Lære og Pagter 2021
18.-24. januar. Lære og Pagter 3-5: »Mit værk [skal] udbredes«


»18.-24. januar. Lære og Pagter 3-5: ›Mit værk [skal] udbredes‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»18.-24. januar. Lære og Pagter 3-5«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
mænd arbejder på en mark

Høsttid i Frankrig, af James Taylor Harwood

18.-24. januar

Lære og Pagter 3-5

»Mit værk [skal] udbredes«

Skriv det ned, som du lærer og føler, når du studerer skrifterne. Det vil hjælpe dig til at huske de indtryk og dele dem med andre.

Nedskriv dine indtryk

I Joseph Smiths første år som Herrens profet vidste han endnu ikke alt om det »forunderlig[e] værk«, han var blevet kaldet til at udføre. Men en ting, som hans tidlige oplevelser lærte ham, var, at for at blive skikket til Guds værk skulle han have »intet andet end Guds ære for øje« (L&P 4:1, 5). Hvis Herren for eksempel gav ham råd, der var imod hans egne ønsker, skulle han følge Herrens råd. Og selvom han fik »mange åbenbaringer og … hav[d]e magt til at gøre mange mægtige gerninger«, så ville han »falde«, hvis hans egen vilje i hans øjne blev vigtigere end Guds vilje (L&P 3:4). Men Joseph lærte noget andet, der var lige så vigtigt, som at udføre Guds værk: »Gud er barmhjertig«, og hvis Joseph oprigtigt omvendte sig, var han »stadig udvalgt« (v. 10). Guds værk er trods alt et forløsningsværk. Og det værk »kan ikke forpurres« (v. 1).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 3:1-15

Jeg bør stole på Gud fremfor at frygte mennesker.

Tidligt i Joseph Smiths tjenestegerning var det svært at finde gode venner – især venner som Martin Harris, en respekteret, fremgangsrig mand, der var i stand til at yde værdifuld støtte. Og Martin støttede villigt Joseph, selvom det kostede ham andres respekt og krævede økonomiske ofre.

Så det er let at se, hvorfor Joseph ønskede at indvillige i Martins ønske om at tage den første del af oversættelsen af Mormons Bog og vise den til hans hustru, der tvivlede på sandheden af Mormons Bog. Joseph fortsatte med at bede Herren om at få lov til at gøre det, selv da han forbød det, indtil Herren endelig sagde ja, da Joseph bad for tredje gang. Tragisk nok gik manuskriptet tabt, mens det var i Martins besiddelse, og Joseph og Martin blev skarpt irettesat af Herren (se De hellige, Liahona, juli 2018, s. 16-17).

Når du læser Lære og Pagter 3:1-15, så tænk over, hvordan andres folks meninger kan påvirke dig. Du lægger måske også mærke til, at Herren udover at revse Joseph Smith også talte barmhjertigt til ham. Hvad lærer du af den måde, hvorpå Herren irettesatte og opmuntrede Joseph? Hvilket råd finder du, der kan hjælpe dig, når du bliver fristet til at frygte andre folk mere end Gud?

Se også »The Contributions of Martin Harris«, Revelations in Context, s. 1-9, history.ChurchofJesusChrist.org.

Lære og Pagter 4

Herren beder mig om at tjene ham af hele mit hjerte.

Afsnit 4 bruges ofte om fuldtidsmissionærer. Men det er interessant at lægge mærke til, at denne åbenbaring oprindeligt blev givet til Joseph Smith sen., der ikke blev kaldet til at tage på mission, men stadig nærede »ønske om at tjene Gud« (v. 3).

En måde at læse dette afsnit på er at forestille sig, at det er en jobbeskrivelse for nogen, der gerne vil udføre Herrens værk. Hvilke kvalifikationer kræves der? Hvorfor er disse evne eller egenskaber nødvendige? Måske kan du bønsomt vælge en ting, du kan gøre for bedre at »gør[e dig] skikket til arbejdet« (v. 5).

Lære og Pagter 5

Jeg kan få mit eget vidnesbyrd om Mormons Bog.

Billede
Martin Harris

Martin Harris, af Lewis A. Ramsey

Hvis du blev kaldet til at vidne i retten om sandheden af Mormons Bog, hvilke beviser ville du så komme med? Et lignende spørgsmål lå Martin Harris på sinde, da hans hustru, Lucy, lagde sag an om, at Joseph Smith bedrog folk ved at foregive, at han oversatte guldplader (se De hellige, Liahona, aug. 2018, s. 35-36). Så Martin bad Joseph om flere beviser på, at guldpladerne var virkelige. Lære og Pagter 5 er en åbenbaring som svar på Martins anmodning.

Hvad lærer du af Lære og Pagter 5 om følgende:

  • Hvordan Herren har det med dem, der ikke vil tro på åndelige sandheder, medmindre de har bevis (se v. 5-8; se også Joh 20:24-29).

  • Vidners rolle i Herrens værk (se v. 11-15; se også 2 Kor 13:1).

  • Hvordan man selv får et vidnesbyrd om Mormons Bog (se v. 16; se også Moro 10:3-5).

Lære og Pagter 5:1-10

Denne slægt skal modtage Guds ord gennem Joseph Smith.

Hvad lærer Lære og Pagter 5:1-10 dig om Joseph Smiths vigtige rolle i vores uddeling – og i dit liv? Tænk over, hvordan du har fået Guds ord gennem profeten Joseph Smith. Du kan overveje at skrive i en dagbog eller fortælle nogen om din taknemmelighed for de sandheder, der blev gengivet eller tydeliggjort gennem ham.

Se også 2 Nefi 3:6-24.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 3:1-4.Bed en i familien om at gå på en kroget linje og derefter på en lige linje. Hvad betyder det for vores familie at vide, at »[Guds] stier er rette«?

Lære og Pagter 3:7-10.Når nogen presser os til ikke at adlyde Gud, hvilke sandheder i disse vers kan så hjælpe os til at forblive trofaste? Måske kan din familie rollespille en situation, hvor nogen forbliver trofaste på trods af pres om ikke at adlyde Gud.

Lære og Pagter 4.Når din familie taler om, hvad det vil sige at arbejde i Guds mark, kan de lave noget havearbejde (eller forestille sig, at de gør det). Hvilke redskaber har man brug for til havearbejde? Hvad beskriver Gud i afsnit 4, der kan anses som nødvendige redskaber for at udføre hans værk? Din familie kan tale om, hvorfor hvert redskab er vigtigt for at udføre Guds værk.

Lære og Pagter 5:7.Hvilke eksempler er der på sandheder, som vi tror på, men som vi ikke kan se? Hvordan kan vi svare en ven, der gerne vil have bevis på, at Mormons Bog er sand?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Jeg vil være tapper«, Børnenes sangbog, s. 85.

Gør dit personlige studium bedre

Lær et vers udenad. »At lære et skriftsted udenad er som at danne et nyt venskab. Det er som at finde en ny person, der kan hjælpe, når det kniber, komme med inspiration og trøst samt være en kilde til motivation i forbindelse med nødvendige forandringer« (Richard G. Scott, »Skrifternes styrke«, Liahona, nov. 2011, s. 6).

Billede
Joseph Smith sammen med sine forældre

Tynget af de 116 mistede sider, af Kwani Povi Winder