelpe noen å følge Jesus Kristus, som å være venner med andre, dele Skriftene med en venn eller be for noen i nød. For å gi barna ideer kan du vise noen relevante bilder fra Kirkens tidsskrifter eller Kunst inspirert av evangeliet. Alternativt kan barna lage sine egne tegninger. Be dem prøve noe på listen sin i løpet av uken.

Lære og pakter 17

Jeg kan være et vitne om det Gud har gjort for meg.

David Whitmer ble et av de tre vitnene om Mormons bok, og fire av brødrene hans var blant de åtte vitnene. I likhet med David og brødrene hans kan hver enkelt av oss “stå som et vitne” om sannheten (Lære og pakter 14:8).

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna om de tre og de åtte vitnene (se “Kapittel 7: Vitner ser gullplatene” [Historier fra Lære og pakter, 31–33], eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org). Be barna lage en tegning av at vitnene ser platene.

  • Be barna fargelegge denne ukens aktivitetsside og bruke den til å fortelle beretningen om de tre vitnene.

  • Hold opp en Mormons bok og les den siste linjen av Lære og pakter 17:6 for barna: “Så sant deres Herre og deres Gud lever, er den sann.” Fortell barna hvordan du vet at Mormons bok er sann. Oppfordre barna til å bli vitner om Mormons bok ved å lese den og be om å få vite om den er sann, og deretter dele sitt vitnesbyrd med andre.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 14‒16

Jeg kan hjelpe Herren å utføre hans verk.

Når dere snakker om åpenbaringene til brødrene Whitmer, kan du fortelle om noen av måtene Herren innbyr hver enkelt av oss til å hjelpe ham med hans verk på.

Mulige aktiviteter

  • Fortell historier om David Whitmer og familien hans som du føler vil være inspirerende for barna (se Saints [Hellige], 1:68–71). Hvordan brukte Herren familien Whitmer til å bidra til å bygge opp sitt rike?

  • Skriv noen enkle spørsmål og tilhørende skriftstedhenvisninger fra Lære og pakter 14–16 på papirlapper. For eksempel: Hva kan Guds ord sammenlignes med? (14:2). Hva er Guds største gave? (14:7). Hva sa Herren er av stor verdi? (15:6; 16:6). Be hvert barn velge et spørsmål og finne svar i versene.

  • Skriv to overskrifter på tavlen: Gårdsarbeid og Herrens verk. Hjelp barna å granske Lære og pakter 14:3–4 for å finne setninger som angår gårdsarbeid, og skrive dem under den første overskriften. Hva lærer disse setningene oss om Guds verk? Skriv barnas svar under den andre overskriften. Hvordan kan vi hjelpe til med Herrens verk?

Lære og pakter 17

Jeg kan være et vitne om det Gud har gjort for meg.

I Lære og pakter 17 fortalte Herren Oliver Cowdery, David Whitmer og Martin Harris at de skulle bli de tre vitnene om Mormons bok. Hjelp barna å lære hvordan de også kan være et vitne om sannheten.

  • Be et barn komme forberedt på å fortelle beretningen om de tre vitnene (se “Kapittel 7: Vitner ser gullplatene” [Historier fra Lære og pakter, 31–33], eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org). Hva kan denne beretningen lære oss om hvordan vi kan være tapre vitner? Du kan også vise utdrag av videoen “A Day for the Eternities” [En dag for evigheten] (ChurchofJesusChrist.org. Delen om de tre vitnene begynner på rundt 15:00).

  • Les Herrens løfte i Lære og pakter 17:1–3 sammen og hjelp barna å finne oppfyllelsen av løftet i “De tre vitners vitnesbyrd” i Mormons bok.

  • Les Lære og pakter 17:3–5 sammen for å finne ut hva Oliver Cowdery, David Whitmer og Martin Harris ble bedt om å gjøre etter å ha sett gullplatene. Hva er noen sannheter vi kan vitne om? Fortell hvordan du har delt ditt vitnesbyrd med andre, og oppfordre barna til å fortelle om erfaringer de har hatt.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å stå som et vitne om noe de har lært i klassen i dag. Be dem fortelle hvordan det gikk under neste ukes leksjon.

Vi kan forbedre vår undervisning

La barna være aktive. Du kan bygge på barnas aktive natur ved å be dem rollespille en historie eller utføre bevegelser som passer til en sang eller et skriftsted. (Se Undervisning på Frelserens måte, 25–26.)